خبر

درس 13 : ICO چیست؟

درس 13 : ICO چیست؟

در این مطلب به معرفی ICO و تاریخچه آن، چگونگی عملکرد و نحوه شرکت در آن می‌پردازیم و مزایا و آینده ICO را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم.

ICO چیست؟

آیا اخیراً به دنبال آن هستید که در ارزهای رمزنگاری شده حرکت عظیمی انجام دهید؟ زمان آن رسیده است که روندهای عرضه اولیه کوین را دنبال کنید.

ایده‌ی پیش‌فروش سکه‌های(کوین‌ها) یا توکن‌های پروژه‌های بلاک‌چین، راهی موفق برای جمع‌آوری سرمایه جهت توسعه پروژه‌های جدید بود. مقدار پول جمع‌آوری شده از طریق ICO در سال‌های گذشته، بسیار شگفت‌انگیز است. تنها در سال 2018، 1258 اعلامیه ICO وجود داشت که مبلغ 7,852,477,041 دلار را جمع‌آوری کرد.

فهرست مفاهیم

  • ICO چیست؟
  • تاریخچه ICO
  • عرضه اولیه کوین چگونه کار می‌کند؟
  • چگونه در ICO شرکت کنیم؟
  • مزایای ICO
  • ارزیابی یک ICO
  • آینده ICO ها
  • استدلال‌های نهایی
  • FAQ

 

ICO چیست؟

ICO ها مخفف عرضه اولیه کوین می‌باشند که به منبع اصلی سیستم‌های تامین مالی جمعی، در ازای ارزهای رمزنگاری‌شده یا توکن‌هایی برای تامین مالی توسعه‌های پروژه تبدیل شده است. توسعه‌دهندگان برای راه‌اندازی پروژه، وجوهی را از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری می‌کنند. گزارش شامل جزئیات فنی عملیات رمزارزها است و توسعه‌دهندگان برای طراحی ارز ، جهت پشتیبانی از پروژه کار می‌کنند.

امروزه، بیشتر فروش توکن‌ها بر روی بلاک‌چین اتریوم، از طریق یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود. این قراردادهای هوشمند، توکن‌های اتریوم را جمع‌آوری می‌کنند و به‌طور خودکار آنها را با توکن‌های جدید متعلق به یک استارت‌آپ مبادله می‌کنند. این یک سیستم P2P است که به هیچ صرافی یا کارگزاری به عنوان واسطه نیاز ندارد.

در زمان ثبت این مورد، بیش از 7000رمزارز در وب سایت Coinmarketcap لیست شده بود. در حال حاضر بیش از 1000 سکه در صرافی‌های مختلف موجود است و بسیاری از آنها در حال لیست‌شدن هستند. قابل ذکر است که همه رمزارزها روی بلاک چین منحصر به فرد خود میزبانی نمی‌شوند. آنها در بالای بلاک چین موجود صادر می‌شوند، با این حال، هنوز هم می‌توانند بلاک چین خود را توسعه دهند و در آینده انتقال یابند.

 ICO

تاریخچه ICO

در سال 2013، اولین ICO به وسیله Mastercoin بود که حدود 600,000 دلار برای پروژه‌ای جهت ایجاد یک شبکه تبادل بیت کوین و تراکنش تولید کرد. اولین رمزارز توزیع شده ICO، با نامXRP بود.

در اوایل سال 2013، Ripple Labs شروع به ساخت یک سیستم پرداخت به نام Ripplenet کرد و حدود 100 میلیارد توکن XRP را که توکن اصلی این پلتفرم است منتشر کرد. این توکن‌ها برای تامین مالی رشد پلتفرم ریپل (Ripple) فروخته شدند.

بعداً در سال 2013، مسترکوین (Mastercoin) موافقت کرد که جهت انجام قراردادهای هوشمند و توکن‌کردن تراکنش‌های بیت کوینی، لایه‌ای روی بیت کوین بسازد. میلیون‌ها توکن مسترکوین توسط سازنده در برابر بیت کوین فروخته شد.

چندین رمزارز دیگر با ICO ها تامین مالی شده‌اند. به عنوان مثال، Lisk که در اوایل سال 2016، سکه‌های خود را به قیمت حدود 5 میلیون دلار فروخت، چندین رمزارز دیگر را از طریق ICO تامین مالی کرده است. اتریوم معروف‌ترین بلاک چین برای چنین ICO هایی است. بنیاد اتریوم ETH را به قیمت 0.0005 بیت کوین در اواسط سال 2014 فروخت.

عرضه اولیه کوین چگونه کار می‌کند؟

قبل از افزایش سرمایه برای استارت‌آپ خود، لازم است فرآیند بنیادین عرضه اولیه کوین را درک کنید. این‌ها برخی مراحلی هستند که به موفقیت عظیم فروش توکن کمک می‌کنند.

  • در ابتدا، یک پروژه بلاک چین پیشنهاد می‌شود که در آن سرمایه از طریق عرضه اولیه کوین جمع‌آوری می‌شود.
  • سپس ، وایت پیپر منتشر می‌شود. گزارش حاوی جزئیات فنی، مدل‌های کسب و کار و خط مشیی برای شرکت است.
  • نمونه اولیه کار برای پروژه‌ها مشخص نخواهد شد.
  • آگاهی اجتماعی از پروژه ایجاد کنید. به طور ویژه، از طریق کمپین‌های بازاریابی از خلال رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو.
  • بازاریابی و پاسخ آن، ایده مختصری را از تعداد توکن‌هایی که برای فروش در دسترس هستند ارائه می‌دهد. همچنین برآوردی برای مبلغ جمع‌آوری‌شده پروژه ارائه می‌دهد.
  • در نهایت، فروش توکن ICO آغاز می‌شود که در آن سرمایه‌گذاران شروع به خرید توکن‌ها به ازای رمزارز می‌کنند.
  • پس از اتمام کار، توکن‌ها برای تبادل در دسترس قرار می‌گیرند.

 

چگونه در ICO ها شرکت کنیم؟

سایت‌های زیادی از جمله Reddit، Cyber Fund و حتی سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک وجود دارند که عرضه‌های اولیه کوین فعلی و آتی را فهرست می‌کنند.

 1) برای سرمایه‌گذاری، اولین مرحله از فرآیند این است که آن پروژه یا شرکتی را که پتانسیلی ارائه می‌دهد، تجزیه و تحلیل کنید.

2) بعد از اینکه کار تحقیقاتی شما تمام شد و مایل به شرکت در ICO هستید، قدم بعدی ایجاد یک حساب صرافی است.

3) هنگام جستجوی تعداد درحال رشد ICOهایی که به سایت جهانی ورود می‌کنند، یک کیف پول رمزنگاری راه‌اندازی کنید.

4) علاوه بر شناسایی خود ICO، هوشیاری و دقت لازم در برابر کلاهبرداری‌ها توصیه می‌شود.

5) درجه‌بندی ICO ارزیابی کاملی از پروژه یا کسب و کار مورد نظر را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند و در صورت نیاز به جزئیات بیشتر، سایر سازمان‌ها هر مفهوم اضافی را ارائه می‌دهند.

 ICO مزایای

مزایای ICO

ICO ها در مقایسه با IPO ها مزایای بیشتری دارند. ICOها از توکن‌ها برای فروش جمعی خود استفاده می‌کنند، زیرا کاربران اکنون از کوین‌های رمزنگاری‌شده به سمت توکن‌ها رو می‌آورند. بیایید عمیق‌تر به مزایای ICOها بپردازیم.

  • تسهیلات عرضه توکن ICOها، آنها را منحصر به فردتر می‌کند. با این حال، صادرکنندگان عرضه اولیه کوین، توکن‌ها را ارائه می‌کنند یا توکن‌های خود را برای جمع‌آوری سرمایه به سرمایه‌گذاران می‌فروشند. توکن‌ها جزئیات کاملی در مورد فرآیند ICO دارند.

  • ICO برای برنامه‌ریزی، نوشتن گزارش، ایجاد توکن‌ها و جمع‌آوری وجوه به زمان نیاز دارد. در مقایسه با عرضه اولیه‌های عمومی، ICO به زمان کمتری نیاز دارد. در حالی که در IPO، یافتن همه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند امکان‌پذیر نیست، در عرضه‌های اولیه کوین، ما می‌توانیم همه سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی که ICO را موفق کرده‌اند، در دسترس داشته باشیم.

 

  • وضعیت پروژه‌ها می‌تواند در ملاء عام توسط سرمایه‌گذاران در بلاک چین ردیابی شود. بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که به همه سرمایه‌گذاران اطلاعاتی در مورد فرآیندهای روزانه عرضه اولیه کوین ارائه می‌دهد. در نهایت، این تمرکززدایی از فعالیت‌های کلاهبرداری صادرکننده بر سرمایه‌گذاران جلوگیری می‌کند.

ارزیابی یک ICO

همیشه ارزیابی هر جنبه از پروژه و تغییر مسیر سریع به استراتژی اجرای دقیق آن لازم است0 نکات زیر را هنگام تجزیه و تحلیل ICO درنظر داشته باشید:

  • در ابتدا بر روی نقاط قوت و پیوندهای ضعیف مدل‌های کسب و کار تمرکز کنید. از افرادی که این فناوری را یه خوبی می‌شناسند، برای دریافت اطلاعات دقیق پرس و جو کنید.
  • به دنبال ICO هایی باشید که دارای تیم‌هایی با سابقه اثبات‌شده در دارایی‌های رمزنگاری‌شده و صنعت بلاک چین هستند.
  • همیشه از انجمن‌های عمومی در صفحات پروژه‌ها در Reddit، Twitter یا Facebook بازدید کنید. همچنین، از بازدیدهای پولی یا پست‌های جایزه‌ای که به شرکت‌کنندگان جهت انتشار اخبار جعلی پول می‌دهند تا موفقیت دروغین پروژه را در ویترین بگذارند، آگاه باشید.
  • درگیرشدن یک سرمایه‌گذار خطرپذیر بزرگ (VC) کریپتو یک نشانه مثبت است. ببینید آیا شرکت پشتیبانی VC دارد یا خیر. اگر آنها یک VC در هیئت اجرایی خود داشته باشند، سودمندتر است.
  • در مورد مشاغل مشابه صنعت با تطبیق اصول کار شرکت تحقیق کنید.

 ICO افراد متبحر در

آینده ICOها

تا به امروز، روش‌های ICO فقط موفقیت را تجربه کرده‌اند، و برخی از پروژه‌های اساساً قدرتمند وجود دارند که در آنها بازنگری و اصلاح به موقع انجام می‌شود. به زودی انتظار می‌رود که پیرامون ICO‌ها شاهد یک سری علامتگذاری قرمز باشیم.

داشتن یک چارچوب محکم همیشه به تفکیک پروژه‌های خوب از انواع بد، و کلاهبرداری‌های بالقوه کمک می‌کند. وقتی صحبت از یک سرمایه‌گذار عادی می‌شود، لازم است قبل از سرمایه‌گذاری، مزایا، خطرات و صعودهای قانونی بالقوه چشم‌انداز ICO سنجیده شود.

 

استدلال‌های نهایی

با افزایش تعداد عرضه اولیه کوین، وجوه تولید‌شده نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. بازده سرمایه‌گذاری (ROI) و کل وجوه جمع‌آوری‌شده نیز هنگام ارزیابی ICO ها حائز اهمیت هستند.

اخیرا ثابت شده که ICO به بهترین راه برای افزایش سرمایه تبدیل شده است. اگر فکر می‌کنید می‌توانید در یک ICO جدید به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنید، مطمئن شوید که از قبل تحقیقات خود را انجام داده‌اید. ICO رمزارز، به عنوان دارایی با ریسک بالا و پاداش بالا ظهور یافته است.

 

سوالات متداول:

تفاوت بین ICO و IEO چیست؟

هر دو رویداد جمع‌آوری سرمایه هستند. ICO یا عرضه اولیه کوین رویدادی است که توسط شرکتی نظارت می‌شود که سهام خود را به سرمایه‌گذاران می‌فروشد و سرمایه را برای پشتیبانی از توسعه‌های جدید کوین یا خدمات افزایش می‌دهد. در حالی که IEO رویدادی است که در آن صرافی‌های رمزارز به نمایندگی از طرف استارت‌آپ‌ها، افزایش سرمایه می‌دهند.

آیا سرمایه‌گذاری در IEO امن است؟

IEOها توسط صرافی‌های رمزارز به نمایندگی از استارت‌آپ‌ها عرضه می‌شوند. از آنجایی که IEO ها استارتاپ‌ها را به طور کامل و دقیق بررسی می‌کنند، سرمایه‌گذاری در IEO هایی که روی پلتفرم‌های معروف صرافی راه‌اندازی شده‌اند ممکن است ایمن باشد. اما دقت نظر لازم است.

کدام گزینه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ ICO یا IEO؟

ICO ها رویدادهایی هستند که در آن سرمایه‌گذاران مستقیماً به شرکت پرداخت می‌کنند و به آنها در مورد عمل به وعده‌هایشان اعتماد می‌کنند. اما IEO ها توسط صرافی‌ها عرضه می‌شوند که استارتاپ‌ها را قبل از راه‌اندازی IEO به دقت بررسی می‌کنند. اگرچه امروزه IEO‌ها بیشتر از سایر موارد ترجیح داده می‌شوند، سرمایه‌گذاری‌های شما باید پس از بررسی دقیق انجام شود.

 

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:34
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین