خبر

درس 69 : شکست‌های روند در مطالعات

درس 69 : شکست‌های روند در مطالعات

مطالعه و یادگیری نحوه تفسیر «شکست روند» یکی از تکنیک‌های موثر در تحلیل تکنیکال است که این درس به کمک نمودارهای نمونه به آن می‌پردازد.

شکست‌­­های روند در مطالعات

بلوک­­‌های سازنده تحلیل قیمت را می­­‌توان برای ارزش‌­­های فرعی مانند مطالعات و فرمول­­‌ها اعمال کرد. با اعمال تکنیک­­‌های اصلی در آن‌ها، چیزهای جالبی ممکن است اتفاق بیفتد.

هشدار پیشرفته

روندهای تکنیکال و شکست­­‌های روند عموماً تکنیک­­‌هایی مورداستفاده برای تجزیه تحلیل بارچارت­­‌ها هستند. آنها همچنین برای تحلیل اندیکاتورهای مومنتوم مانند قدرت نسبی معتبر هستند و می‌­­توانند اطلاعاتی را به عنوان قدرت داخلی در بازار ارائه کنند. همانطور که در فصل واگرایی بحث شد، اندیکاتورها می­­‌توانند در یک جهت حرکت کنند، در صورتی که پرایس اکشنی که آنها دنبال می‌­­کنند درحال حرکت در جهتی دیگر باشد. به­­‌عنوان مثال، استوکاستیک می‌­­تواند کاهش یابد، درحالی که قیمت‌­­ها افزایش می­­‌یابند. این نشان می­­‌دهد که ساختار داخلی بازار درحال ضعیف‌­­شدن است و قیمت­­‌ها در صورتی که شروع به کاهش نکنند، احتمالا افزایش را متوقف می­­‌کنند.

همان نوع از اطلاعات را می­­‌توان در روند مطالعه یافت. در مثال فوق، استوکاستیک توانست با قیمت در روند بالاتری باشد، که سقف‌­­های بالاتر و کف­­‌های پائین‌­­تری ایجاد می‌­­کند. تغییر روند قیمت احتمالی، پیش‌­­بینی زمانی است که مطالعه سقف پائین‌­­تری را ایجاد می­­‌کند درحالی که قیمت به ایجاد سقف بالاتر ادامه می‌دهد. این معکوس قیمت، زمانی نزدیکتر است که مطالعه حتی قبل از اینکه کف پائین‌­­تری را ایجاد کند، خط روند خود را می­­‌شکند.

 sample chart

شکل 1 شاخص کش 500 S&P را برای یک سال نشان می‌­­دهد. خط روند برای رالی آغازشده در ژوئن 1994 در 20 سپتامبر شکسته شد، اما RSI با مدت 14 روزه و استوکاستیک کُند 14 روزه، خط روندهای خود را نزدیک به دو هفته قبل شکستند. این اطلاعات نباید یک فروش فوری را در S&P 500 راه‌اندازی کند، اما به معامله­­‌گر امکان می­­‌دهد برای فروش یکجا و ارزان احتمالی، موقعیت به دست آورد.

همین وضعیت برای رالی که در دسامبر 1994 آغاز شد، توسعه یافت. در این مورد، مطالعات واگرایی و همچنین شکست‌های روند را نشان می­­‌دهند که سیگنال منحوسی برای سهام ایالات متحده ارائه می­­‌دهد. لذا، روند افزایشی قیمت هرگز شکسته نشد، و این نیاز را تقویت کرد که اجازه دهیم بازار، نه تحلیلگر به ما بگوید که قرار است چه کاری انجام دهد. شکل 2، یک موقعیت مشابه اما بلندمدت‌­­تر را برای بازار سهام استرالیا (همه سهام عادی) نشان می­­‌دهد. علاوه بر سایر مطالعات ذکرشده، مکدی MACD یک شکست روند را چندین روز پیش از شکست قیمت نشان داده بود.

کاربرد این تکنیک باید برای بازار اخذ شود چرا که بازار سهام عموماً سیگنال­­‌های خوبی می‌­­دهد، درحالی که سایر بازارها مانند طلا و ارز، همیشه چنین هشدار پیشرفت‌ه­­ای نمی‌­دهند.

 sample chart

مانند اکثر شاخص‌­های تکنیکال، این تکنیک در همه تایم‌­­فریم­­‌ها کار می­­‌کند. شکل 3 یک نمودار هفتگی را برای شاخص نیکی 225 نشان می­­‌دهد. هم RSI و هم MACD بیش از شش ماه قبل هشدار داده بودند که افت طولانی در قیمت‌­­های سهام ژاپن دست­­کم به‌­­طور موقت، رو به اتمام است.

خلاصه

زمانی که اندیکاتورهای مومنتوم الگوهای معکوس تکنیکال را نشان می‌­­دهند، می­­‌تواند بدان معنا باشد که قیمت­­‌ها به زودی از همین روند پیروی خواهند کرد. شکست­­‌های روند در مطالعاتی که در اینجا مشاهده می‌شود، همگی در قله­­‌ها یا دره‌­­های قیمت بازار یا بلافاصله بعد از آن رخ داده‌اند. درحالی که معامله‌­­گران تهاجمی ممکن است در این زمان­­‌ها معاملات را آغاز کنند، عاقلانه‌­­تر آن است که منتظر تائید شکست در روند قیمت باشیم.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 29 اسفند 1400 ساعت 07:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین