خبر

درس ۱۱۴ : میانگین قیمت وزنی حجمی

درس ۱۱۴ : میانگین قیمت وزنی حجمی

در این درس قصد داریم توضیحات مفیدی را درباره‌ی میانگین قیمت وزنی حجمی، و محاسبات و پارامترهای آن ارائه بدهیم.

میانگین قیمت وزنی حجمی (Volume Weighted Average Price)

نوع اندیکاتور: هم‌پوشان یا Overlay

نوع نمودار: صرفا نمودارهای تعاملی

میانگین قیمت وزنی حجمی (VWAP) یک ابزار تحلیل تکنیکال است که برای سنجش میانگین وزنی قیمت توسط حجم کاربرد دارد؛ این یعنی سطوح قیمت با حجم بیش‌تر در مقایسه با سطوح قیمت با حجم کم‌تر، اهمیت بالاتری دارند.

میانگین قیمت وزنی حجمی (VWAP) معمولا به عنوان روشی برای تعیین جهت کلی قیمت‌های میان‌روز در نمودارهای میان‌روز استفاده می‌شود. VWAP از این لحاظ شبیه یک میانگین متحرک است که وقتی قیمت در بالای آن قرار می‌گیرد، قیمت‌ها افزایشی می‌شوند، و وقتی قیمت به سمت پایین آن می‌رود، قیمت‌ها کاهشی می‌شوند. میانگین قیمت وزنی حجمی ابتدا توسط تحلیلگران تکنیکال برای شناسایی روند بازار مورد استفاده قرار گرفت.

قیمت میانگین وزنی حجمی

اکنون از میانگین قیمت وزنی حجمی می‌توان برای یک جلسه‌ی معاملاتی یا با هر چارچوب زمانی دیگر استفاده کرد: هفتگی، ماهانه، سالانه، دهه، یا قرن. برای مثال، اگر در بخش دوره‌ یا period، گزینه‌ی ماه را انتخاب کنید، مجموع مقادیر به دست آمده از فرمول میانگین قیمت وزنی حجمی از نخستین روز معاملاتی هر ماه جمع‌آوری می‌شوند. جلسه (Session) به این معنی است که اندیکاتور از مجموع این داده‌ها به عنوان پایه‌ای برای محاسبه استفاده می‌کند - که حداقل آن، روزانه است. بسیاری از معامله‌گران از اندیکاتور VWAP برای نمودارهای میان‌روز استفاده می‌کنند، در حالی که Session از داده‌های روزانه برای بخشی از محاسبه‌اش استفاده می‌کند. اگر داده‌های نمودار پایه جزء داده‌های روزانه باشند، شما با انتخاب هفته به عنوان آغاز دوره می‌توانید به نتایج مطلوب‌تری برسید (برای یک نمودار هفتگی، «ماه‌» را به عنوان آغاز دوره انتخاب کنید، و الی آخر).

توجه: پارامترهای اندیکاتور VWAP در واقع دارای سه طرح هستند. وقتی از پیش‌فرض «جلسه‌» به عنوان آغاز دوره استفاده می‌کنید، مقادیر به گونه‌ای هستند که ما در نهایت، سه منحنی را روی یکدیگر رسم می‌کنیم. بنابراین، رنگ پیش‌فرض، سبز، از سومین منحنی مشتق می‌شود.

قیمت میانگین وزنی حجمی

وقتی چیزی غیر از جلسه را برای آغاز دوره استفاده کنید، این اندیکاتور نیز می‌تواند یک یا دو طرح انحراف معیار را به نمایش بگذارد. این محاسبه در حین افزایش زمان، برای آغاز دوره، به حجم نگاه می‌کند. بنابراین، اگر آغاز دوره را هفته در نظر بگیریم و نمودار پایه روزانه باشد، آن‌گاه انحراف معیار در طول یک هفته از مقادیر VWAP محاسبه می‌شود.

محاسبه

محاسبه‌ی VWAP دارای پنج مرحله است:

۱.  قیمت میانگین دوره را حساب کنید.

[ (۳ / (پایانی + کف + سقف)]

۲. قیمت میانگین را در حجم دوره ضرب کنید.

(حجم × قیمت میانگین)

۳. مجموع تجمعی (Cumulative Total) قیمت میانگین را به دست بیاورید.

(حجم × قیمت میانگین) مجموع تجمعی

۴. مجموع تجمعی حجم را حساب کنید.

(حجم) مجموع تجمعی

۵. مقدار مرحله‌ی ۳ را بر مقدار مرحله‌ی ۴ تقسیم کنید.

(حجم) مجموع تجمعی / (حجم × قیمت میانگین) مجموع تجمعی = VWAP

فرمول محاسبه میانگین قیمت وزنی حجمی

پارامترها

  • Source یا منبع (سقف، کف، پایانی تقسیم بر سه): یکی از این موارد را انتخاب کنید؛ قیمت آغازین (O)، سقف (H)، کف (L)، پایانی (C)، ۲/HL، ۳/HLC، ۴/OHLC
  • Anchor Period یا آغاز دوره (جلسه): یکی از این موارد را انتخاب کنید؛ جلسه، هفته، ماه، سه‌ماهه، سال، دهه، قرن
  • Std Dev 1st Multiplier یا ضریب اولین انحراف معیار (۱): وقتی چیزی غیر از «جلسه‌» را به عنوان آغاز دوره انتخاب کنید، می‌توانید طرح دیگری را نشان دهید که دارای n انحراف معیار نسبت به جلسه است. پارامترهای این اندیکاتور برای نشان دادن مقادیر بالا/پایین به صورت متمایز از مقدار محاسبه‌شده برای VWAP، از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند.
  • Std Dev 2nd Multiplier یا ضریب دومین انحراف معیار (۱): وقتی چیزی غیر از «جلسه‌» را به عنوان آغاز دوره انتخاب کنید، می‌توانید طرح دیگری را نشان دهید که دارای n انحراف معیار نسبت به جلسه است. پارامترهای این اندیکاتور برای نشان دادن مقادیر بالا/پایین به صورت متمایز از مقدار محاسبه‌شده برای VWAP، از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند.
  • Offset یا نرخ جابه‌جایی (۰): تغییر این عدد، VWAP را نسبت به بازار کنونی، جلوتر یا عقب‌تر خواهد برد. مقدار پیش‌فرض ۰ است.
نویسنده: امیر رضا مصطفایی
چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت 08:38
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین