خبر

درس 67 : دنیای واقعی

درس 67 : دنیای واقعی

در این درس الگوهای قیمت در بازارها و نحوه‌ی مطالعه و تفسیر آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

دنیای واقعی

یکی دیگر از اصول اصلی تحلیل تکنیکال، تکرار الگوهای قیمت است. الگوها تکرار می‌­­شوند زیرا افراد در بازارها با درنظرگرفتن شرایط مشابه بازار، فعالیت‌­­های خود را تکرار می­­‌کنند. متاسفانه، در دنیای واقعی، «شرایط مشابه بازار» در معرض تفسیر قرار دارد. بیایید یک بازار را در حین روندها و معکوس‌­­ها دنبال کنیم تا ببینیم در یک الگوی تکنیکال چقدر آزادی عمل وجود دارد و زمانی که چیزها «به‌­­طور نسبی» اتفاق می­­‌افتند چه باید کرد؟

بهترین الگوهای سازگار

بازده اوراق قرضه ایالات متحده آمریکا (30 سال) از اوایل سال 1992 در یک روند نزولی قرار داشت. شکل 1 آن را برای بیشتر سال 1993 نشان می‌­­دهد، بازدهی در محدوده‌ی فشرده با محوریت 6.9 درصد بوده است. درحالی که یک الگوی مثلثی صعودی در حال شکل‌­­گیری بود و مومنتوم، به صورتی که توسط شاخص نسبی 9 روزه روزه نشان داده شد، از طریق خط روند افزایشی خود به سمت پائین شکسته شده بود.

در نگاهی به این نمودار، اولین کاری که تکنسین باید انجام دهد، ترسیم خط روند نزولی از اوج نوامبر 1992 است. سپس، الگوی مثلثی مرتبط با فرودهای بازار در فوریه و آوریل باید رسم شود. بالای مثلث یک خط افقی واضح در 7.07 است. در اینجا، آنچه مشاهده می‌شود آن است که بالای مثلث و خط روند نزولی نوامبر، در یک معکوس بازار محلی به سمت نزولی، به هم می‌­­رسند. از آنجایی که مثلث­­‌ها عموماً الگوهای ادامه‌­­داری هستند، شواهد حاکی از شکست نهایی ضلع پائین مثلث و ادامه روند نزولی است.

شکل 2 سه ماه بعدی معاملات را اضافه می­­‌کند. در اوایل ژوئن، بازار الگوی مثلثی را شکست و به تنزل خود ادامه داد. در اینجا، آنچه مشاهده می شود آن است که روند کوتاه‌­­مدت جدید، بسیار شیب­‌دارتر از خط روند بلندمدت‌­تر است. هفت ماه قبل، این موقعیت یکسان اتفاق افتاد و بازار با تثبیت در مثلثی که به تازگی تجزیه و تحلیل شد، پاسخ داد. در اوایل ژوئیه، یک اصلاح کوچک وجود داشت اما قیمت­­‌ها را به خط روند برنگرداند. هدف احتمالی، خط روند بلندمدت‌تر بود و از آنجا که این دست‌یافتنی نبود، این معامله منجر به ضرر اندکی شد.

sample chart

از آن نقطه به بعد، تنها راه برای معامله این بود که در روند بمانید و از توقف‌­­های دنباله­­‌دار استفاده کنید زیرا معامله بسیار نزدیک به معکوس بازار، خیلی دشوار است. RSI به صورت فروش اشباع باقی ماند.

سرانجام در اکتبر 1993، درحالی که بازار درحال ایجاد یک کف پائین­‌تر بود، RSI کف بالاتری را در نمودار خود (شکل 3) ایجاد کرد. این واگرایی سرانجام، سیگنال اولیه‌ای ارائه داد که به دره قیمت رسیده بود. توجه داشته باشید که این الگوی دره را می‌­­توان به عنوان دره دوگانه ناقص طبقه‌­­بندی کرد.

زمانی که خط روند کوتاه­­‌مدت در نوامبر شکسته شد، سیگنال خرید داده شد و یک بار دیگر هدف، خط روند بلندمدت بود. زمانی که بازدهی به آن خط رسید، متوقف شد و برای چندین هفته در محدوده باریکی معامله شد. از آنجا که مومنتوم خنثی بود، ما باید منتظر سیگنال بعدی برای جهت می‌ماندیم.

 

sample chart

شکست از الگوی مستطیل ناقص نشان داده شد. شکست‌­­های اضلاع جانبی از خط روند بلندمدت، ناشی از گذشت زمان به جای نتیجه حرکت قیمت بود. این وضعیت مستلزم تایید بیشتر برای حفظ اعتبار شکست بود. در شکل 4، بازده به سمت بالا شکست و شکست روند بلندمدت را تایید کرد و یک روند قوی صعودی را برقرار کرد.

نتیجه

بسیاری از الگوهای بررسی‌شده در اینجا ناقص بودند و براساس تایم‌فریم مورداستفاده در تحلیل (روزانه در چندین ماه) ضررهایی ایجاد شد. این سناریو در بازار، احتمال بسیار بیشتری از موضوع «کتاب درسی» دارد. نکته کلیدی، توانایی تشخیص زودهنگام روند غلط و دیدن تصویر بزرگتر بلندمدت و کوتاه­­‌مدت باهم است. الگوهای تکنیکال به‌­­ندرت کاملاً شفاف هستند زیرا برخی از فعالان بازار منتظر نمی­‌مانند تا قبل از اقدام، کامل شوند. این امر باعث می­­‌شود که الگوها کمی تحریف شوند، حتی گرچه معنای کلی تغییر چندانی نمی‌­کند.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 29 اسفند 1400 ساعت 07:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین