خبر

درس 17 : جفت معاملاتی کریپتو چیست؟

درس 17 : جفت معاملاتی کریپتو چیست؟

در این مطلب به معرفی جفت‌های معاملاتی کریپتو و نحوه انتخاب و کاربرد آنها و تاثیر نقدینگی بر جفت‌سازی و همچنین بررسی مزایای جفت‌سازی معاملاتی می‌پردازیم.

جفت‌های معاملاتی رمزارز

برای سرمایه‌گذاران جدید، پیمایش در دنیای رمزارزها می‌تواند امر دشواری باشد. قبل از شروع معامله با این ابزارهای مالی غیرقابل پیش‌بینی، چه از نظر مبادله و چه از نظر ذخیره امن، مسائل زیادی وجود دارند که دانستن آنها ضروری است.

جفت‌های معامله یکی از نگرانی‌های اولیه شما خواهد بود. حتی اگر قبلاً در دارایی‌های دیگری مانند سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اید، ممکن است با این موضوع آشنا نباشید، زیرا به احتمال زیاد چنین اوراق بهاداری در برابر ارز دولت محلی شما مورد معامله قرار گرفته است.

در اکثر موارد، رمزارزها در برابر ارزهای فیات معامله نمی‌شوند، اگرچه برخی از گزینه‌ها در حال حاضر در حال ظهور هستند. در عوض، شما با بهای ارزشی یک رمزارز دیگر معامله خواهید کرد. این ترکیبات به تعیین ارزش سکه‌های شما کمک می‌کند. به طور معمول، یک صرافی جفت‌های مختلفی را ارائه می‌کند، و شما می‌توانید بر اساس ارزهایی که از قبل دارید، انتخاب کنید که از کدام یک استفاده کنید.

بیت کوین محبوب‌ترین جفت معاملاتی است که اکثریت حجم سکه‌ها در اینجا متمرکز شده است. با این حال، اتریوم و لایت‌کوین دو گزینه محبوب‌تر هستند.

حتی دوج کوین (Dogecoin) نقش یک جفت معاملاتی را ایفا می‌کند و اغلب برای سکه‌های با ارزش بازار پایین استفاده می‌شود که تبادل آنها با چیزی مانند بیت کوین دشوار است. Doge همچنین مورد ترجیح سرمایه‌گذاران ویژه است، زیرا ارزش آن معمولاً ثابت است و آن را به مکانی مناسب برای حفظ تخفیفات تبدیل می‌کند.

دوج کوین

جفت‌شدن اساساْ نقطه شروعی است که از آنجا می‌توانید سکه‌ها یا توکن‌های دیگر را معامله کنید. برای تغییر در یکی از این بازارها، نیاز است که ارز پایه را جهت خرید رمزارزهای جدید داشته باشید. این مقدار ارزش افزایش‌یافته دارایی اکتسابی شما در برابر قیمت بیت کوین در زمانی است که یک برآمدگی کوچک سبز رنگ در نمودار برای جفت‌شدن بیت کوین مشاهده می‌کنید.

اگر تا به حال سرمایه‌گذاری‌ای را دیده‌اید که روز بعد ارزش بیشتری داشته است، اما به نظر نرسد روز بعد ظاهر شود، به احتمال زیاد به این دلیل است که هم بیت‌کوین و هم دارایی مورد بحث در برابر دلار آمریکا صعود کرده‌اند و ارزش خود را بدون افشای آن افزایش داده‌اند.

جفت‌های معاملاتی کریپتو چیست؟

جفت‌های معاملاتی کریپتو، جزئی از تراکنش رمز ارز هستند که در آن رمزارزها خریداری یا معامله می‌شوند. برای خرید و تبدیل آن پس از فروش یک رمزارز هنگام خرید یا فروش آن، به یک ارز نیاز دارید. جفت‌های معاملاتی کریپتو به فرآیند انتخاب ارز برای معامله اشاره دارند.

برای مثال، اگر شما مبتدی هستید و می‌خواهید بیت کوین (BTC) را با ارز فیات بخرید، دلار آمریکا (USD) را در نظر بگیرید. در نتیجه، این معامله شامل جفت معاملاتی BTC/USD می‌شود. علاوه بر این، اگر برای خرید رمزارز دیگری مانند اتریوم (ETH) بیت کوین خود را بفروشید، این معامله شامل جفت معاملاتی BTC/ETH می شود.

هر زمان که رمزارزها را در یک صرافی معامله می‌کنید، یک جفت معاملاتی لازم است. بیت کوین معمولاً توسط معامله‌گران برای معامله در برابر سایر رمزارزها استفاده می‌شود. با این حال، علاوه بر بیت کوین، می‌توان از جفت‌های معاملاتی متعدد دیگری نیز استفاده کرد. یک عدد ویژه رمزارز نمایش داده می‌شود. این عددی است که با قیمت بیت کوین مقایسه می‌شود. از طرف دیگر، یک بیت کوین چقدر از آن رمزارز را می‌تواند بخرد؟

جفت‌های معاملاتی کریپتو چگونه کار می‌کنند؟

جفت‌های رمزارز به شما این امکان را می‌دهد که هزینه‌های چندین رمزارز را با هم مقایسه کنید. این مقایسه‌ها نشان می‌دهد که ارزش بیت کوین (BTC) در اتریوم (ETH) و ارزش ETH در بیت‌کوین‌کش (BCH) چقدر است. صرافی‌ها معمولاً گزینه‌های جفت‌سازی بسیاری را ارائه می‌کنند، که به شما امکان می‌دهند بسته به ارزهایی که از قبل دارید، جفت‌سازی را انتخاب کنید. برای مثال، اگر بیت‌کوین (BTC) را نگه دارید، می‌توانید با هر جفت لیست‌شده در صرافی که بیت‌کوین را می‌پذیرد، معامله کنید.

برخی از صرافی‌های رمز ارز واقعاً جفت‌های معاملاتی بین رمزارزها و ارزهای فیات مانند دلار آمریکا (USD) ارائه نمی‌کنند، اما شرکت‌هایی مانند جمینی، کوین‌بیس، بایننس و کراکن این کار را انجام می‌دهند. بیت کوین و اتریوم سازگارترین جفت رمزارزها برای معامله هستند زیرا بیشترین گزینه های مبادله ای را ارائه می دهند.

جفت بیت‌کوین و اتریوم

چگونه یک جفت معاملاتی را انتخاب کنید؟

هنگام انتخاب یک جفت، مهم است که همه متغیرهای دخیل در معامله احتمالی خود را در نظر بگیرید. البته اولین قدم این است که مطمئن شوید صرافی‌ای که می‌خواهید در آن معامله کنید، شما را قادر می‌سازد از آن ارز پایه خاص استفاده کنید، زیرا هر کدام مجموعه‌ای از امکانات خود را دارند.

شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به صرافی مورد نظر و مشاهده لیست بازار آنها این موضوع را مشخص کنید. هنگام انتخاب دارایی، به دنبال هر چیزی باشید که نشان‌دهنده‌ی سایر ارزهای موردمعامله باشد. اگر بیت‌کوین‌کش را مبادله می‌کنیم و ارز جفت‌شده، بیت کوین باشد، به احتمال زیاد جفت به صورت BCH/BTC نشان داده می‌شود.

تعداد جفت‌های موجود در صرافی شما بسته به پلتفرم بسیار متغیر است، اما اکثر آنها حداقل سه امکان محبوب خواهند داشت. آنها معمولاً به تمام دارایی‌های خود امکان می‌دهند تا در هر یک از این بازارها تجارت کنند.

اگرچه برخی از صرافی‌های رمزارزها به شما امکان می‌دهند اولین سکه خود را با ارز فیات خریداری کنید، اما اکثر آنها این کار را نمی‌کنند. این بدان معناست که ممکن است برای خرید یک ارز پایه، نیاز به استفاده از سرویسی مانند CoinBase داشته باشید که آنگاه می‌توانید از آن برای خرید آلت کوین مانند Neo یا EOS استفاده کنید. در نتیجه، باید بدانید که قبل از رفتن چه ارز پایه‌ای را باید مدنظر قرار دهید.

نقدینگی چگونه بر جفت‌سازی تاثیر می‌گذارد؟

هنگام انتخاب یک ارز پایه، درنظر داشتن نقدینگی قابل دسترس حائز اهمیت است. در حالی که معامله لایت‌کوین به جای بیت کوین به دلیل کارمزدهای پایین تراکنش و پرداخت‌های سریع‌تر، ممکن است انتخاب خوبی به نظر برسد، درنظر داشته باشید که ممکن است برای خرید خود مبلغ گزافی بپردازید.

این بازارهای ثانویه اغلب بسیار ساکت‌تر از همتایان پیشروی خود هستند. از آنجایی که در این بازار دارایی‌های کمتری نسبت به موارد مشابه در ترکیب محبوب‌تر وجود دارد، بازار معمولاً با افزایش قیمت واکنش نشان می‌دهد. اگر مراقب نباشید، ممکن است در صورتی که از یک سکه پایه متفاوت استفاده کنید، بسیار بیشتر از قیمت بازار، هزینه صرف شود. این موضوع ممکن است هر آنچه اندوخته داشته‌اید را خالی کند.

قبل از اینکه امید خود را از معامله با جفت مورد نظر خود از دست دهید، به یاد داشته باشید که صرافی‌های دیگر را بررسی کنید. فقط به این دلیل که یک شرکت، دفتر سفارش سبکی دارد، نشان‌دهنده‌ی کارایی پائین آن نیست. معمولاً می‌توانید از ابزار گرد‌آوری بازار رمزارزها برای تعیین فوری این موارد استفاده کنید که کدام جفت‌های سکه یا توکن دردسترس هستند و همچنین کدام صرافی‌ها آنها را ارائه می‌دهند و حجم معاملاتشان برای سکه یا توکنی که می‌خواهید به دست آورید چقدر است.

این به شما امکان می‌دهد فوراً کشف کنید که کجا و چگونه می‌توانید معاملات خود را سریع و با قیمت مناسب انجام دهید. این امر به ویژه در صورتی مفید است که قصد دارید برای دارایی کمتر شناخته‌شده با حجم معاملات کم، معامله کنید.

مزایای جفت‌سازی معاملاتی رمزارز

جفت‌سازی معاملات کریپتو مزایای زیادی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • رمزارزهای زیادی را می‌توان بررسی کرد

معامله‌گران ممکن است در معرض تنوعی از رمزارزها جهت معامله قرار بگیرند. افراد معمولا ترجیح می‌دهند در رمزارزها اصلی مانند BTC و ETH  معامله کنند. رمزارزهای دیگر، در نهایت فراموش خواهند شد.

درنتیجه، معامله با جفت‌های رمزارز می‌تواند سود بالقوه را با استفاده از سایر جفت‌های کریپتو پیش‌بینی کند.

  • رمزارزهای محبوب در مناطق مختلف می‌توانند شناخته شوند.

هر منطقه در این جهان پول محبوب خودش را دارد. برای مثال، درحالی که بیت کوین(BTC) محبوب‌ترین ارز در اکثر بخش‌های کریپتو است، EOS بزرگترین سهم بازار را در چین دارد و BTC در رتبه پنجم قرار می‌گیرد.

  • گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌تواند موردتجزیه و تحلیل قرار گیرد.

همانطور که قبلا گفته شد، بسیاری از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری با رمزارزهای متعدد فراهم شده است. در نتیجه، معامله‌گر یا سرمایه‌گذار مشهور به منظور افزایش بازده سرمایه خود، می‌تواند به دنبال گزینه‌های جایگزین باشد.

آنها می‌توانند سود حاصل از چندین رمزارز را مقایسه کرده و جفت رمز ارزی را انتخاب کنند که بیشترین سود را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

آیا دلیلی برای انتخاب یک جفت بر دیگری وجود دارد؟

انتخاب ارز برای معامله تا حدی یک موضوع سلیقه ای شخصی است. با این حال، ممکن است از چند مزیت دیگر بهره مند شوید. همانطور که در بخش آخر دیدیم، قیمت گذاری در یک بازار ممکن است به طور قابل توجهی نسبت به سایر بازارها متغیر باشد.

اگر خواستید دارایی خاصی را به ازای یک آلت کوین بفروشید، گاهی درصورتی که برای معامله منتظر بمانید، قیمت بهتری را دریافت می‌کنید. سایرین ممکن است صرفاً بخواهند در بازاری که رقابت کمتری در آن وجود دارد، پول در بیاورند.

انواع رمزارزها 

با این حال، بسیاری از مردم رمز ارزهای دیگری را به عنوان یک جفت انتخاب می‌کنند، زیرا هزینه‌های کمتر و انتقال‌های سریع‌تری دارند. این به شما بستگی دارد که از ارزهای پایه جایگزین استفاده کنید یا نه، و باید مزایای آن را ارزیابی کنید تا ببینید آیا در شرایط شما منطقی هستند یا خیر.

 

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:35
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین