خبر

جذابیت یورو زیر سوال رفت!

جذابیت یورو زیر سوال رفت!

در حالی که براساس داده‌ها تورم اروپا و همچنین روند رشد اقتصادی چین در حال کاهش است، دلار آمریکا امروز افزایش یافت. اما یورو با کاهش روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار آمریکا روز چهارشنبه به شدت افزایش یافت و به بالاترین حد خود در بیش از دو ماه گذشته رسید.

یورو آخرین بار با 0.67 درصد کاهش به 1.066 دلار رسید که کمترین میزان از 20 مارس است.

بدیهی است که کاهش قیمت ارز واحد به شاخص دلار کمک می‌کند تا با 0.51 درصد افزایش به 104.6 صعود کند که البته بالاترین میزان از 16 مارس محسوب می‌شود.

داده‌های روز چهارشنبه حاکی از آن بود که تورم در فرانسه و برخی از بزرگترین ایالت‌های آلمان به سرعت در حال کاهش است. تحلیلگران بر این باورند که این ارقام علاوه بر کاهش فشار بر بانک مرکزی اروپا (ECB) برای ادامه‌ی افزایش نرخ بهره، جذابیت یورو را نیز نسبت به دلار زیر سوال می‌برد.

جذابیت یورو

در فرانسه، با تعدیل افزایش قیمت انرژی و موادغذایی، تورم در ماه می به پایین‌ترین سطح خود در یک سال گذشته کاهش یافت. با تمام این‌ها، آمار تورم در کل منطقه یورو فردا منتشر خواهد شد.

و اما داده‌ها نشان داد تورم اروپا سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت کاهش می‌یابد و روند بهبود چین نیز به کندی جریان دارد که این دو مهم تاثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی داشت.

کارل هامر، استراتژیست ارشد بانک اروپایی SEB، نیز تورم اروپا را رو به کاهش، و پیش‌بینی‌های قبلی را قابل اغماض ارزیابی کرد. این استراتژیست همچنین راه‌حل احتمالی بن‌بست سقف بدهی ایالات متحده را حامی سهام ایالات متحده و کمکی برای دلار آمریکا دانست. 

علاوه بر آن، تحلیلگران داده‌های ضعیف اقتصادی از چین را نیز باعث تقویت ارزش پول آمریکا دانستند. نظرسنجی منتشرشده در روز چهارشنبه نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چین در ماه مه بیش از حد انتظار کاهش یافته که حاکی از احیای متزلزل کشور از قرنطینه‌های کووید 19 است.

گفتنی است که بار این داده‌ها بر دلار استرالیا و نیوزلند که دو جزء شاخص دلار هستند، نیز سنگینی می‌کند. به طوری که دلار استرالیا با ثبت رقم 0.648 دلار به پایین‌ترین حد خود از اواسط نوامبر رسیده است.

دلار استرالیا

در عین حال، یوان چین نیز در سطح 7.129 به ازای هر دلار، به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر رسیده است.

و اما در سرزمین آفتاب تابان، در یک روز شلوغ بازارهای ارزی، ین ژاپن در برابر دلار افزایش یافت. پوند (استرلینگ) نیز آخرین بار با 0.42 درصد کاهش به 1.236 دلار رسید.

لیر ترکیه نیز به پایین‌ترین سطح خود یعنی 20.75 در هر دلار سقوط کرد و این سقوط پیرو برگزیده‌شدن طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انتخابات روز یکشنبه اتفاق افتاد.

 

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 10 خرداد 1402 ساعت 13:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین