خبر

نمودار اونس زیگزاگی شد

طلا که هفته کاری گذشته را با قیمت 1223 دلار آغاز کرده بود در پایان 5 روز کاری روی قیمت 1238 دلار ایستاد تا برای دومین هفته متوالی، رشد را تجربه کرده باشد. طلا در طول هفته گذشته نوسان‌های شدیدی را تجربه کرد که شکلی شبیه زیگزاگ به نمودار هفتگی قیمت فلز زرد داد. نوسان شدید از همان روز نخست آغاز شد، روزی که بهای اونس رشد 14 دلاری را تجربه کرد. این افزایش قابل توجه عمدتا ناشی از خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین تضعیف شاخص دلار بود. خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن خود ناشی از تشدید نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان و همچنین افت بازارهای سهام آمریکا بود. «پوشش کوتاه‌مدت» و همچنین «شناسایی سود» نیز به این عوامل افزوده شد تا طلا وارد محدوده جدیدی شود. روز دوشنبه اعلام شد که بهای واردات چین در ماه سپتامبر 7 درصد رشد داشته، در حالی که صادرات در این دوره 15 درصد افزایش داشته است. از آنجا که چین بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای خام جهان است، این اخبار به افزایش قیمت کالاهای اساسی کمک کرد. شاخص دلار دوشنبه با افت شدید روبه‌رو شد و بهای آنی نفت خام نیز در این روز به پایین‌ترین سطح در دو سال پیش از آن رسید. نفت چند هفته است که برخلاف گذشته به‌عنوان عامل افزایشی در بازار طلا عمل می‌کند.

اما سه‌شنبه روز کاهش قیمت و ثبت رقم 1232 دلار برای اونس بود. قیمت‌ها در نخستین ساعات این روز بار دیگر مانند دوشنبه بهترین سطح در چهار هفته پیش از آن را تجربه کردند، اما با تاثیر عوامل خارجی در ادامه روز طلا بخشی از ارزش خود را از دست داد. یکی از دلایلی که از سقوط قیمت‌ها در این روز جلوگیری کرد ادامه نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان بود؛ همچنین افت شاخص‌های بازارهای سهام باعث افزایش معاملات در بازار طلا شد.
سومین روز کاری هفته روز ثبت قله قیمتی بود. اونس در این روز تا قیمت 1250 دلار هم اوج گرفت، اما درنهایت به قیمت 1241 دلار رضایت داد. این بالاترین قیمت در 5 هفته پیش از آن بود. چهارشنبه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن افزایش یافت؛ چراکه مجموعه‌ای از نگرانی‌ها به‌خصوص سقوط بازارهای جهانی سهام باعث افزایش معاملات در بازار فلزات گرانبها شد.
خبر تایید ابتلای دومین بیمار به ابولا در آمریکا، انتشار آمار ضعیف از اقتصاد ایالات‌متحده، انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد اتحادیه اروپا، سقوط بهای نفت خام، ادامه تظاهرات دموکراسی خواهان در هنگ کنگ و ادامه تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه همه در سومین روز کاری هفته دست به دست هم دادند تا بهای طلا با افزایش و شاخص‌های سهام با افت روبه‌رو شوند. شاخص دلار هم در این روز با افت روبه‌رو شد تا کمک بیشتری به طلا شده باشد.
اما کاهش بهای طلا در روز پنج‌شنبه نشان داد که عوامل فشار همچنان قدرت دارند. قیمت نهایی این روز 1238 دلار بود. مهم‌ترین دلیل افت قیمت در این روز تعدیل دوباره نمودارهای فنی پس از خیز قیمتی چهارشنبه بود. با این حال نگرانی‌های مورد اشاره درباره اقتصاد جهان از افزایش فروش و سقوط طلا جلوگیری کرد.
«ریسک گریزی» در این روز نیز قابل مشاهده بود و با ادامه افت شاخص‌های سهام جریان سرمایه به‌سوی بازار طلا ادامه یافت. با وجود این، بازگشت شاخص‌ها از میانه‌های روز کاری، بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار داد. عامل مهم خارجی در روز پنج‌شنبه افت دلار بود که جلوی سقوط طلا را گرفت. دومین عامل خارجی مهم روز بهای نفت بود. قیمت نفت خام که در روزهای قبل به سقوط خود ادامه داده بود، در این روز به دلیل «پوشش کوتاه‌مدت» با رشدی نسبی
مواجه شد.
ولی جمعه روزی استثنایی در هفته پرنوسان بود. نوسان بهای طلا در این روز نیز ادامه داشت، اما قیمت نهایی روز همان قیمت 1238 دلار شد. البته افزایش شاخص سهام آمریکا موجب شد تا قیمت طلا در آخرین لحظات در آخرین روز هفته با کاهشی اندک روبه‌رو شود.
روز جمعه شاخص دلار نیز با رشد روبه‌رو شد تا به‌عنوان عاملی کاهشی عمل کند، اما ادامه نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان عوامل کاهشی را خنثی کرد. نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی جهان این گمانه‌زنی را تقویت کرده است که فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت زمان بیشتری پایین نگه خواهد داشت و این مساله موجب کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا شده است. به این ترتیب بهای اونس طلا در هفته‌ای که گذشت، 15 دلار رشد کرد تا یک درصد به ارزش آن افزوده شده باشد. جالب آنکه اونس در 30 روز گذشته نیز 15 دلار رشد داشته است. دو هفته رشد پیاپی ارزش طلا، باعث تعدیل نمودارهای به‌شدت کاهشی پیشین شده است. با این همه برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت همچنان کاهشی است.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 27 مهر 1393 ساعت 09:54
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین