خبر

درس 57 : قدرت نسبی (بخش دوم)

درس 57 : قدرت نسبی (بخش دوم)

اگر به دنبال به‌حداکثر رساندن احتمال موفقیت یک معامله هستید، با مطالعه «قدرت نسبی» می‌توانید چشم‌اندازی موثر و کاربردی در تحلیل تکنیکال به دست آورید.

قدرت نسبی

زمانی که به دنبال بهینه­­‌سازی احتمال موفقیت یک معامله هستیم، اغلب با رویکردی از بالا به پائین شروع می‌­­کنیم و از آنجا به سمت اوراق بهادار یا کالاهای مصرفی حرکت می­­‌کنیم. برای مثال، اگر تصمیم برای سرمایه‌­­­گذاری در دارایی­­­‌های خالص به­­‌عنوان یک طبقه دارایی قبلاً گرفته شده باشد، سوال بعدی این است که بازار سهام راه را بالاتر هدایت خواهد کرد. با مقایسه قدرت­­‌های نسبی هر بازار به یک شاخص مشترک، می‌توان تصمیم را واجد شرایط کرد.

RSI، RS نیست

بدون غرق­­‌شدن در حروف اول، قدرت نسبی (RS) معیاری است از نحوه‌ی عملکرد یک ابزار نسبت به دیگری. در مقابل، شاخص قدرت نسبی (RSI) که توسط جی والز وایلدر توسعه یافت، چگونگی تغییر مومنتوم یک ابزار را در طول زمان، اندازه‌­­گیری می‌­­کند. RSI ابزار مفیدی برای تصمیم­­‌گیری زمانبندی است، اما قدرت نسبی هنگام تصمیم­­‌گیری در مورد انتخاب ابزاری از بین کاندیداهای مطلوب، بهتر است.

فرمول برای RS یک مقیاس ساده ابزار 1 است که بر ابزار 2 تقسیم شده و نتیجه در نمودار خطی ترسیم می‌شود. خط‌­­های روند، میانگین­­‌های متحرک و سایر ابزارهای تکنیکال آنگاه می­­‌توانند برای تحلیل نمودار مانند هر ابزار واحدی اعمال شوند. همانطور که خواهیم دید، مهم‌­­ترین جنبه‌­­­های تحلیل، روندها و شکست­­‌های روند هستند.

شکل 1 نرخ شاخص نیکی 225 ژاپن و شاخص سهام جهانی مورگان استنلی برای چهار سال گذشت را نشان می‌­دهد. شاخص دوم نمایانگر بازار جهانی سهام به­­‌طور کلی است. خط روند بلندمدت نشان می‌­­دهد که نیکی در چهار سال گذشته، در بازار جهانی سهام، عملکرد ضعیفی داشته است. خط روند میانی نشان می­­­‌دهد که سهام ژاپن از ژوئن 1995 تا ژوئیه 1996 در بازار جهانی سهام، عملکرد بهتری داشته است. مورد آخر حرکت ضد روندی در یک رابطه کلی نزولی بود.

 

شکل­­‌های 1 و 2

به خاطر داشته باشید که الگوی روندی برای بازار ژاپن طی چهار سال گذشته یک محدوده روندی وسیع بود (شکل 2). اگر سهام جهانی با وجود همواربودن بازار ژاپن درحال افزایش بود، نرخ این دو کاهش می­­‌یافت. در اواسط 1995، نیکی در نرخی سریع‌­­تر از جهان رالی داشت، از این رو نرخ افزایش یافت.

 

تجزیه تحلیل بصری فوری

نمودارها همان دوره چهارساله را برای بازارهای سهام عمده جهان نسبت به شاخص جهانی نشان می‌­­­دهند. تجزیه و تحلیل سریع خط روند نشان می­­‌دهد که بازار انگلستان همانطور که توسط فایننشال تایمز 100 نشان داده شد (نمودار B در شکل 3) یک خط روند را به سمت بالا شکسته است و از این رو نمایانگر این مطلب است که برای مدتی عملکرد بهتری از جهان خواهد داشت. هونگ کونگ (نمودار E ) به مدت 2 سال و نیم با سرعت جهانی مطابقت دارد و فرانسه (نمودار C ) و استرالیا (نمودار F ) در روندهای نزولی سه ساله قفل هستند.

شکل 3

همچنین، این دوره زمانی برای سهام جهان خوب بوده است اما تحلیل قدرت نسبی به تصمیم‌­­گیری در مورد این موضوع کمک خواهد کرد که کدام بازارها در پورتفوی اوراق بهادار سهام جهانی، وزن زیاد و کدام‌یک کمبود وزن دارند.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 29 اسفند 1400 ساعت 07:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین