خبر

درس 14 : IEO چیست؟

درس 14 : IEO چیست؟

در این مطلب به معرفی IEO (عرضه اولیه صرافی) و نحوه‌ی عملکرد آن، صرافی‌های IEO و پروژه‌های رمزارزی آن و تفاوت‌های IEO و ICO می‌پردازیم.

IEO چیست؟

سال‌های اخیر، شاهد تغییر فاحشی در نحوه مرحله‌بندی سرمایه‌گذاری بوده است، عرضه‌ اولیه کوین (ICO) با پوشش جانبی، عرضه اولیه صرافی (IEO) به عنوان یک روند داغ در سال 2020 ظهور یافته است.

آیا با خود فکر می‌کنید IEO به طور کلی در مورد چیست؟ آیا این شبیه به ICO است؟ چگونه کار می‌کند؟ و بسیاری از سوالات دیگر ممکن است در حال حاضر ذهن شما را درگیر کرده باشد!!

خوب، چشم خود را به صفحه نمایش بدوزید تا تردید شما را برطرف کنیم!! اطلاعات دقیقی در مورد IEO جمع‌آوری شده است. بیا شروع کنیم…

 

فهرست مفاهیم

  • IEO چیست؟
  • چگونه عرضه اولیه صرافی (IEO)) کار می‌کند؟
  • چگونه در یک IEO شرکت کنیم؟
  • صرافی‌های عرضه‌کننده IEO
  • چگونه صرافی‌ها از IEO سود می‌برند؟
  • پروژه‌های رمزارز واجد شرایط IEO
  • تفاوت بین IEO و ICO
  • مزایای IEO ها
  • نتیجه‌گیری

 

IEO چیست؟

عرضه اولیه صرافی (IEO) یک پلتفرم تأمین مالی جمعی است که به پروژه‌های رمزارز امکان می‌دهد به طور مستقیم در صرافی‌ها سرمایه جمع‌آوری کنند. IEO ها مشابه عرضه اولیه کوین (ICO) هستند و توسط صرافی های رمزنگاری به جای استارت آپ هایی که به دنبال جمع‌آوری سرمایه با توکن‌های تازه صادر‌شده خود هستند، اداره می‌شوند.

این یک روش جدید از بانکداری رمزنگاری (کریپتو) است که به طور مستمر، علاقه معامله‌گران را در سراسر جهان به خود جلب می‌کند. در واقع نوعی رویکرد منحصر به فرد است که در آن صرافی‌ها به عنوان یک واسطه/دلال بین مشارکت‌کنندگان و پروژه‌ها عمل می‌کنند.

 عرضه اولیه صرافی

عرضه اولیه صرافی (IEO) چطور کار می‌کند؟

زمانی که فروش یک توکن اعلام می‌شود، شرکت‌کنندگان IEO به جای ارائه مشارکت در یک قرارداد هوشمند، یک حساب کاربری در پلتفرم صرافی مربوطه ایجاد می‌کنند.

آنها وجوهی را به کیف‌های پول صرافی خود اضافه می‌کنند. این بودجه‌ها می‌توانند توکن‌های راه‌اندازی بلاک چین جمع آوری وجه را خریداری کنند. در عوض، هزینه لیست و درصدی از توکن‌ها طی IEO فروخته می‌شود.

کل این مکانیسم توسط صرافی رمزنگار، همراه با فرآیند بازاریابی تنظیم می‌گردد.

چگونه در یک IEO شرکت کنیم؟

در ابتدا، اولین قدم برای شرکت در یک IEO این است که بررسی کنید آیا پروژه‌ای که قصد دارید سرمایه‌گذاری جمعی کنید، در حال انجام عرضه اولیه صرافی است یا خیر. پس از یافتن یک پروژه مرتبط، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: اول از همه، با بررسی وب سایت استارت‌آپ یا تیم توسعه، باید مطمئن شوید که آیا IEO می‌تواند واقع شود یا خیر.

مرحله 2: شما باید در مورد صرافی که IEO قرار است اجرا کند اطلاعات داشته باشید. اگر قبلاً در صرافی لیست شده باشید و کیف پول داشته باشید، به مرحله بعدی خواهید رفت. اگر نه، برای شرکت در IEO، باید یک حساب در صرافی باز کنید.

مرحله 3: شما به محض ثبت نام در یک صرافی، فرآیند تأیید صحت را برای کاهش خطرات ایمنی طی خواهید کرد.

مرحله 4: اکنون باید دریابید که کدام جایگزین رمزارز در دسترس است. گزینه‌هایی برای اتریوم ETH و بیت‌کوین BTC در صرافی‌ها معمولاً باز هستند.

مرحله 5: در نهایت، باید منتظر بمانید تا عرضه اولیه IEO شروع شود.

IEO

 

صرافی‌های عرضه‌کننده IEO

بایننس (Binance)  اولین صرافی اجراکننده IEO بود که سرویس راه‌اندازی(لانچ پد) توکن خود را در سال 2017 افتتاح کرد. فروش توکن Bread(6 میلیون دلار) و  Gifto (3.4 میلیون دلار) اولین پروژه‌هایی بودند که از لانچ پد خارج شدند. پس از آن، توکن‌های BTT، Fetch.ai و توکن Celer Network راه‌اندازی شدند.

صرافی، توکن کاربردی BNB خود را به عنوان پرداخت‌هایی برای توکن‌های IEO می‌پذیرد. همچنین، بسیاری از پروژه‌های دیگر در آینده اضافه خواهند شد. صرافی‌های مختلف دیگر نیز، از این روند پیروی کردند. صرافی Bittrex تلاش کرد اولین توکن خود را در اواسط مارس 2019 راه‌اندازی کند، اما به دلیل برخی شرایط پیش‌بینی‌نشده، ICO متوقف شد.

Bitmax همچنین با ارائه خدمات غیرمتمرکز Oracle، (DOS) ، به سرمایه‌گذاران، لانچ پد خود را راه‌اندازی کرد. OKEx همچنین برنامه خود را با نام OK Jumpstart اعلام کرد. این پروژه‌ای است که با هدف ایجاد پروژه‌هایی با پتانسیل بالا و حمایت از کارآفرینان اولیه آماده‌سازی می‌شود.

چگونه صرافی‌ها از IEO سود می‌برند؟

پس از آنکه در مورد صرافی‌های عرضه‌کننده IEO دانستید، سوال بعدی این است که چگونه این صرافی‌ها از IEO سود ببرند.

  • صرافی می‌تواند برای توکن‌های فروخته‌شده یا هزینه‌ی فهرست‌بندی در بیت‌کوین یا اتریوم، درخواست پرداخت کند.
  • صرافی‌ها برای فروش توکن‌ها با بخش بازاریابی پروژه همکاری نزدیک دارند. آنها از این فرصت برای فروش خدمات خود به مردم استفاده می‌کنند.
  • از آنجایی که عرضه اولیه صرافی، سرمایه‌گذاران خود را ملزم به ثبت‌نام در بورس می‌کند، صرافی‌ها می توانند رکورد افزایش ثبت‌نام کاربران و همچنین حجم معاملات را حفظ کنند.

پروژه‌های رمزارز واجد شرایط IEO

چند نکته کلیدی وجود دارد که پروژه‌ها پیش از شراکت با یک صرافی باید مدنظر قرار دهند. بعد از مطالعه دقیق در مورد داستان‌های موفقیت عرضه اولیه صرافی و همچنین در مورد صرافی‌هایی که پلتفرم‌های IEO را راه‌اندازی می‌کنند، حال در اینجا فاکتورهایی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند:

  • اکثر ICO ها هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری جمعی تجاری از سوی سرمایه‌گذاران آگاه و فهیم ندارند. اگر صرافی‌ها موفقیتی را در پروژه مشاهده نکنند، تمایلی نخواهند داشت که با آن همراهی کنند.
  • برای هر پروژه‌ای، داشتن یک وب سایت آشکار و مستندات دقیق در مورد چگونگی موفقیت پروژه و اینکه چرا توکن وابسته‌اش ارزش آن را افزایش خواهد داد، ضروری است.
  • داشتن یک جامعه بزرگ و فعال الزامی است. این مسئله برای جذب کاربران جدید به پلتفرم‌هایشان مفید خواهد بود.
  • همچنین اگر یک تیم مشهور با مشاوران باکیفیت داشته باشید، برایتان سودمند است. زیرا پروژه‌هایی که دارای یک تیم موسس فاقد صلاحیت هستند، یا تیم حقیقی برای صحبت ندارند، فورا توسط صرافی‌ها کنار گذاشته می‌شوند.
  • همیشه می‌توانید با انتشار PR در نشریات پیشروی کریپتو و فین-تک، روابط عمومی قدرتمندی ایجاد کنید چرا که به شما کمک خواهد کرد در معرض مخاطبان جدید قرار بگیرید.
  • توکن‌های امنیتی این روزها کاملاً ترند هستند. اما، اکثر صرافی‌ها هنوز از تجارت توکن‌های امنیتی پشتیبانی نمی‌کنند. در نهایت، اگر مایل به برگزاری IEO هستید، داشتن توکن‌های کاربردی بسیار توصیه می‌شود.

توکن‌ها

تفاوت بین IEO و ICO

  • 1) جمع‌آوری وجه در وب سایت صادرکننده توکن در مورد ICO انجام می‌گیرد، در حالی که IEO از پلتفرم صرافی دیجیتال استفاده می‌کند که فروش توکن را انجام می‌دهد.
  • 2) طرف حساب فروش جمعی  ICO، توسعه‌دهنده پروژه است، اما صرافی رمزارز در IEO است.
  • 3) قرارداد هوشمند توسط شرکت یا استارت‌آپی که فروش توکن ICO را انجام می‌دهد، اجرا می‌شود. در مورد IEO، این صرافی رمزارز است که قرارداد هوشمند را اجرا می‌کند.
  • 4) در ICO ها، بودجه بازاریابی موردنیاز توسط سازمان‌های جمع‌آوری بودجه بسیار بالاست. برای جلب‌توجه سرمایه‌گذاران، پروژه هزینه زیادی را صرف خواهد کرد. بودجه بازاریابی در عرضه اولیه صرافی نسبتا محدود است چرا که صرافی توکن‌های استارت‌آپ را به طور تهاجمی بازاریابی می‌کند.
  • 5) هیچ گزینشی قبل از ICO لازم نیست. این می‌تواند توسط یک استارت‌آپ راه‌اندازی شود، اما در مورد IEO ضروری است. صرافی‌ها قبل از اینکه شرکت‌ها را قادر به جمع‌آوری سرمایه در وب‌سایت خود کنند، آن‌ها را بررسی می‌کنند.
  • 6) تفاوت دیگر آن است که ICO ها توکن‌های خود را بعد از تکمیل بودجه، ایجاد می‌کنند، حال آنکه در مورد IEO توکن‌ها توسط پروژه ساخته شده و به پلتفرم صرافی ارسال می شوند.
  • 7) IEO نقدینگی، مسئولیت‌پذیری و ثبات بیشتری نسبت به ICO عرضه می‌کند.
مزایای IEO ها

  • IEO ها مشارکت در فرآیند تامین مالی جمعی را برای یک جمعیت سنگین آسان‌تر می‌کنند.
  • هدف فرآیند IEO اساساً حذف کلاهبرداری در بخش تامین مالی جمعی رمزارز است.
  • با میزبانی IEO در پلتفرم‌های مختلف، صرافی‌های رمزارز به طور غیرمستقیم اعتبار و چشم‌انداز پروژه را تائید می‌کنند.
  • صادرکنندگان توکن نباید در مورد امنیت فروش جمعی نگران باشند زیرا صرافی‌ها قرارداد هوشمند IEO را مدیریت می‌کند.

نتیجه‌گیری

IEO ها برای سرمایه گذاران، صرافی‌ها و معاملات، فرصت‌هایی عالی فراهم می‌کنند. همچنین، آنها در حال تبدیل‌شدن به یک جزء مهم فزاینده از اکوسیستم رمزنگاری هستند. در حالی که کاربران، هنوز در کشورهایی مانند ایالات متحده نمی‌توانند در اکثریت آنها شرکت کنند، چنین همکاری بین صرافی‌ها و کاربران مشروعیت بیشتری را برای فضای آلت کوین به ارمغان می‌آورد.

این موضوع به نوبه‌ی خود ممکن است معیارها را به سمت مقررات موثرتر سوق دهد. لذا، IEO علیرغم اینکه انتخاب جذابی است!! اما ضمانت بازگشت ندارد. پس در مورد پول نقد حاصل دسترنجتان محتاط و مسئولیت‌پذیر باشید.

اگر از من بپرسید که آیا IEO جایگزین ICO است؟ قطعا بله! IEO آینده‌ی صنعت کریپتو خواهد بود!

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:34
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین