خبر

درس ۲3 : هودلینگ ( Hodling ) چیست؟

درس ۲3 : هودلینگ ( Hodling ) چیست؟

در این مقاله، به داستان جالبی اشاره می‌‌کنیم که باعث ایجاد اصطلاح هودل شد؛ سپس، درباره‌ این استراتژی‌، و تردید‌ها و یقین‌های مربوط به آن توضیح می‌دهیم.

شاید تا الان از بسیاری از مشتاقان رمز ارزها این توصیه را شنیده باشید که می‌گویند، گرفتار ترس و شک و تردید نشوید و فقط در رمز ارزها هودل (HODL) کنید. اگر شما یک کاربر جدید باشید که به تازگی پا در این دنیا گذاشته‌اید، شاید برخورد با این‌گونه اصطلاحات برای‌تان گیج‌کننده باشد؛ زیرا حتی کلمه‌ی HODL برای انگلیسی‌زبان‌ها نیز تازگی دارد.

آیا ساختار این کلمه برای‌تان تعجب‌آور است؟ آیا با کلمه‌ی HOLD ارتباطی دارد یا خیر؟

بگذارید کمی به عقب برگردیم تا اطلاعات بیش‌تری در این باره بیاموزیم.

هودل (HODL) چیست؟

HODL برای جامعه‌ی رمز ارز یک توفیق اجباری بود؛ این کلمه پس از آن درست شد که یک نفر ناخواسته، کلمه‌ی HOLD را به اشتباه HODL تایپ کرد. از آن پس، هودل یا HODL به معنی خرید رمز ارزها و عجله نکردن در فروش و نگه داشتن آن‌ها به کار رفت. به عبارت ساده، این کلمه به استراتژی خرید و نگهداری اشاره دارد.

در حقیقت، این فقط یک اشتباه تایپی توسط یکی از کاربران بود که ظرف چند ساعت در فضای رمز ارزها گسترش یافت. تمام این ماجرا با یک پست در فروم Bitcointalk شروع شد؛ در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۷ آذر ۱۳۹۲)، یک سرمایه‌گذار به نام «GameKyuubi‌» چنین جمله‌ای را در یکی از پست‌های خود نوشت: «I AM HODLING‌» یعنی «من نگه می‌دارم‌»؛ وی به جای HOLD، به اشتباه نوشته بود HODL. 

قیمت بیت کوین که در طول ۱۰ ماه در ۲۰۱۳ زیر ۲۰۰ دلار مانده بود، در هفته‌ی آخر اکتبر ۲۰۱۳ به طور ناگهانی افزایش یافت. قیمت بیت کوین در نخستین هفته‌ی دسامبر ۲۰۱۳، نزدیک به ۱۰۰۰ دلار شد. با وجود این، در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ قیمت آن به ۶۰۰ دلار کاهش یافت و کل بازار را آشفته کرد.

از آن‌جا که این برای نخستین بار بود که بیت کوین با چنین شیب تندی به سمت پایین می‌آمد، سرمایه‌گذاران عجول شروع به فروش دارایی‌های‌شان کردند، و کاربری به نام GameKyuubi مطلبی را پست کرد که به عنوان یکی از بهترین استراتژی‌ها برای سرمایه‌گذاری در رمز ارزها شناخته شد.

استراتژی خریدن و نگه داشتن (BUY-And-HODL)

همان‌طور که گفته شد، کلمه‌ی HODL با یک اشتباه تایپی توسط یک سرمایه‌گذار وارد فضای رمز ارزها شد؛ وی از رفتار آشفته‌ و نگران سرمایه‌گذاران در فروش عجولانه‌ی بیت کوین سردرگم شده بود. وی در این پست نوشت: وقتی قیمت‌ سقوط کند، معامله‌گران با عجله شروع به فروش تمام بیت کوین‌های‌شان می‌کنند، و معامله‌گران هوشمند نیز آن‌ها را می‌خرند و میلیون‌ها دلار سود می‌کنند.

از این رو، تحلیل وی به عنوان استراتژی سودآوری در فضای رمز ارزها شناخته شد. در همین چند سال پیش، طی حباب ۲۰۱۷ و بعد از آن، قیمت‌های بیت کوین بسیار بی‌ثبات بودند؛ این مسئله نگرانی و آشفتگی زیادی را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرد.

در آن زمان که اصطلاح هودل یا هودلینگ باب شد،‌ قیمت‌ها ۲۴.۶۷ درصد کاهش یافته بودند. از آن پس، قیمت بیت کوین تا ۱۳۳۸ درصد افزایش یافت؛ این افزایش قیمت یک مسیر مستقیم را طی نکرد، بلکه قیمت از فراز و فرودهای مختلفی عبور کرد و به قیمت حال حاضر رسید.

بنابراین، فردی که استراتژی هودلینگ را اتخاذ کرد و ۱۰،۰۰۰ دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد، ارزش سرمایه‌گذاری وی به ۱۴۳،۸۲۹ دلار رسید. این فقط یک نمونه‌ی جزئی از تاثیر هودل کردن یا هودلینگ بر دارایی‌های یک سرمایه‌گذار معمولی است. با این‌که این استراتژی خالی از خطر نیست، هر فردی که بتواند در طول یک سونامی بازار بدون حرکت باقی بماند، بدون شک می‌تواند پاداش‌های خود را از افزایش قیمت‌ها کسب کند.

هودل کردن در رمز ارزها به یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های دارندگان بیت کوین تبدیل شده است. هم‌چنین، این استراتژی دلیل اصلی حفظ جایگاه بیت کوین به عنوان ارزشمندترین رمز ارز بازار است.

با این‌که فردی که استراتژی هودلینگ را برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین اتخاذ کرد، به پاداش‌اش رسید، خیره شدن به چشم‌های بازار و از رو بردن آن کار ساده‌ای نیست. با وجود این، شما برای به کار بردن استراتژی خرید و نگهداری (BUY-and-HOLD) باید تحلیل‌های قدرتمندی داشته باشید.

سرمایه گذاری در رمز ارزها

تردیدها و یقین‌ها

برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین، به عنوان یک دارایی واقعا بی‌ثبات، انتخاب دقیق زمان سرمایه‌گذاری در این دارایی و سپس، نگهداری آن در بلند مدت تاکنون نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است. آن‌چه تازه‌واردها باید بدانند، این است که بازارهای مالی الگوی خاصی را از خود نشان می‌دهند. قیمت‌های هر دارایی، به خصوص رمز ارزها، همیشه با فراز و فرودهایی همراه هستند. ولی شما می‌توانید مطمئن باشید که سرانجام، یک روند صعودی در کار خواهد بود؛ اگر امروز نشد، بعدا می‌شود.

برخی از سرمایه‌گذارانی که از استراتژی هودل کردن استفاده می‌کنند، ممکن است ادعا کنند که با درک کاملی این استراتژی شروع به سرمایه‌گذاری در بازار کرده‌اند. آن‌ها ادعا می‌کنند بر دانسته‌های‌شان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این‌که مدل‌های تئوری متعددی برای توضیح سازوکار بازار وجود دارند، زمان‌ همیشه قابل پیش‌بینی نیست. پیش‌بینی حرکات بازار تقریبا غیر ممکن است.

بنابراین، وقتی برخی از سرمایه‌گذاران ادعا می‌کنند سازوکار بازار را فهمیده‌اند، آن‌ها در واقع سر خودشان را کلاه می‌گذارند. همان‌طور که شاخص بازار مالی جهانی برای رمز ارزها نشان می‌دهد، بیت کوین رمز ارز بی‌ثباتی است که ریسک بالا و بازده‌ی بالایی نیز به همراه دارد. با این حال، هودل کردن یک رویکرد معقولانه برای سرمایه‌گذاری در هر بازار بی‌ثبات است.

مشکل اصلی که تاکنون کنترل را از دست افراد پیرو این استراتژی خارج کرده است، عدم تعادل در پرتفوی آن‌ها است. سرمایه‌گذاری کردن در رمز ارزها و خرید و نگهداری‌شان نباید باعث شود شما با تنبلی گوشه‌ای بنشینید و روندهای بازار را تماشا کنید. شما برای به چنگ آوردن سهم‌تان از سود بازار باید تلاش کنید.

برای حفظ و تقویت یک پرتفوی معقول و کاهش احتمال تعدیل بازده‌ی ناشی از ریسک، یک راه وجود دارد. سرمایه‌گذاران باید به طور منظم پرتفوی‌شان را متعادل کنند.

فرایند متعادل نگه داشتن مداوم پرتفوی باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران بتوانند با قیمت‌های پایین بخرند و هنگام اوج گرفتن قیمت‌ها، بفروشند تا بتوانند بازده‌ی سرمایه‌‌گذاری ارزشمندی داشته باشند. سوال این‌جا است که چه وقت قیمت‌ها بالا می‌روند؟ این همان بخش مجهول معادله است. دوره‌ی انتظار می‌تواند کوتاه یا بلند باشد، ولی در نهایت، قیمت‌ها مجددا افزایش خواهند یافت.

برای مثال، اگر پرتفوی یک سرمایه‌گذار دارای نسبتی از ۵۰ درصد سهام، ۴۰ درصد اوراق قرضه، و ۱۰ درصد بیت کوین باشد، سر به فلک کشیدن ارزش بیت کوین، ظرف تقریبا پنج سال، بیت کوین را در این پرتفوی به یک عامل غالب تبدیل می‌کند. با وجود این، برای یک سرمایه‌گذار، داشتن پرتفویی با ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری در بیت کوین مسلما مسخره است. و با توجه به بی‌ثباتی بالای این رمز ارز، می‌توان گفت چنین پرتفویی دارای تعادل مناسبی نیست.

وقتی قیمت بیت کوین برای دوره‌ای طولانی‌تر از حد انتظار پایین بماند، عامل خطر عدم تعادل پرتفوی ممکن است باعث شود، سرمایه‌گذار متحمل ضرر زیادی شود. از آن‌جا که زمان تغییر روند بازار را دقیقا نمی‌توان تشخیص داد، سرمایه‌گذار هنگام افزایش قیمت‌ها باید دارایی خود را بفروشد.

بازگشت سرمایه را می‌توان میان دارایی‌های کم ریسک‌تر پخش کرد تا آن گاه بتوان ریسک کرد و به سود رسید. این همان سیگنال معاملاتی رمز ارز توصیه‌شده‌ برای هر فردی است که پرتفوی شخصی یا شرکتی را مدیریت می‌کند. شاید سرمایه‌گذارانی که روی صندلی راحتی خانه‌شان کار می‌کنند، جور دیگری فکر کنند، ولی این یک استراتژی ثابت‌شده است.     

حرف آخر

در دنیای تردید و بی‌ثباتی، یک استراتژی تازه ایجاد شد – مهم نیست که بر اثر یک اشتباه به وجود آمد، مهم این است که سودآوری آن ثابت شده است. هودل رمز ارز یا هودل بیت کوین به یک موضوع بسیار محبوب تبدیل شده است. این استراتژی، هم‌چنین، به بازار کمک کرده است پس از یک دوره‌ی سقوط، خود را باز یابد، و در نتیجه، اکنون کم‌تر دچار بی‌ثباتی شود یا به عبارتی، باثبات‌تر شود.      

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین