خبر

درس 19 : استیکینگ یا سهام‌گذاری چیست؟

درس 19 : استیکینگ یا سهام‌گذاری چیست؟

معرفی استیکینگ (سهام‌گذاری) و نحوه‌ی کار آن، معرفی استخر استیکینگ، بررسی الگوریتم‌های اثبات کار (PoS) و اثبات سهام نمایندگی (DPoS)، مزایا و آینده استیکینگ

سهام­­‌گذاری یا استیکینگ چیست؟

سهام­­‌گذاری به معنای نگه­­‌داشتن رمزارز یا توکن‌­­ها جهت پشتیبانی عملیات شبکه و دریافت پاداش در ازای آن است. طبیعتاً این فرآیند با استفاده از پروتکل PoS یا هر نسخه‌ی دیگر آن معمول است.

سهام­­‌گذاری مفاهیم آشنایی، مشارکت و پاداش را به اکوسیستم وارد می‌کند.

در این مقاله، رهنمون کاملی در مورد سهام­­‌گذاری(استیکینگ) و نگاهی به عملکرد، مزایای آن و بسیاری موارد دیگر را به شما ارائه می‌دهیم. اکنون بگذارید این بررسی را با جزئیات، موردبازنگری قرار دهیم:

سهام­­‌گذاری یا استیکینگ چیست؟

سهام­‌گذاری عموماْ به نگهداری وجوه رمزارز در یک کیف پول و سپس پشتیبانی از کارکرد یک سیستم بلاکچین اتلاق می‌شود. رمز ارزها به وسیله سهام‌داران در کیف‌­­های پول‌شان قفل می‌شوند. در عوض بعد از آن، از طریق پروژه، پاداش دریافت می‌­­کنند. سهام­­گذاری شیو‌ه‌ه­­ایی برای ایجاد درآمد ارائه می­­‌دهد.

کیف پول سخت

سهام­­‌گذاری (استیکینگ) فرآیندی مشابه حساب پس‌انداز در بانک و دریافت سود بر سپرده‌­­هاست. سهام‌گذاری بخش مضاعفی در فضای رمزارز است که کارکردهای قابل توجهی را عرضه می­­‌کند. سهام­­‌گذاری جنبه‌­­های آشنایی، مشارکت، و پاداش را به اکوسیستم می‌آورد. این موضوع باعث ارزشمندترشدن سرمایه‌گذاری می‌شود.

الگوریتم اثبات سهام (PoS) چیست؟

اثبات سهام پروتکلی است که به شرکت­­‌کنندگان امکان می­­‌دهد سکه‌ها را سهام‌گذاری کنند. سپس به طور تصادفی به یکی از آنها حق اعتبارسنجی بلاک بعدی در فواصل زمانی منحصر به فرد را می‌­­دهد. شانس انتخاب‌شدن به تعداد سکه‌­­ها بستگی دارد. اگر مقدار بیشتری از سکه‌­­ها قفل شده باشند، شانس بیشتری وجود دارد.

سانی کینگ و اسکات نادال در ابتدا اثبات سهام را در مقاله  Peercoin 2012  خود پیاده کردند. آنها اولین کسانی بودند که این ایده را برای پروژه رمزنگاری Peercoin (PPC) تشریح و اجراء کردند. در اصل، بلاک چین آن از ترکیبی از PoW و PoS استفاده می‌کرد.

توسعه بلاک­­‌ها به توانایی اثبات پروتکل کار، جهت برطرف‌کردن چالش‌های کلی بستگی دارد. لذا، مورد اثبات سهام، به وسیله مقدار سکه‌های سرمایه‌گذاری که کاربران نگه می‌دارند تعیین می‌شود.

اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) چیست؟

نسخه به روز‌رسانی‌شده و اصلاح‌شده سپس توسط یک کارآفرین رمز ارز به نام دنیل لاریمر معرفی شد. این نسخه اثبات سهام نمایندگی (DPoS) نامیده می‌شود. بیت شیرز، Bitshares اولین شبکه‌ای بود که این پروتکل را پذیرفت. در DPoS، دارایی­­‌های رمزارز تمام کاربران شبکه، به رای تبدیل می­­‌شود. این آراء بیشتر برای انتخاب نمایندگان مورد اعتماد، مورد استفاده قرار می‌­­گیرند.

نمایندگان، تراکنش‌های کلی و عملکرد عادی شبکه را تایید و بررسی می­­‌کنند. هر چه سهم شما بزرگ‌تر باشد، رای شما قدرتمندتر است. به عنوان یک سهامدار، برای نگه‌داشتن رمزارز خود در شبکه، پاداش منظمی دریافت می‌­­کنید.

DPoS با افزایش سرعت پردازش تراکنش، ظرفیت شبکه را بهبود می‌بخشد. این موضوع قابل حصول است چرا که مدل DPoS امکان دستیابی به اتفاق‌نظر را بسیار سریع‌تر فراهم می‌کند، بدان دلیل که به گره‌های کمتری برای تأیید یک تراکنش نیاز دارد. با این حال، استفاده از اثبات نمایندگی سهام، تمرکز را توسعه می‌دهد.

استیکینگ چگونه کار می‌­­کند؟

برخلاف PoW ، این پروتکل بر ماینرهایی که بلاک‌ها را با انجام کار، اعتبارسنجی می‌کنند متکی نیست. این کار شامل حل پازل‌های ریاضی با استفاده از سخت‌افزار استخراج بسیار قدرتمند است. در عوض، قدرت استخراج هر شرکت‌کننده در شبکه به تعداد سکه‌هایی بستگی دارد که برای سهام‌­­گذاری وارد عمل می­­‌کند. این موضوع بلاکچین مبتنی بر PoS را جهت ممانعت از به­­‌کارگیری ASIC ها - و سایر تجهیزاتی که مقدار زیادی برق مصرف می‌کنند - مجاز می‌سازد.

بلاک‌­­های جدید ساخته و اعتبارسنجی می‌­­شوند. سکه­­‌ها توسط اعتبارسنج‌ها قفل شده و به طور تصادفی برای ایجاد بلاکی در فواصل زمانی خاص انتخاب می­­‌شوند. معمولا، بیشتر احتمال می­­‌رود که شرکت­­‌کنندگان با سهام بیشتر، به عنوان اعتبارسنج بلاک بعدی انتخاب شوند.

 POS

مزایای سهام­­‌گذاری یا استیکینگ

استیکینگ با افزایش تعداد سهم، شانس شما را برای انتخاب­­‌شدن به­­‌عنوان اعتبارسنج، افزایش می‌­­دهد. از این رو، شانس زیادی برای به چنگ‌آوردن پاداش وجود دارد. مدل اثبات سهام نیز به ذخیره‌ی مقدار زیادی پول کمک می­­‌کند. این الگوریتم نیاز به سرمایه‌گذاری پول در سخت‌افزار پرهزینه‌ی استخراج و تجهیزات خنک‌کننده را برطرف می­­‌کند.

به علاوه، نیاز به پرداخت قبوض هنگفت برق به صورت ماهانه وجود ندارد. پولی که شما صرف می­­‌کنید به عنوان سرمایه‌­­گذاری مستقیم رمزارز به حساب می‌آید. هر اثبات شبکه سهام، ارز استیکینگ خودش را دارد. سهام­­‌گذاری یا استیکینگ، همچنین مقیاس‌پذیری زیاد را تضمین می­­‌کند. راه‌حل‌های مدرن پلتفرم‌هایی همچون MyCointainer به شما امکان می­­‌دهد تا سکه‌های زیادی را در یک جا سهام‌­­گذاری کنید.

تصمیم‌گیری به نودهای قابل اعتماد واگذار می‌­­شود. این نمایندگان با مسائل بسیار مهمی سروکار دارند و مسئول اداره بلاکچین هستند. آنها نقش کلیدی در حصول به اتفاق‌نظر تصمیم‌­­گیری‌های مدیریتی ایفاء می‌کنند.

استخر استیکینگ

استخر استیکینگ با ادغام بسیاری سهامداران شبکه باهم تشکیل می­­‌شود. این استخر، شانس انتخاب برای اعتبارسنجی بلاک جدید و همچنین دریافت پاداش به ازای آن را افزایش می‌­­دهد. این پاداش­­‌ها در همه شرکت‌کنندگان، مشابه اثبات استخر استخراج کار، به تناسب توزیع می­­‌شود. هر چه مقدار پولی که در آن سرمایه­­‌گذاری می‌­­کنید بیشتر باشد، سهم بیشتری به دست می‌آورید.

اگر شبکه شما مانع ورود بالایی دارد، استخر می‌­­تواند بهترین راه حل سهام­­گذاری یا استیکینگ باشد. اما نیاز است که برای ورود به استخر، پول زیادی را سرمایه‌گذاری کنید. به علاوه، هزینه­­‌های نگهداری و توسعه درنظر گرفته می­‌­شود چرا که راه‌اندازی استخر رایگان نیست. معمولاْ هزینه عضویتی وجود دارد که باید به توسعه‌دهندگان استخر تخصیص داده شود که به صورت درصد ثابتی از سهم اعطاء‌شده، اخذ می‌­­گردد

همچنین، استخرها می‌­­توانند برخی مزایای اضافی مربوط به زمان برداشت، حداقل موجودی و غیره را عرضه کنند. این امر شرکت­­‌کنندگان جدیدی را جذب می­­‌کند که منجر به درجه‌ی بیشتری از تمرکززدایی شبکه می­­‌شود.

سهام­­‌گذاری یا استیکینگ سرد

فرآیند سهام‌گذاری یا استیکینگ رمزارزها با استفاده از کیف پول سرد یا سخت افزاری، به «استیکینگ سرد» موسوم است. در یک کیف پول سرد، اتصالی به اینترنت وجود ندارد. به وجوه امکان داده می­­‌شود که با استفاده از اکثر شبکه‌ها در خزانه‌ی سرد سهام‌­­گذاری شوند. این کار می­­‌تواند با کمک کیف پول نرم‌افزاری شکاف هوا انجام گیرد. یکی از مزایای اصلی استیکینگ سرد آن است که وجوه کاملا مطمئن و ایمن هستند.

 کیف پول سرد

این معمولا یکی از اولویت های اصلی برای سهامداران بزرگ است و خصوصا مورد استفاده کسانی است که می‌خواهند در راستای پشتیبانی شبکه، حفاظت و ایمنی بهینه از وجوهشان را تضمین کنند. چنانچه سهامدار رمزارز خود را از کیف سرد خارج کند، از پاداش‌ها بی بهره می‌شود.

 

آینده سهام­­‌گذاری یا استیکینگ

از آنجا که سهام‌­­گذاری یا استیکینگ به طور فزاینده‌ای درحال معروف‌شدن است، تعداد کاربرانی که در فرآیند استیکینگ شرکت می‌­­کنند، افزایش می‌­­یابد. آنها در پی سرمایه­­‌گذاری دارایی­­‌شان برای شرکت در مدیریت بلاک­­چین هستند.

علاوه بر آن، جهت تامین تقاضاهای کاربران، فرآیند ورود به سوی کاربرپسند بودن گرایش دارد. این باعث می‌شود افراد بیشتری در توسعه اکوسیستم‌­­های بلاک­­‌چین خود، مشارکت فعال داشته باشند.

آینده استیکینگ

نتیجه‌گیری

نتیجه اینکه استیکینگ ابزار سرمایه­­‌گذاری خلاق و نوآورانه‌ای است. این ابزار می‌­­تواند به لحاظ پایداری با همتایان سنتی خود رقابت کند. از نظر رشد بالقوه دارایی‌­­ها، استیکینگ بر آنها برتری دارد.

اثبات سهام و سهام­­‌گذاری یا استیکینگ فرصت­­‌های بیشتری برای کسی که احتمال شرکت در اتفاق‌نظر و نظارت بر بلاک­­چین­­‌ها را دارد ایجاد می‌­­کند. به علاوه، استیکینگ به عنوان شیوه‌ای آسان برای کسب درآمد غیرفعال، صرفاً از طریق نگهداری سکه­­‌ها درنظر گرفته می­­‌شود.

 

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:35
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین