خبر

درس ۱۲ : چگونه بیت کوین بفروشیم؟

درس ۱۲ : چگونه بیت کوین بفروشیم؟

برای فروش بیت‌کوین راه‌های مختلفی وجود دارند، از جمله استفاده از صرافی‌، معامله‌ی مستقیم، معامله‌ی همتابه‌همتا یا فروش حضوری؛ البته همیشه باید مراقب باشید!

در حال حاضر، سرمایه‌گذاری و معامله با بیت کوین یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین کسب و کار‌ها است. ظرف چند سال گذشته، بسیاری از آدم‌ها از این طریق به سود رسیده‌اند، و بسیاری دیگر نیز مشتاقانه منتظر هستند وارد این اکوسیستم شوند.

  • مقداری بیت کوین توسط یکی از همکاران نزدیک، دوستان، یا یکی از افراد خانواده‌تان به شما هدیه داده شده است. به تازگی فهمیده‌اید بیت کوین با قیمتی بسیار بالاتر از قبل در حال معامله شدن است؛ بنابراین، تصمیم می‌گیرد آن را به پول نقد تبدیل کنید! بیت کوین‌تان در یک کیف پول سخت‌افزاری یا در یک کیف پول دسکتاپ قرار دارد.
  • شما از یکی از آشنایان‌تان به صورت همتا به همتا بیت کوین خریده‌اید. اکنون می‌خواهید آن را در بازار آزاد بفروشید.

افسوس! شما اصلا نمی‌دانید باید آن را چگونه بفروشید!!!‌

نگران نباشید!!

فقط ۵ دقیقه وقت‌تان را روی این مقاله بگذارید و اطلاعات کاملی را درباره‌ی نحوه‌ی فروش بیت کوین به دست بیاورید.

نحوه‌ی فروش بیت کوین چگونه است؟

صرافی‌ها

  • مراجعه به صرافی‌ها روش خوبی برای معامله‌ی بیت کوین است. نخست، در یک صرافی رمز ارزی که با معیارهای‌تان سازگار است، یک حساب باز کنید. اکثر صرافی‌های مهم از شما می‌خواهند به صورت کامل هویت خود را تایید کنید. هم‌چنین، باید یک حساب بانکی فعال نیز معرفی کنید تا بتوانید وجوه‌تان را برداشت کنید. اگر بیت کوین‌تان در کیف پول سرد شخصی‌تان است، آن را به کیف پول صرافی منتقل کنید.
  • فقط کافی است نزد یک صرافی رمز ارز بروید. پیشنهاد «فروش‌» و نوع ارزی را که می‌خواهید بفروشید، و هم‌چنین، مقدار ارز و قیمت پیشنهادی‌تان را ارائه دهید. هنگامی که فردی پیشنهادتان را پذیرفت، آن صرافی در تکمیل تراکنش به شما کمک می‌‌کند.
  • پس از انجام موفق تراکنش، وجه مورد نظر در حساب‌تان خواهد بود. سپس، لازم است آن را به حساب بانکی‌تان انتقال دهید.
  • به علاوه، برای استفاده از خدمات برخی صرافی‌ها لازم است کارمزد بدهید؛ بنابراین، میزان کارمزدی را که باید بپردازید، بررسی کنید.
  • هم‌چنین، بیش‌تر صرافی‌ها برای میزان پولی که می‌توانید ذخیره کنید، محدودیت می‌‌گذارند. اگر به یک معامله‌گر همیشگی در یک صرافی خاص تبدیل شوید، این محدودیت به مرور زمان کاهش می‌یابد.
  • در نهایت، همه‌ی صرافی‌ها برای ذخیره‌ی وجوه‌تان امن و قابل اعتماد نیستند. آن‌ها در برابر حملات هکرها آسیب‌پذیر هستند، و پیش‌تر مواردی از هک شدن صرافی‌ها مشاهده شده است. ولی صرافی‌هایی نیز وجود دارند که دارای سطح امنیتی بسیار بالا هستند. از این رو، شما باید از پول‌تان مراقبت کنید و مبالغی را که به آن‌ها نیاز ندارید، در یک کیف پول آفلاین امن نگهداری کنید.

معاملات مستقیم

  • یکی دیگر از راه‌های فروش بیت کوین‌های‌تان انجام معامله‌ی مستقیم با افراد دیگر است. این خدمات معمولا در وب‌سایت‌های مربوط به مبادلات، در دسترس‌‌تان قرار دارند و هم‌چنین، آن‌ها برای سهولت در اتصال طرفین معامله شامل واسطه‌‌هایی نیز هستند.
  • نخست، شما باید نام خود را به عنوان یک فروشنده ثبت کنید. جدای از الزام برای پر کردن پروفایل‌تان، شما باید هویت‌تان را نیز به طور کامل تایید کنید. وقتی ثبت نام کردید، می‌توانید پیشنهادی را مبنی بر این‌که مایل به فروش مقداری بیت کوین‌ هستید، ارائه دهید. وقتی یک خریدار بخواهد با شما معامله کند، علامتی از سمت ارائه‌دهنده‌ی این خدمات دریافت می‌کنید؛ از آن به بعد، شما فقط با خریدار تعامل خواهید داشت. این قبیل وب‌سایت‌ها صرفا به عنوان پلتفرمی برای تکمیل معامله عمل می‌کنند.
  • فرایند فروش بیت کوین در برخی از این وب‌سایت‌ها می‌تواند بسیار پیچیده و وقت‌گیر باشد. بنابراین، پیش از انتخاب یک پلتفرم معاملاتی باید به اندازه‌ی کافی تحقیق کنید و مطمئن شوید زمان و حوصله‌ی کافی را برای این کار دارید.
  • از جمله برخی از وب‌سایت‌های ارائه‌کننده‌ی معامله‌ی مستقیم می‌توان به Coinbase و LocalBitcoins اشاره کرد.

معامله‌ی همتا به همتای آنلاین

  • اگر حوصله ندارید برای نقد کردن بیت کوین‌تان ۳ روز صبر کنید، باید استفاده از پلتفرم‌های فروش همتا به همتا، نظیر LocalBitcoins را مد نظر قرار دهید. هنگام فروش بیت کوین به دیگران در برخی از صرافی‌ها، شما می‌توانید روش پرداخت دلخواه‌تان را به خریدار اطلاع دهید.
  • اگر خریدار در محلی نزدیک شما اقامت دارد، می‌توانید با وی ملاقات کنید و پول بیت کوین‌ها را نقدا از آن‌ها بگیرید.
  • خدمات همتا به همتا بر اساس منافع مشترک آدم‌هایی طراحی شده‌اند که در آن، یک طرف می‌خواهد بیت کوین را با کارت اعتباری‌اش بخرد، و طرف دیگر نیز می‌خواهد بیت کوین‌اش را برای خرید جنس از مکان‌هایی خرج کند که ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت به رسمیت نمی‌شناسند. در نتیجه، نفر اول می‌تواند پول فیات (پول معمولی) خود را به بیت کوین تبدیل کند، و نفر دوم نیز می‌تواند جنس مورد نظرش را بخرد.
  • این وب‌سایت‌ها با ارائه‌ی خدمات سند تضمینی برای تراکنش‌ها، و هم‌چنین، ارائه‌ی کیف پول برای ذخیره‌ی بیت کوین‌ها به کاربران کمک می‌کنند.

این کار چگونه انجام می‌شود

  • سیاوش می‌خواهد ۱ بیت کوین بخرد. وی جستجو می‌کند تا فروشنده‌ای را در کشور خود پیدا کند. سیاوش باخبر می‌شود که سامان قصد دارد ۱ بیت کوین را با قیمت مناسب بفروشد، و هم‌چنین، انتقال بانکی را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرد. سیاوش از سامان درخواست خرید ۱ بیت کوین می‌کند، و سامان می‌پذیرد.
  • سامان ۱ بیت کوین‌اش را برای تضمین گرو می‌گذارد. این بیت کوین تا زمانی که سیاوش پول را به حساب سامان منتقل نکرده باشد، در گرو باقی می‌ماند. به محض آن‌که سیاوش مبلغ معین را به حساب سامان واریز می‌کند، سامان بیت کوین را از گرو در می‌آورد، و سپس، بیت کوین به حساب سیاوش منتقل می‌شود.
  • تمام خدماتی که در بالا به آن اشاره شد، به وسیله‌ی پلتفرم‌های متمرکز آنلاین ارائه می‌شوند. برای آن‌که بتوانید با استفاده از این خدمات بیت کوین‌تان را بفروشید، باید هویت خود را به طور کامل تایید کنید؛ این مسئله به وضوح با ناشناس بودن معاملات بیت کوین منافات دارد. به علاوه، پس از آن‌که بیت کوین‌تان را فروختید، شما باید پول‌تان را از حساب بانکی با کارت بانکی‌تان برداشت کنید. این فرایند زمان زیادی صرف می‌کند و هزینه‌هایی نیز به همراه دارد. بنابراین، بسیار از آدم‌ها سراغ معاملات آفلاین می‌روند.
  • فروش همتا به همتا بسیار امن است. با وجود این، همیشه باید مراقب کلاهبرداران باشید. صرافی‌هایی نظیر LocalBitcoins سطح امنیتی خوبی را ایجاد می‌کنند، زیرا آن‌ها خدمات سند تضمینی ارائه می‌دهند. به این ترتیب، بیت کوین شما تا زمانی که دریافت پول را از خریدار تایید کنید، قفل می‌شود.

خودپرداز بیت کوین

خودپرداز (ATM) بیت کوین

خودپرداز یا ATM بیت کوین مثل خودپردازهای سنتی نیست. این خودپردازها برای انجام تراکنش‌های بیت کوین، به جای اتصال به حساب بانکی کاربر، به اینترنت متصل می‌شوند.

خودپردازهای بیت کوین پول نقد را می‌پذیرند و آن را به بیت کوین تبدیل می‌کنند، و آن را به صورت یک قبض کاغذی با یک کیوآر کد بر روی آن تحویل می‌دهند یا آن را به کیف پول متصل به شبکه‌ی بلاک چین انتقال می‌دهند. معمولا، این خودپردازها بابت این تراکنش‌ها کارمزدهای بالایی دریافت می‌کنند – گزارش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند، آن‌ها به اندازه‌ی ۷ درصد کارمزد می‌گیرند.

به علاوه، پیدا کردن این خودپردازها نیز دشوار است. مکان بیش‌تر خودپردازهای بیت کوین روی نقشه خودپرداز بیت کوین نشان داده شده است.

تعداد اندکی از خودپردازهای بیت کوین کارکرد دو طرفه دارند - یعنی هم برای خرید و هم برای فروش کاربرد دارد. 

گاهی اوقات، ارائه‌دهندگان خودپردازهای بیت کوین از کاربران می‌خواهند برای انجام عملیات فروش حساب فعال داشته باشند؛ فرایند ثبت نام نیازمند صرف زمان، انرژی، و تلاش زیادی است. برای مثال، کاربران جدید برای فعال‌سازی و دریافت پیام باید شماره‌ی تلفن‌، کارت ملی، اسکن اثر انگشت، و آخرین عکسی که توسط دوربین خودپرداز گرفته شده را ارائه دهند.

فروش بیت کوین به صورت حضوری

معامله‌ی ارز دیجیتال به صورت حضوری بسیار آسان است. برای فروش بیت کوین به صورت حضوری فقط کافی است یک کیوآر کد را بر روی گوشی فرد مقابل اسکن کنید و پول نقد را در محل دریافت کنید. اگر بیت کوین‌تان را به یک دوست یا فامیل می‌فروشید، فقط کافی است وی به همراه یک کیف پول بیت کوین نزد شما بیاید، مبلغ مورد نظر را انتقال دهید، و پول نقدتان را دریافت کنید. 

با وجود این، اگر قرار است با یک غریبه معامله کنید، شاید مجبور باشید زمانی را صرف مذاکره درباره‌ی قیمت، محل ملاقات، و تعیین سایر شرایط معامله کنید. به علاوه، شما باید همواره نکات امنیتی لازم را برای حفظ سلامت خود و دارایی‌های‌تان مد نظر قرار دهید.  

امنیت فروش بیت کوین

برخی توصیه‌ها برای حفظ امنیت

فروش بیت کوین به صورت حضوری گزینه‌ی مناسبی برای آن‌هایی است که می‌خواهند ناشناس و راحت باشند. با وجود این، حفظ امنیت‌تان بسیار ضروری است، به خصوص وقتی که می‌خواهید با فرد غریبه‌ای معامله کنید که از طریق اینترنت با وی آشنا شده‌اید.

در درجه‌ی نخست، محل ملاقات‌تان را باید با دقت و احتیاط انتخاب کنید. این محل باید یک مکان عمومی باشد که اینترنت خوبی نیز داشته باشد؛ زیرا هر دوی شما باید به کیف‌های پول آنلاین‌تان دسترسی داشته باشید. معمولا بهتر است به همراه یکی از دوستان‌تان در محل قرار حاضر شوید، ولی باید این مسئله را به اطلاع طرف مقابل نیز برسانید.  

با وجود این، باید همان قدر احتیاط کنید که گویی مقدار زیادی پول نقد به همراه دارید.

چه وقت باید بیت کوین بفروشم؟

ابتدا، بی‌ثباتی موجود در بازار را در نظر بگیرید، در هر دوره‌ای ممکن است قیمت بیت کوین جهش بزرگی پیدا کند. شاید در این مواقع، فکر کنید بهتر است بیت کوین‌تان را بفروشید، ولی به خاطر داشته باشید، هنوز ممکن است قیمت آن بالاتر برود، شاید حتی بالاتر از اوج قیمت قبلی.

به علاوه، بازار رمز ارزها هنوز باید رشد کند، بازار با سرعتی اندک در حال رشد است. حمایت از مصرف‌کننده در این بازار افزایش خواهد یافت و امنیت شما به عنوان صاحب بیت کوین بیش‌تر خواهد شد. از متخصصان رمز ارز در سایت‌های اجتماعی پیروی کنید، برای آگاهی از پیش‌بینی‌های بازار به فروم‌های رمز ارز سر بزنید، و از آدم‌هایی که به اندازه‌ی کافی صبر کرده و سود فوق‌العاده‌ای به دست آورده‌اند، درس بیاموزید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

افراد مبتدی چگونه بیت کوین بفروشند؟   

افراد مبتدی باید بیت کوین‌های خود را از طریق صرافی‌های رمز ارز بفروشند، زیرا انجام این کار از این طریق برای آن‌ها آسان‌تر است. یک کیف پول تهیه کنید، در یک صرافی حساب باز کنید، روشی را برای دریافت پول انتخاب کنید، و بیت کوین‌تان را بفروشید.

ارزان‌ترین راه برای فروش بیت کوین چیست؟

برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمز ارز متمرکز کارمزد بسیار اندکی بابت تراکنش و مبادله دریافت می‌کنند.

آیا فروش بیت کوین از طریق صرافی‌ها امن است؟

خرید و فروش بیت کوین در پلتفرم‌هایی که امنیت‌شان بررسی شده است و برای حفظ امنیت بیت کوین از کیف پول استفاده می‌کنند، بی‌خطر تلقی می‌شود.

        

 

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:34
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین