خبر

درس ۲2 :‌ توکن‌سوزی در رمز ارزها به چه معنی است؟

درس ۲2 :‌ توکن‌سوزی در رمز ارزها به چه معنی است؟

در این مقاله، به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی توکن‌سوزی، چگونگی فرایند آن، اثبات سوزاندن، و دلایل توکن‌سوزی خواهیم پرداخت.

اگر به شما بگوییم با سوزاندن و از بین بردن رمز ارزها، می‌توانید سود بیش‌تری کسب کنید، چه فکر می‌کنید؟

آیا این مسئله را باور می‌کنید؟ مطمئنا آن را باور نمی‌کنید یا دچار سردرگمی می‌شوید.

البته، مسئله به این سادگی‌ها نیست، ولی پیش از هرگونه تصمیم‌گیری، ابتدا اجازه دهید کل مفهوم توکن سوزی یا کوین سوزی (Coin Burn) را برای‌تان روشن کنیم.

طیف گسترده‌ای از کوین‌ها و توکن‌ها از مفهوم منحصر به فرد توکن‌سوزی بهره‌مند می‌شوند. معمولا در پایان فرایند عرضه‌ی اولیه‌ی کوین (ICO) برای توکن‌های فروخته‌نشده از سازوکار توکن سوزی استفاده می‌شود. هم‌چنین، صرافی‌های رمز ارز برجسته‌ای مانند بایننس، مثلا برای افزایش ارزش BNB، سازوکار توکن سوزی را اتخاذ می‌کنند.

کوین یا توکن سوزی چیست؟

همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، توکن سوزی فرایند سوزاندن یا حذف عمدی کوین‌ها و توکن‌ها، و غیرقابل استفاده کردن آن‌ها است. هم‌چنین، توکن سوزی به معنی انتقال کوین‌های کریپتو به یک آدرس عمومی است؛ آدرسی که کلیدهای خصوصی آن ناشناخته یا غیرقابل دسترسی هستند. بنابراین، فرستادن کوین‌ها به آن آدرس، آن‌ها را غیرقابل استفاده یا غیرقابل دسترس می‌کند.

اساسا، این کار با انتقال بخشی از کوین‌ها به یک آدرس خورنده (Eater Address) انجام می‌شود. معمولا به این آدرس «سیاه چاله‌» گفته می‌شود، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند به کلیدهای خصوصی آن آدرس دسترسی پیدا کند. بنابراین، کوین‌هایی که به آدرس خورنده فرستاده می‌شوند، غیرقابل بازیابی هستند و هرگز مجددا قابل استفاده نخواهند بود.

فرایند توکن سوزی چگونه است؟

اکنون که معنی توکن یا کوین سوزی را می‌دانید، نوبت به توضیح چگونگی سازوکار آن رسیده است. فرایند توکن سوزی به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا، دارنده‌ی کوین اعلام می‌کند می‌خواهد شمار خاصی از کوین‌ها یا توکن‌ها را بسوزاند.
  • سپس، بر اساس قرارداد، تایید می‌شود آیا این فرد چنین مقداری از کوین‌ها را در کیف پول خود دارد یا خیر. 
  • در صورتی که این فرد تعداد قابل تاییدی از کوین‌ها را در اختیار نداشته باشد، این فرایند انجام نخواهد شد.
  • اگر صحت ادعای وی تایید شود، تعداد کوین‌های اعلام شده از کیف پول کسر می‌شود. در نهایت، عرضه‌ی کل به‌روزرسانی شده و کوین‌ها می‌سوزند.

اجرای موفق فرایند توکن سوزی آن توکن‌ها یا کوین‌ها را برای همیشه نابود خواهد کرد. هم‌چنین، پس از سوزاندن توکن‌ها، امکان بازیابی آن‌ها وجود نخواهد داشت.

اثبات سوزاندن

اثبات سوزاندن(PoB)

اثبات سوزاندن (Proof-of-Burn) نوع دیگری از الگوریتم اجماع است که برای مقابله با مشکل مصرف انرژی اثبات کار (PoW) ایجاد شده است. اساسا، اثبات سوزاندن به عنوان «اثبات کار بدون اتلاف انرژی» تلقی می‌شود. هم‌چنین، می‌توانید از این روش برای راه‌اندازی یک رمز ارز، جدای از رمز ارزهای دیگر استفاده کنید. در نهایت، مفهوم اصلی اثبات سوزاندن این است که افراد توکن‌ها یا کوین‌های خود را می‌سوزانند تا در پروتکل اجماع اثبات سوزاندن به انجام ماینینگ بپردازند. این تکنیک از این اصل پیروی می‌کند: «سوزاندن‌» یا «نابود کردن‌» کوین‌های تحت مالکیت و سپس، دریافت پاداش‌های مربوط به ماینینگ.

 چرا کوین‌ها یا توکن‌ها سوزانده می‌شوند؟

وقتی شما صاحب کوین‌هایی هستید، چرا باید کسی آن‌ها را بسوزاند؟ دلایلی برای سوزاندن کوین‌ها یا توکن‌ها وجود دارند:

حفظ ارزش کوین در طولانی مدت

دلیل اصلی سوزاندن کوین‌ها این است که این کار باعث متعهد ماندن سرمایه‌گذاران و تقویت و توسعه‌ی پروژه در طولانی‌مدت می‌شود. بنابراین، تا زمانی که سرمایه‌گذاران نخواهند کوین‌های‌شان را بفروشند یا خرج کنند، این کار باعث تقویت و ثبات قیمت کوین‌ها می‌شود.

مقابله با اسپم

سازوکار سوزاندن کوین‌ها به عنوان یک راه طبیعی برای محافظت از دارایی‌ها در برابر حمله محروم‌سازی از سرویس (DDOS) تلقی می‌شود. بنابراین، این کار از انسداد شبکه توسط تراکنش‌های اسپم (هرز) جلوگیری می‌کند. معمولا، توکن سوزی هزینه‌ای را برای اجرای یک تراکنش ایجاد می‌کند – با افزایش هزینه‌ی تراکنش‌ها از ایجاد تراکنش‌های اسپم پیشگیری می‌شود. برخی پروژه‌ها از سازوکار خاصی برای سوزاندن استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب که به جای دریافت کارمزد بابت تراکنش، بخشی از کوین‌های کاربر به صورت خودکار سوزانده می‌شود. رمز ارز ریپل (XRP) پروژه‌ای است که از این مدل سوزاندن استفاده می‌کند.

افزایش ارزش کوین جدید

معمولا ارزش کوین‌هایی که به تازگی ایجاد می‌شوند، فقط به خاطر همین فرایند کوین سوزی افزایش می‌یابد. هرگاه توسعه‌دهندگان یک رمز ارز جدید ارائه می‌دهند، افراد علاقه‌مند در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. با محدود نگه داشتن میزان آن رمز ارز در بازار و افزایش تقاضا برای آن، قیمت این دارایی افزایش می‌یابد. هم‌چنین، توسعه‌دهندگان نیز از این ارزش افزوده بهره‌مند می‌شوند. 

پرداخت کارمزدهای تراکنش

یکی دیگر از مزایای سازوکار اثبات سوزاندن این است که می‌توان برای پرداخت کارمزدهای تراکنش از آن استفاده کرد. برای مثال، ریپل از این روش استفاده می‌کند. هرگاه یک تراکنش ریپل انجام می‌شود، بخش اندکی از آن تراکنش می‌سوزد. کاربر از این طریق، کارمزد تراکنش را پرداخت می‌کند، و شبکه‌ی ریپل از کاربرد آن ریپل بسیار منتفع می‌شود.

جمع‌بندی

سازوکار توکن سوزی روش جدیدی برای پروژه‌های رمز ارز است؛ این سازوکار ویژگی‌ها و دستاوردهایی دارد که کاربران می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. استفاده از توکن سوزی بسیار گسترده شده است –  زیرا دارای سازوکاری سازگار با محیط زیست است و ارزش بلند مدتی را برای دارندگان کوین‌ها به همراه دارد. هم‌چنین، توکن سوزی ابزار قابل اجرایی برای حفظ ثروت برای تمام شرکت‌کنندگان شبکه است.    

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین