خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، پوند روز دوشنبه پس از اینکه بریتانیا برنامه کاهش بالاترین نرخ مالیات بر درآمد را لغو کرد، افزایش یافت؛ در حالی که ین از سطح 145 در هر دلار تضعیف شد و این نزدیک به سطحی بود با رسیدن به آن، مقامات ژاپنی در ماه گذشته در بازار ارز، مداخله کردند.

پوند پس از گزارش رسانه‌ها با یک دوربرگردان به 1.128 دلار رسید، که بالاترین سطح آن از 22 سپتامبر است و این یک روز قبل از زمانی بود که کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی بریتانیا، بازارها را با یک «برنامه رشد» جدید برای کاهش مالیات‌ها و مقررات، که از طریق استقراض هنگفت دولت تامین شد، به مرز سقوط بفرستد.

پس از کاهش سود، استرلینگ آخرین بار با 0.2 درصد افزایش به 1.1188 دلار رسید.

کوارتنگ در رابطه با معکوس‌شدن طرح کاهش باند مالیاتی 45 درصدی، یکی از بخش‌های بحث‌برانگیز بسته اقداماتی که استرلینگ را به پایین‌ترین سطح تاریخ 1.0327 دلار رساند و بانک انگلستان را بر آن داشت تا وارد عمل شود، خاطرنشان کرد: «ما گوش دادیم و متوجه مطلب شدیم؛ چرا که این بسته اقداماتی برای پوند، اثری چشمگیر داشت.»

جین فولی، رئیس استراتژی FX در رابوبانک، با اشاره به ابهام موجود پیرامون عملکرد پوند، اظهار داشت: « بدیهی است که استرلینگ در اخبار عملکرد بهتری داشته است، اما هنوز سوالات زیادی وجود دارد، در نهایت نرخ مالیات 45 پنی تنها بخش کوچکی از کاهش مالیات بدون بودجه بود.»

وی افزود: « اکنون این سوال باقی می‌ماند که آیا این کافی است؟ پس از پایان اقدامات بانک مرکزی انگلیس، پاسخ در چند هفته آینده مشخص خواهد شد. هنوز خطر از دارایی‌های بریتانیا، پوند و طلا رفع نشده است، و دولت انگلیس باید اقدامات زیادی را برای بازگرداندن اعتبار انجام دهد.»

پوند انگلیس

پیرامون ین چه گذشت؟

از سوی دیگر، ین ژاپن در تجارت آسیا تا 145.40 در هر دلار تضعیف شد، که برای اولین بار از 22 سپتامبر که مقامات برای تقویت این ارز مداخله کردند، از مرز 145 گذشت.

دلار آخرین بار با 0.24 درصد افزایش به 145.1 ین رسید.

کریستوفر وونگ، استراتژیست ارزی در OCBC، در مورد افزایش جفت ارز دلار/ین اینگونه اظهارنظر کرد: «هر بار دلار/ین به 145 می‌رسد، مردم را هیجان‌زده می‌کند. اما گاهی این بزرگی حرکت است که اهمیت دارد، نه صرفأ خود یک حرکت! با این اوصاف، ما مراقب روندها هستیم و در صورت تشدید مجدد نزول ین، احتمالاً زمانی که از سطح 146 عبور کند، از مداخله پنهانی ین صرف‌نظر نخواهیم کرد.»

در این بین، کاهش روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن قاطعانه اعلام کرد در صورت تداوم حرکت‌های افراطی ین، ژاپن آماده گام‌های «قاطعانه» در بازار ارز است.

ین به دلیل سیاست ژاپن مبنی بر ثابت نگه‌داشتن نرخ‌های بهره در حال تعدیل است؛ در حالی که نرخ بهره در جاهای دیگر رو به افزایش است. پس از حدس و گمان‌های فراوان، مقامات ماه گذشته در بازارها مداخله کردند و رکورد 2.8 تریلیون ین (19.7 میلیارد دلار) را برای تقویت این ارز هزینه کردند.

ارزش یورو 0.2 درصد کاهش یافت و به 0.97785 دلار رسید.

گزارش‌های رویترز و سایرین مبنی بر اینکه گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس در حال بحث در مورد کاهش بالقوه تولید بیش از 1 میلیون بشکه در روز هستند، با توجه به وضعیت ناپایدار انرژی اروپا، بر ارز تاثیر گذاشت.

با این حال، این خبر با کاهش حدود 0.5 درصدی دلار آمریکا بر روی هر یک از ارزهای کالا، به کرون نروژ و دلار کانادا کمک کرد.

دلار استرالیا و دلار نیوزلند پیش از افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی این کشورها در این هفته با افزایش 0.6 درصدی به 0.645 دلار، و کیوی با 1 درصد افزایش به 0.5655 دلار، افزایش یافت.

دلار استرالیا و دلار نیوزیلند

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین