خبر

آیا بازگشت دلار به اوج، شدنی است؟

آیا بازگشت دلار به اوج، شدنی است؟

در بحبوحه تشدید مواضع فدرال رزرو، دلار در هفته گذشته کاهش یافت؛ حال باید دید آیا ارز آمریکایی در هفته آتی دوباره به اوج خود برمی‌گردد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و براساس یادداشت اینوستینگ در مورد نوسانات ارز آمریکا در روزهای اخیر، دلار در هفته گذشته سقوط کرد و به گاوهای نر در سراسر بازارهای کالایی، کاهش ضروری ارزش دلار بسیار قوی شش هفته قبل را عرضه کرد. اقدام متقابل بانک انگلستان در برابر رویکرد دولت تراس در کاهش مالیات‌ها و افزایش مخارج همزمان، چیزی بود که پوند - و سایر ارزهای دیگر - را در برابر دلار افزایش داد.

اما اکنون پرسش این است که آیا دلار در هفته پیش رو به بالاترین سطح 20 ساله خود باز می‌گردد؟

تعداد زیادی از سخنرانان فدرال رزرو هفته گذشته تمام تلاش خود را انجام دادند تا از ماموریت فدرال رزرو برای استفاده از افزایش نرخ‌های فوق‌العاده برای مهار تورم صحبت کنند - و به منظور حمایت از پوند ضربه‌خورده در این روند، شاخص دلار را به اوج جدید سال 2022 یعنی 114.75 در روز چهارشنبه رساندند.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند بر این باور است که رکود، فدرال رزرو را از افزایش نرخ‌ها باز نمی‌دارد. البته فدرال رزرو در مورد تداوم و بزرگی تورم برداشت اشتباهی داشته است. با توجه به تداوم تورم، اطمینان از اینکه فدرال رزرو اقدامات کافی را انجام می‌دهد، بیشتر حائز اهمیت است.

لائل برینارد، نایب رئیس این بانک، روز جمعه اعلام کرد، تورم ایالات متحده همچنان «بسیار بالا» است و می‌تواند همچنان شوکه‌کننده باشد؛ زیرا فدرال رزرو برای کاهش بدترین فشارهای قیمتی در چهار دهه اخیر، سخت تلاش می‌کند. برینارد افزود: «سیاست پولی باید برای مدتی محدودکننده باشد تا اطمینان حاصل شود که تورم در حال بازگشت به هدف است.»

در قلب این سناریو، محور مأموریت فدرال رزرو - شاید نه عمدی - افزایش شدید دلار در سال جاری است؛ زیرا شاخص دلار در برابر یورو، ین، پوند، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس تقریباً 20 درصد بالاتر است.

دلار و یورو

قدر مسلم آن است که افزایش نرخ دلار کشورهای دیگر را که تلاش می‌کنند اقتصاد خود را تقویت کنند، در موقعیت چالش‌برانگیزی قرار داده است؛ در این مسیر، افزایش نرخ‌های بهره پول آنها را تقویت می‌کند، اما همچنین ترمزهایی را برای بهبود اقتصادی ایجاد می‌کند. چین که نرخ بهره را برای مقابله با کندی اقتصاد و جلوگیری از رکود مسکن کاهش داده است، شاهد کاهش ارزش یوان به ضعیف‌ترین سطح خود در بیش از 14 سال گذشته بوده است. منابع به رویترز گفتند، بانک خلق چین به بانک‌های دولتی بزرگ اعلام کرده که آماده باشند تا دارایی‌های دلاری را کنار بگذارند و به طور همزمان یوان فراساحلی را که علیرغم مداخلات قبلی به کاهش خود ادامه داده است، از دور خارج کنند. بر اساس این گزارش، ابعاد تلاش اخیر برای تقویت یوان بزرگ خواهد بود و می‌تواند کف قیمتی برای ارز چین ایجاد کند.

تأثیر کاهشی دلار بر تقریباً همه کالاها در سال جاری مشهود است، به ویژه نفت، جایی که نفت خام ایالات متحده با قیمت زیر 80 دلار در هر بشکه با رشد سالانه تنها 6 درصد در حال حاضر قرار دارد؛ ناگفته نماند که در ماه مارس حدود 50 درصد و در حدود 130 دلار بوده است.

روز جمعه، گاوهای نفتی دوباره تلاش کردند تا از قلمرو منفی بیرون بیایند، و این در حالی بود که انتشار تورم شگفت‌انگیز بالاتر ایالات متحده در ماه اوت، انتظارات برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را تقویت کرد.

فشار روز جمعه بر نفت و سایر دارایی‌های ریسک، پس از آن اتفاق افتاد که داده‌ها نشان داد که شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، یعنی شاخص هزینه‌های مصرف شخصی، در طول سال منتهی به آگوست، در مقابل 6.4 درصد در سال منتهی به جولای، 6.2 درصد رشد کرده است.

این قرائت‌ها نشان داد که با وجود کاهش شدید قیمت بنزین در سه ماه گذشته، نبرد فدرال رزرو با تورم به سختی کاهش یافته است.

اما توجه به چشم‌انداز فلزات گرانبها نشان می‌دهد که طلا افزایش هفتگی متوسطی را به ثبت رساند، زیرا ظاهراً به دلیل ترس از رکود، ایده‌های پناهگاه امن مجدد به بازار بازگشتند و به طلا کمک کردند تا پس از یک ماه (سپتامبر) نسبتأ زیانبار، از ارزش دلار فاصله بگیرد.

دلار و طلا

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 10 مهر 1401 ساعت 16:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین