خبر

درس 71 : حرکت شارپی (اسپایک) حجمی

درس 71 : حرکت شارپی (اسپایک) حجمی

این درس در مورد حرکت شارپی (اسپایک) حجمی و نحوه تفسیر آن در نمودارهای تحلیل تکنیکال بحث و بررسی می‌کنیم.

حرکت شارپی (اسپایک) حجمی

شکست‌­­ها

رایج‌­­ترین کاربرد این اندیکاتور، به عنوان تائید یک شکست تکنیکال است. شکل 1، سهام اطلس غربی را نشان می‌­­دهد که در ماه می 1997 در یک حرکت شارپی آشکار حجمی، شکاف بالاتری داشته است. سهام، یک منطقه تحکیم را شکست و یک رالی پنج ماهه را آغاز کرد. شکاف­­‌ها به‌­­تنهایی سیگنال­‌های مهمی هستند و همراه با حجم بالا، بسیار معتبرتر می‌­­شوند.

sample chart

شکل 1

نمونه دنیای واقعی عمیق‌تر را می‌­­توان در شکل 2 مشاهده کرد. حرکت شارپی حجم در اواسط دسامبر 1996 در سهام اوراکل زمانی اتفاق افتاد که قیمت از طریق خط روند پشتیبان، شکاف نزولی داشت. سهام به مدت چند هفته در سطح حمایت قبلی 4/1 27 سقوط کرد اما شکاف حجم بالا، روند غالب را تغییر داده بود.

همچنین در نمودار، شکاف بالای خط روند کوچک ژوئیه-آگوست در حجم بالا رخ داده است، البته نه در مضربی کاملاً ذهنی. این شکست یک تحکیم بود، نه تغییر در روند اولیه. شکاف بعدی مارس، با حجم بالای غیرمعمولی همراه نشد، زیرا میانگین حجم، ماه‌­­ها قبل به اوج خود رسیده بود.

sample chart

شکل 2

اوج­­‌های فروش و خرید

یک اوج فروش (خرید) بعد از روند نزولی (روند صعودی) طولانی در زمان حرکت شارپی قیمت و حجم اتفاق می‌­­افتد. قیمت در یک حرکت بزرگ به یک حد جدیدی می‌­­رسد، در حالی‌ که حجم به‌­­نحو چشمگیری افزایش می‌یابد. این امر وحشتزدگی نهایی فروش یا خرید را به نمایش می­­‌گذارد و خستگی فشارهای فروش یا خرید را علامت می­­‌دهد که روند مربوطه ایجاد کرده است.

sample chart

شکل 3

شکل 3 افت نهایی قیمت ژانویه 1998 در اکو بی ماینز Echo Bay Mines را در حجم بسیار بالا نشان می­­­‌دهد. توجه داشته باشید که ستون قیمت واحد محدوده‌ی بسیار بزرگی نسبت به همه ستون­­‌هایی دارد که مقدم بر آن‌هاست هستند. در حالی­‌ که بازار در همان زمان معکوس نشد، عرضه‌ی سهام سرانجام از پا درآمد و قیمت­­‌ها ثابت ماند.

هشدار شکست

سهام و بازارها می­‌توانند اگر نه ماه­­‌ها، هفته‌­­ها در محدوده‌های هموار و محکم معامله شوند. زمانی که حجم به‌­­طور ناگهانی حرکت شارپی دارد اما قیمت حرکت نمی­­‌کند، هشداری منعکس می‌­­شود. تعداد اندکی از فعالان ناگهان در سهام سود می‌­­برند و این موضوع با افزایش حجم مشهود است. اما، از آنجا که جریان‌­های اطلاعاتی تمام عیار نیست، اکثریت بازیگران بازار این دستورالعمل را دنبال نمی‌­­کنند و از این رو، قیمت را افزایش نمی­­‌دهند. سرانجام، اکثریت «جمعیت» این فعالیت و دلایل پشت آن را، چه واقعیت و چه شایعه، کشف کرده و شروع به بذل توجه می‌­کند. آنگاه سهام خارج از محدوده خود می­­‌شکند.

 

 sample chart

شکل 4

شکل 4 چارمینگ شاپز را در محدوده‌ی مسطح کوچکی در اواسط سال 1997 نشان می­­‌دهد. در 27 ژوئن، حجم حرکت­­ شارپی داشت اما سهام در آن روز بدون تغییر بود. دو روز معاملاتی بعد، بازار بیدار شد، محدوده‌ی خود را شکست و یک رالی 12 هفته‌ای را شروع کرد.

تائید موردنیاز

همه حرکات شارپی حجم، معنای پایدار تکنیکال ندارند. در بازار سهام، استراتژی­­‌های کسب سود تقسیم­­‌شده، فعالیت­­‌های داخلی قانونی، انقضای آپشن­­‌ها و تغییرات شاخص‌ها اغلب منجر به روزهایی با حجم بالا می‌شود. بازارهای معاملات آتی نیز می­­‌توانند طی انقضاها و دوره­­‌های رول اُور، حرکت شارپی داشته باشند. حجم شرکت فرست یونین در سپتامبر 1997 حرکت شارپی بالاتری داشت که شکستی از محدوده‌ی معاملاتی یا الگوی تکنیکال (شکل 5) بود. این نتیجه یک سرمایه‌­­گذاری مشترک معوق بود.

sample chart

شکل 5

خط انتهایی بدین معناست که حرکات شارپی حجم، بسته به اینکه در کجای نمودارها قرار دارند، معانی مختلفی را در بر می‌گیرند. آنها باید به‌­­خودی خود به عنوان هشدارها و تائیدها مورداستفاده قرار گیرند، نه به عنوان سیگنال­­­‌های خرید یا فروش.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 29 اسفند 1400 ساعت 07:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین