خبر

درس 28 : هارد فورک چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

درس 28 : هارد فورک چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

در این درس، می‌خواهیم هارد فورک را برای‌تان معنی کنیم و چگونگی اجرا و کارکرد آن را به روشنی برای‌تان توضیح دهیم.

هارد فورک چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

هارد فورک اصطلاحی است که این روزها بسیار باب شده است. شاید از خودتان بپرسید این اصطلاح جدید در صنعت کریپتو چیست؟ ولی این حرف را باور کنید؛ هارد فورک به عنوان یکی از بهترین پیشرفت‌ها در دنیای رمز ارزها به شمار می‌رود. پیش از آن‌که مستقیما به تعریف هارد فورک و سایر کلمه‌های عجیب و غریب دنیای کریپتو بپردازیم، قصد داریم شما را با اصطلاحات پایه آشنا کنیم.

بنابراین، کار را شروع می‌کنیم...

نخستین پرسشی که شاید برای‌تان ایجاد شود، این است که پروتکل بلاک چین چیست؟

اساسا، پروتکل بلاک چین کنوانسیون کدنویسی است که قوانین اتصال، ماینینگ (استخراج) و تراکنش را تعریف می‌کند. به زبان ساده، بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است؛ تفاوت اصلی آن با سایر سیستم‌ها در این است که اطلاعات میان همه‌ی اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود، و با استفاده از رمزنگاری و توزیع‌ داده‌ها به همه‌ی اعضا، امکان هک و دستکاری آن داده‌ها از بین می‌رود. 

اکنون می‌توانیم یک گام جلوتر برویم و اصطلاح فورک رمز ارز را تعریف کنیم – اصطلاحی که کل این داستان از همان شروع شده است...

فورک رمز ارز رویدادی است که در آن، یک پروتکل نرم‌افزاری به دو نسخه‌ی جداگانه‌ای تقسیم می‌شود که در کنار یکدیگر به کار خود ادامه می‌دهند. به زبان دقیق‌تر، فورک رمز ارز یعنی انشعابی در وضعیت بلاک چین آن رمز ارز؛ یعنی ایجاد یک انشعاب در بلاک چین، به منظور ایجاد تغییر و به‌روزرسانی آن. 

اکنون، زمان آن رسیده که به طور دقیق‌تر به بررسی هارد فورک بپردازیم:

انشعاب پروتکل

هارد فورک

هارد فورک انشعاب دائمی از پروتکل است که بلاک‌ها/تراکنش‌هایی که را پیش‌تر نامعتبر بودند، معتبر می‌کند. شرط اساسی آن این است که تمام کاربران یا گره‌ها باید به آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار پروتکل ارتقا پیدا کنند. در نهایت، این فرایند به ایجاد یک فورک در بلاک چین منجر خواهد شد: یکی از مسیر بلاک چین جدید و ارتقاءیافته پیروی می‌کند، و دیگری از همان مسیر قدیمی.

هارد فورک‌ها به دو زیرمجموعه دسته‌بندی می‌شوند؛ هارد فورک برنامه‌ریزی‌شده و هارد فورک جنجالی.

برنامه‌ریزی‌شده: این هارد فورک نسخه‌ی ارتقاءیافته از پروتکلی است که از پیش وجود داشته است. پیش از وقوع این هارد فورک، توسعه‌دهندگان پروژه و سایر اعضای این جامعه به سطح بالایی از اجماع دست پیدا می‌کنند - یعنی برای ایجاد یک مسیر جدید با یکدیگر به توافق می‌رسند. هارد فورک مونرو را می‌توان یکی از نمونه‌های این نوع هارد فورک دانست. این هارد فورک شاهد اضافه شدن تراکنش‌های محرمانه حلقه‌ای (RingCT) بود که یک ویژگی امنیتی جدید تلقی می‌شد.

جنجالی: این هارد فورک‌ها در مواقعی به کار می‌روند که اختلافات شدیدی میان سهامداران پروژه وجود داشته باشد. سهامداران ممکن است شامل توسعه‌دهندگان پروژه، کاربران شبکه، و ماینرها باشند. هارد فورک جنجالی فقط به این علت ایجاد می‌شود که بخشی از این جامعه به این باور می‌رسند که اعمال تغییرات عمده در کد رمز ارز به ایجاد بلاک چینی بهتر منجر خواهد شد. هارد فورک بیت کوین کش یکی از نمونه‌های هارد فورک جنجالی به شمار می‌رود.

اجرای یک هارد فورک چگونه است؟

اساسا، هدف از اجرای هارد فورک رفع خطرات امنیتی موجود در نسخه‌ی قدیمی نرم‌افزار است. عمدتا هارد فورک برای افزودن کارکرد جدید یا برگشت تراکنش‌ها انجام می‌شود. برای مثال، اجرای هارد فورک برای خنثی کردن هک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) در بلاک چین اتریوم.

هارد فورک از طریق ابطال تراکنش‌های گره‌ها و هم‌چنین، آن‌هایی که به نسخه‌ی جدید نرم‌افزار پروتکل به‌روزرسانی نشده‌اند، مسیر یک بلاک چین را دو شاخه می‌کند. پس از هک شدن DAO، جامعه‌ی اتریوم به اتفاق آرا تصمیم به ایجاد یک هارد فورک گرفتند. این کار با هدف برگشت تراکنش‌هایی انجام شد که طی آن‌ها، یک هکر ناشناس معادل میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال را به سرقت برده بود. در نهایت، دارندگان توکن DAO توانستند وجوه اتر خود را پس بگیرند.

دارندگان توکن DAO توانستند اتر خود را به نسبت ۱ اتر به ۱۰۰ DAO برداشت کنند. سرانجام، به منظور ایجاد «ویژگی خرابی امن (failsafe)‌» در این سازمان - خصوصیتی که تضمین می‌کند، در صورت بروز خرابی در هر بخش از یک سیستم، سایر بخش‌ها از آسیب در امان بمانند، موجودی اضافه و همه‌ی اترهای باقی‌مانده برداشت و توسط متصدیان DAO یا سایر افراد توزیع شدند.

هارد فورک

هارد فورک عمدتا نشان‌دهنده‌ی یک تغییر دائمی در پروتکل ارز دیجیتال است و الزاما به پشتیبانی اکثریت نیاز دارد. این پروتکل جدید، پس از ارتقای کامل، از پذیرش بلاک‌هایی که با استفاده از قوانین قدیمی استخراج شده‌اند، خودداری می‌کند. در نهایت، ماینرهایی که می‌خواهند از پروتکل قدیمی پشتیبانی کنند، باید یک زنجیره یا چین جداگانه تشکیل دهند.

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین