خبر

درس 15 : صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟

درس 15 : صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟

در این مطلب به معرفی صرافی غیرمتمرکز و نحوه‌ی عملکرد، مزایا، معایب و محدویت‌های آن، و معرفی صرافی‌های غیرمتمرکز برتر می‌پردازیم.

صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟

صرافی رمزارز پلتفرمی است که به کاربران امکان می‌دهد ارز فیات را به رمزارز تبدیل کنند و بلعکس. صرافی‌ها همچنین تبدیل بین توکن‌های مختلف رمزارز را مجاز می‌کنند. آنها نقش مهمی در صنعت رمزارز ایفاء می‌کنند زیرا معامله و استفاده از توکن‌ها بدون آنها تقریبا غیرممکن است.

صرافی‌های غیرمتمرکز که به DEX‌ها نیز موسومند، در حال حاضر در مرحله‌ی رشد سریع قرار دارند. آنها برای کاربرانی که نمی‌خواهند با سرمایه‌هایشان به شخص ثالث اعتماد کنند، جایگزینی را ارائه می‌دهند.

در این مقاله، رهنمون کاملی در مورد صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه، و جنبه‌های کلی آن را بررسی خواهیم کرد. حال بگذارید به طور مفصل به این بررسی بپردازیم.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیرمتمرکز پلتفرمی است که واسطه را حذف می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً با فرد دیگری معامله کنند. این موضوع تضمین می‌کند که کاربران در کل زمان تراکنش کنترل کامل وجوه را در اختیار بگیرند.

صرافی متمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز به خاطر شبکه توزیع‌شده نودها، خطر هک را برطرف می‌سازند. آنها همچنین بر مشکل ازکارافتادگی سرور که کاربران طی معامله با آن مواجه هستند غلبه می‌کنند.

آنها شبکه‌ای باز و شفاف را عرضه می‌کنند که تجارت کریپتو را برای همه قابل دسترس می‌کند. صرفی‌های غیرمتمرکز متعددی وجود دارند که در حال حاضر فعال هستند و تجارت همتا به همتا را در طیف وسیعی از رمزارزها عرضه می‌کنند.

DEX با صرافی متمرکز چه تفاوتی دارد؟

در مورد صرافی‌های متمرکز، زمانی که یک تراکنش انجام می‌شود، وجوه و دفاتر سفارش به وسیله سرور نگهداری می‌شوند. اما، در مورد صرافی غیرمتمرکز هیچگونه دخالت سرور مرکزی وجود ندارد. بدین دلیل است که شرکت‌کنندگان تراکنش وجوه کاربران را کنترل می‌کنند.

در صرافی‌های متمرکز، ناشناس نگه‌داشتن کاربران کار دشواری است. اما، در مورد صرافی‌های غیرمتمرکز، همه تراکنش‌ها ناشناس هستند. این موضوع کاربران را قادر می‌سازد بدون افشای همه‌ی جزئیات شخصی‌شان، از این حریم خصوصی لذت ببرند.

صرافی‌های غیرمتمرکز همچنین به خاطر ماهیت توزیع‌شده شبکه، خطرات هک و ازکارافتادگی سرور را به حداقل می‌رسانند. در مقایسه با صرافی‌های متمرکز هزینه‌های ارائه‌شده نیز، مقدار حداقلی هستند.

مزایای DEX

1) تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر: صرافی‌های غیرمتمرکز قادر به اجرای تراکنش‌های سریع‌تری هستند، چرا که دخالت شخص ثالث را از بین می‌برند و همچنین به کاهش هزینه‌های کلی مربوطه کمک می‌کنند.

2) امنیت: صرافی‌های غیرمتمرکز به طور مقایسه‌ای از صرافی‌های متمرکز امن‌تر هستند، چرا که اطلاعات کاربر در یک سرور مرکزی ذخیره می‌شود. حتی اگر هکر به جای کل شبکه به اطلاعات کاربر دسترسی پیدا کند، حمله به صورت متمرکز در یک نقطه باقی می‌ماند.

3) ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری: صرافی غیرمتمرکز، توانایی ادغام مستقیم با کیف پول سخت افزاری مانند Trezor و Ledger Nano S را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند مستقیماً از کیف‌های پول خود به قراردادهای هوشمند عرضه‌شده توسط صرافی‌های غیرمتمرکز انتقال دهند.

4) کاربران وجوه را کنترل می‌کنند: وجوه به جای کنترل توسط یک مرجع مرکزی در صرافی‌های غیرمتمرکز، در کنترل کاربران است. از آنجا که از معماری شبکه همتا به همتا استفاده می‌شود، کنترل وجوه همیشه در دست کاربران است. کلیدهای خصوصی در کنترل کاربر باقی می‌ماند و با صرافی به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

وجوه صرافی غیرمتمرکز 

صرافی غیرمتمرکز چگونه کار می‌کند؟

تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز به یک شیوه مشابه کار می‌کنند. نحوه‌ی کارشان به طور خلاصه به شرح زیر است:

مرحله 1: کاربر وجوهی مانند ETH را به همراه می‌آورد که سپس به شکل توکن‌های پراکسی در شبکه صرافی ذخیره می‌شود.

مرحله 2: سپس این سکه‌ها به عنوان وجه ضمانت برای سکه‌های واقعی ذخیره‌شده در صرافی عمل می‌کنند..

مرحله 3: برای انجام یک معامله، سفارشی جهت فروش توکن‌ها در صرافی توسط مشتری ارسال می‌شود.

مرحله 4: سپس، توکن‌های پراکسی بین دو طرف مبادله می‌شوند.

مرحله 5: بعد از دریافت توکن‌ها، هر دو طرف می‌توانند با استفاده از یک کانال معاملاتی یکسان یا متفاوت، آنها را به ارز واقعی تبدیل کنند.

صرافی‌های غیرمتمرکز معاملاتی برتر

1) IDEX

IDEX یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز است. تمرکز آن بر معامله توکن‌های ERC-20 مبتنی بر اتریوم است. به طور کلی، صرافی فضای واسط خوبی داشته و همچنین در بین صرافی‌های غیرمتمرکز برتر، حجم خوبی از معاملات را ارائه می دهد.

2) ETherDelta

اتردلتا صرافی غیرمتمرکز دیگری است که به طور اخص برای معامله توکن‌های  ERC-20 و جفت‌های اتریوم ساخته شده است. کل صرافی با قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم قدرت گرفته است. این‌ها مسئول مدیریت، واریزها، برداشت‌ها و یکپارچگی کیف پول هستند. اتردلتا همچنین فضای واسط کاربرپسندی را ارائه می‌دهد.

3) شبکه Kyber

شبکه Kyber یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز معروف مبتنی بر اتریوم مایع برای ارزهای دیجیتال است. این صرافی مبتنی بر پروتکل همتا به همتاست. کاربران می‌توانند از طریق کیف پول انتخابی‌شان مستقیماُ ورود، و معامله را آغاز کنند.

4) Bisq (BitSguare)

Bisq برخلاف صرافی‌های سنتی، به اطلاعات گسترده‌ای برای ثبت‌نام و تائید از مرجع مرکزی ندارد. معامله‌گران می‌توانند فقط برنامه را دانلود کرده و فوراً دارایی‌ها را معامله کنند. سیستم آن همتا به همتا بوده و عاری از یک نقطه شکست است. مزیت اصلی Bisq احتمالاً پشتیبانی آن برای ارزهای فیات است

 5) شبکه بانکور (Bancor)

شبکه بانکور صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر قرارداد هوشمند است. این شبکه مشکل نقدینگی را که بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز با آن مواجه هستند حل می‌کند. بانکور یک شبکه بسیار پایدار دارد و پلتفرم آن از نوسان کمی برخوردار است. بانکور عملکرد وب عالی یا فضای واسط بزرگ دارد که می‌تواند جهت اجرای کارکردهای ساده خرید و فروش ارزهای دیجیتال، مورداستفاده کاربران قرار گیرد.

مزایا و معایب

مزایا

  • کنترل وجوهتان را در دست دارید
  • مجبور نیستید برای مدیریت امن سکه‌ها و توکن‌هایتان به شخص ثالثی اعتماد کنید
  • حریم خصوصی بیشتری برای معامله‌گران فراهم می‌کنند
  • خطر ازکارافتادگی سرور وجود ندارد
  • هزینه‌های معامله کمتری از صرافی‌های متمرکز دارد
  • ماهیت غیرمتمرکز آنها، خطر مقررات یا سخت‌گیری‌های دولتی را کاهش می‌دهد

 صرافی غیرمتمرکز

معایب

  • مانند صرافی‌های قراردادی، استفاده آسانی ندارند
  • برای کاربران جدید می‌تواند گیج‌کننده باشد
  • مانند صرافی‌های متمرکز ابزارهای پیشرفته معاملاتی را ارائه نمی‌کنند
  • مانند صرافی‌های متمرکز، نقدینگی زیادی عرضه نمی‌کنند
  • برخی پلتفرم‌ها پشتیبانی محدود مشتری را عرضه می‌کنند
  • فقدان مقررات ممکن است برخی از کاربران را نگران کند
محدودیت‌ها

برخی عملکردها مانند معاملات مارجین، حد ضرر(stop loss) و موارد دیگری وجود دارند که صرافی‌های غیرمتمرکز از آن‌ها بی بهره‌اند. این مولفه‌ها می‌توانند منجر به برخی محدودیت‌ها در عملکرد معامله‌گر شوند.

استفاده از صرافی‌های متمرکز نسبتاً آسان است. اما، در مورد صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران مجبورند از قراردادهای هوشمند مختلف عبور کنند. از این رو، در مقایسه با صرافی‌های متمرکز، چندان کاربرپسند نیستند

نتیجه‌گیری

یکی از فاکتورهای قابل توجه صرافی غیرمتمرکز، امنیت است. از آنجایی که وجوه کاربران در یک خزانه مرکزی نگهداری نمی‌شود، آن وجوه در برابر هر نوع هک یا سرقت آسیب‌پذیر نیستند. در عین حال، آنها به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران، نیازی به اطلاعات شخصی آنها ندارند.

صرافی‌های غیرمتمرکز همچنین به کاهش کارمزدهای معاملاتی کمک می‌کنند، زیرا کار واسطه را از بین می‌برند. بنابراین، برای معامله‌گرانی که دوست دارند با روندهای بازار کریپتو همگام باشند، استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز، قابل تامل است.

 

 

 

 

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:35
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین