خبر

درس 27 : رپد بیت کوین چیست؟

درس 27 : رپد بیت کوین چیست؟

در این مقاله، به شما خواهیم گفت WBTC چیست، چگونه کار می‌کند، چگونه تولید می‌شود، چگونه خرید و فروش می‌شود، و موارد استفاده و آینده‌ی آن چگونه است.

 بیت کوین بزرگ‌ترین و غیرمتمرکزترین پلتفرم در جهان است. هم‌چنین، این رمز ارز، با اختلاف زیاد نسبت به سایرین، دارای بالاترین ارزش بازار در این اکوسیستم است. ولی انجام تراکنش‌های سریع و مقرون به صرفه با بیت کوین به یک مشکل تبدیل شده است.

فرض کنیم، شما کاملا با بیت کوین آشنا شده‌اید و مصمم هستید سفرتان را در دنیای دیفای آغاز کنید. ولی چگونه می‌توانید فاصله‌ی بزرگ میان بیت کوین و اتریوم را پر کنید – زیرا فضای دیفای در بلاک چین اتریوم عمل می‌کند.   

چه می‌شد اگر می‌توانستیم بیت کوین‌مان را در بلاک چین اتریوم (ETH) قابل استفاده کنیم؟

در چنین شرایطی، رپد بیت کوین (wrapped bitcoin) یا WBTC با ایجاد نقدینگی کافی برای پروتکل‌های دیفای به کمک‌تان می‌آید. WBTC اختراع جدیدی است که بیت کوین را وارد شبکه‌ی اتریوم می‌کند – دیفای یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از این شبکه است. رپد بیت کوین به دارندگان بیت کوین این امکان را می‌دهد تا از شبکه‌ی اتریوم به پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز دسترسی پیدا کنند.

بنابراین، بگذارید موضوع رپد بیت کوین یا WBTC را برای‌تان روشن‌تر کنیم.

در این مقاله، به بیان جزییاتی درباره‌ی رپد بیت کوین، کارکرد آن، توکن‌ها، و چیزهای دیگر می‌پردازیم.

زمینه‌ی ایجاد

شرکت‌های بیتگو، شبکه‌ی کایبر، و رن پروژه‌ی توکن ERC-20 جدیدی را به نام «رپد بیت کوین‌» راه‌اندازی کردند. این رمز ارز در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ ساخته شد. رپد بیت کوین عمدتا به عنوان یک پروژه‌ی مشارکتی میان پروتکل‌های اصلی اکوسیستم دیفای راه‌اندازی شد.

طبق توضیح بنیانگذاران WBTC در زمان راه‌اندازی آن، هدف اصلی این پلتفرم ورود نقدینگی بیش‌تر به اکوسیستم رمز ارزها بود. از زمان راه‌اندازی آن در ژانویه‌ی ۲۰۱۹، ارزش بازار رپد بیت کوین، در یک دوره‌ی زمانی بسیار کوتاه، به میلیون‌ها دلار رسید.

از آن پس، این پروژه تحت کنترل سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) قرار دارد و WBTC DAO نامیده می‌شود.

رپد بیت کوین

WBTC یا رپد بیت کوین چیست؟

رپد بیت کوین توکنی است که بیت کوین را در بلاک چین اتریوم نمایندگی می‌کند. WBTC یک توکن ERC-20 است. هر رپد بیت کوین به طور کامل با نسبت ۱:۱ توسط بیت کوین پشتیبانی می‌شود. هدف اصلی از WBTC انتقال ثبات و نقدینگی بیت کوین به شبکه‌ی اتریوم است.

رپد بیت کوین نقدینگی بیش‌تری به اکوسیستم اتریوم – از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و برنامه‌های مالی – بخشید. اخیرا حجم زیادی از معاملات در صرافی‌های متمرکز با بیت کوین انجام می‌شوند؛ در این میان، WBTC نقدینگی بیت کوین را برای DEX با خود به همراه آورد، و استفاده از بیت کوین را برای معاملات توکن‌ها ممکن ساخت.

جزییات توکن‌های WBTC

رپد توکن‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که توسط سایر دارایی‌ها پشتیبانی می‌شوند. آن‌ها به طور کامل در بلاک چین اتریوم ساخته می‌شوند. ارزش آن‌ها، به کمک قراردادهای هوشمند، با ارزش دارایی‌های پایه‌ی آن‌ها یکسان نگه داشته می‌شود؛ و در لحظه بر قیمت آن نظارت می‌شود.

رپد توکن‌ها را می‌توان به وسیله‌ی پلتفرم‌های ساخته شده در بلاک چین اتریوم نظیر dAppS و غیره مورد استفاده قرار داد. ImBTC و رپد اتر (WETH) نیز از نمونه‌های دیگر این رپد توکن‌ها هستند. این رمز ارزها نیز توسط دارایی‌ها پشتیبانی می‌شوند و کارکرد مشابه‌ای دارند.  

به‌روزرسانی‌ها و تغییرات اصلی در این پروتکل توسط اعضای حاکم در WBTC DAO مدیریت می‌شوند. هم‌چنین، آن‌ها درباره‌ی نقش‌های مسئولان دادوستد و مسئولان نگهداری، و مدیریت این پلتفرم تصمیم‌گیری می‌کنند.

WBTC چگونه کار می‌کند؟

۴ نقش کلیدی در مدیریت اکوسیستم رپد بیت کوین وجود دارند که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. مسئولان نگهداری: دارایی‌های پشتوانه‌ی رپد توکن‌ها توسط این نهادها به صورت امانی نگهداری می‌شوند. در خصوص رپد بیت کوین، دارایی‌های اساسی آن توسط BitGo نگهداری می‌شوند.
۲. مسئولان دادوستد: توزیع رپد توکن‌ها توسط مسئولان دادوستد مدیریت می‌شود. این رپد توکن‌ها توسط آن‌ها منتشر یا سوزانده می‌شوند. ۳. کاربران: سایر تراکنش‌های مالی مربوط به رپد توکن‌ها در شبکه‌ی اتریوم توسط کاربران نگهداری و انجام می‌شوند.
۴. اعضای WBTC DAO: آن‌ها مسئولان نگهداری و دادوستد و هم‌چنین، کاربران را مدیریت می‌کنند. به علاوه، اعضای DAO هرگونه تغییرات قرارداد، و هم‌چنین، افزودن و حذف مسئولان نگهداری را تایید می‌کنند.

توکن‌های WBTC چگونه تولید می‌شوند؟

فرایند ضرب یا سوزاندن رپد بیت کوین توسط مسئولان دادوستد آغاز می‌شود. آن‌ها پیش از شروع کار، از روش‌های شناسایی مشتری استفاده می‌کنند.

پس از آن‌که مسئولان دادوستد تصمیم به ضرب رپد توکن گرفتند، به مسئولان نگهداری (نظیر BitGo) مراجعه می‌کنند؛ این کار به این دلیل انجام می‌شود که پیش از ضرب WBTC باید بیت کوین واقعی را به صورت امانی نزد خود نگه دارند. سپس، مسئولان نگهداری رپد بیت کوین را برای مسئولان دادوستد آماده می‌کنند تا آن‌ها بتوانند به کاربران توزیع کنند.

شما می‌توانید در صرافی‌های غیرمتمرکز نظیر کایبر یا یونی‌سواپ با توکن‌های WBTC معامله کنید، زیرا آن‌ها توکن ERC-20 هستند. هم‌چنین، با استفاده از ETHfinex، GOPAX، AirSwap، Set Protocol، و سایر فروشندگان WBTC می‌توانید بیت کوین را با توکن ERC-20 مبادله کنید.

چگونه می‌توان WBTC را خرید، فروخت، یا بازخرید کرد؟

فرایند خرید رپد بیت کوین بسیار آسان است. معامله‌گران می‌توانند با مسئولان دادوستد تماس بگیرند و میزان بیت کوینی را که مایل هستند به امانت بگذارند، تعیین کنند. پس از تایید اطلاعات مشتری، WBTC برای‌شان صادر می‌شود.  

کاربران می‌توانند با ارسال درخواست بازخرید به مسئولان دادوستد، WBTC خود را در مقابل دریافت بیت کوین بفروشند. دقیقا به همان میزان از رپد بیت کوینی که سوزانده می‌شود، بیت کوین به کاربر منتقل (بازگردانده) خواهد شد.

به منظور تبدیل WBTC به بیت کوین (یعنی پس گرفتن بیت کوین امانت داده شده به مسئولان نگهداری)، نخست باید در کیف پول کوین‌لیست (CoinList) خود WBTC داشته باشید. وقتی WBTC لازم را در کیف پول‌تان قرار دادید:

  • داخل کیف پول WBTC خود، بر روی «Unwrap‌» کلیک کنید.
  • مقدار WBTC مورد نظرتان را که می‌خواهید به بیت کوین تبدیل کنید، وارد کنید.
  • برای دریافت مستقیم بیت کوین به کیف پول بیت کوین‌تان، بر روی «Confirm Unwrap‌» کلیک کنید.

میزان WBTC مورد نظر از کیف پول WBTC شما کم می‌شود، و به همان اندازه، در کیف پول بیت کوین‌تان، بیت کوین دریافت خواهید کرد. باید به این نکته توجه کنید که شما باید دو کیف پول متفاوت داشته باشید. شما نمی‌توانید بیت کوین را در کیف پول رپد بیت کوین دریافت کنید.

موارد استفاده‌ی WBTC

رپد بیت کوین را می‌توان برای طیف گسترده‌ای از امور مالی غیرمتمرکز، از قبیل صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXs)، به کار برد. از رپد بیت کوین می‌توان به عنوان وثیقه برای استیبل کوین‌ها یا وام‌ها، برای پرداخت‌ها، و برای قراردادهای هوشمند انعطاف‌پذیر در اکوسیستم اتریوم استفاده کرد.

موارد عمده‌ی استفاده از WBTC توسط برخی از مهم‌ترین پروژه‌های غیرمتمرکز نظیر Kyber Network، Republic Protocol، MakerDAO، Dharma، Airswap، IDEX، Compound، DDEX، Hydro Protocol، Set Protocol، Prycto، RadarRelay، و Gnosis در حال تقویت و توسعه هستند.

آینده

هر بیت کوین بر روی داشبوردی که آدرس‌ها و موجودی‌ها را نمایش می‌دهد، قابل محاسبه خواهد بود. کاربران قادر خواهند بود هر بیت کوینی را که به عنوان امانت به مسئولان نگهداری می‌سپارند، در بلاک چین تایید کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق یک مرورگر بلاک چین نظیر Etherscan، تعداد دقیق بیت کوین‌های ذخیره شده را با مجموعه‌ی عرضه‌ی WBTC در گردش مقایسه کنند.

این شفافیت حس اعتماد بیش‌تری را به ارز دیجیتال خواهد بخشید. اعتماد یکی از عناصر مهم برای هر اکوسیستم بلاک چین است. WBTC همان فرایندهای امنی را به کار خواهد بست که برای نگهداری پول توسط موسسات ایجاد شده‌اند.

سخن آخر

رپد بیت کوین کمک می‌کند دارندگان بیت کوین بیش‌تری بتوانند وارد جامعه‌ی دیفای شوند. همین مسئله می‌تواند به توسعه‌ی هر چه بیش‌تر اکوسیستم دیفای کمک کند. کاربران می‌توانند از قابلیت برنامه‌ریزی و کارمزدهای پایین تراکنش در اتریوم بهره‌مند شوند، و به تعداد رو به رشدی از اپلیکیشن‌های دیفای دسترسی پیدا کنند.

جامعه‌ی رمز ارزها به خاطر میزان بالای نقدینگی که بیت کوین می‌تواند فراهم کند، دائما و به سرعت در حال رشد است. هم‌چنین، رپد توکن‌ها به توسعه و بهبود موارد استفاده از رمز ارزها کمک می‌کنند.    

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین