خبر

دلار، زخم‌خورده‌ی دوران بی‌بحران

دلار، زخم‌خورده‌ی دوران بی‌بحران

به دنبال رفع نگرانی‌ها پیرامون بحران بانکی و متعاقب آن، کاهش تقاضا برای دارایی‌های امن، دلار آمریکا امروز با کاهش روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار آمریکا روز سه‌شنبه سقوط کرد و این در شرایطی بود که با کاهش نگرانی‌ها از یک بحران بانکی تمام عیار، تقاضا برای دارایی‌های به اصطلاح امن کمتر شد.

اما ین ژاپن علیرغم اینکه به طور سنتی یک پناهگاه امن محسوب می‌شود، افزایش یافت؛ بدین ترتیب، دلار در برابر ارز ژاپن، تا 130.51 ین کاهش یافت و آخرین کاهش 0.29 درصدی را در سطح 131.2 به ثبت رساند. البته گفتنی است که این موضوع، جهش 0.64 درصدی دلار در برابر ین در جلسه‌ی قبل را که به دنبال افزایش چشمگیر بازده اوراق قرضه‌ی دولتی ایالات متحده بود، خنثی کرد.

تحلیلگران معتقدند که شرکت‌های ژاپنی احتمالاً اوراق قرضه‌ی خارجی را برای تقویت ترازنامه‌ی خود به فروش می‌رسانند.

شاخص دلار آمریکا - که ارز ایالات متحده را در برابر شش همتا از جمله ین اندازه‌گیری می‌کند - پس از افت 0.26 درصدی در روز دوشنبه، 0.19 درصد کاهش یافت و به 102.56 رسید.

پوند انگلیس

در جاهای دیگر، دو ارز یورو و پوند افزایش یافتند؛ چرا که بازارها در پی توافق فرست‌ سیتیزنس برای خرید تمام سپرده‌ها و وام‌های بانک سیلیکون‌ولی ورشکسته تا حدودی به آرامش خاطر رسیدند، البته این واقعیت که هیچ شکاف دیگری در بانکداری جهانی ظاهر نشده است، نیز در برطرف‌شدن نگرانی‌ها نقش بسزایی داشت.

یورو آخرین بار با 0.27 درصد افزایش به 1.083 دلار رسید. پوند استرلینگ با 0.31 درصد افزایش به 1.233 دلار رسید که درست اندکی کمتر از بالاترین سطح دو ماهه بود.

آدام کول، استراتژیست ارشد ارز در آربی‌سی مارکتز خاطرنشان کرد: «بازارها معمولاً از حیث ریسک، اندکی مثبت هستند ... و اساسأ پیش‌فرض این است که دلار پایین می‌آید.»

کول همچنین افزود: «ما آمادگی داریم که به مدت چند ماه در این نوع محیط ریسکی و پرخطر باشیم.»

در چشم‌انداز ارزهای دیجیتال، بیت کوین پس از افت 3 درصدی روز گذشته، در بحبوحه‌ی مشکلات در بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، بایننس، اندکی کاهش یافت و به حدود 27055 دلار رسید. این صرافی روز دوشنبه دچار نقص فنی شد که اجبارأ برخی از فعالیت‌های خود را به طور موقت متوقف کرد. علاوه بر آن، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) از بایننس و مدیر آن شکایت کرده‌ است. 

دلار استرالیا حساس به ریسک، پیرو انتشار داده‌های خرده‌فروشی بهتر از حد انتظار، به شدت افزایش یافت. این ارز، آخرین بار با 0.56 درصد افزایش به 0.669 دلار رسید.

دلار استرالیا

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 8 فروردین 1402 ساعت 13:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین