خبر

درس 14 : نقاط پیوت چه هستند و چه کاربردی دارند؟

درس 14 : نقاط پیوت چه هستند و چه کاربردی دارند؟

در این مطلب به معرفی و نحوه استفاده و محاسبه نقاط پیوت می‌پردازیم و انواع مختلف نقاط پیوت و استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر آن را بررسی می‌کنیم.

نقطه پیوت در بین پرکاربردترین شاخص‌های معاملات روزمره، برجسته‌ترین است. این نقطه یک طرح ویژه از هفت سطح پشتیبانی و تضاد را برای کشف لحظات تعیین‌کننده حین معامله در بازار ارائه می‌دهد.

درحالی که معامله‌گران اغلب سطح حمایت و مقاومت خود را با یافتن لحظات تعیین‌کننده‌ی گذشته در بازار مستقر می‌کنند، نقاط پیوت به طور خودکار بر مبنایی روزانه طرح را ترسیم می‌کنند. از آنجا که بسیاری از ابزارهای بازار این ابعاد را دنبال می‌کنند، قیمت‌ها عموماً به آنها پاسخ می‌دهند.

تعریف

نقطه پیوت اندیکاتور تحلیل فنی مورداستفاده برای تعیین روند کلی بازار طی چهارچوب‌های زمانی مختلف است. تصور می‌شود در روز بعد، معاملات بالای نقطه پیوت نشان‌­دهنده‌ی روند گاوی(صعودی و رو به ترقی) است، حال آنکه معاملات پائین نقطه پیوت نشان­‌دهنده‌ی روند خرسی(نزولی یا رو به افول) است.

اهمیت استفاده از نقاط پیوت

نقاط پیوت در ابتدا در بازارهای بورس و رمزارز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما، این نشانگر امروزه عموماً در تبلیغات فارکس معاملات را تنظیم می‌کند.

نقاط پیوت جنبه‌ی مثبت‌بودن یک نشانگر اصلی را دارند، به این معنی که معامله‌گران می‌توانند از آن برای بررسی زودهنگام لحظات تعیین‌کننده بالقوه در بازار استفاده کنند. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از آنها به عنوان سطوح حمایت یا مقاومت و یا به عنوان سطوحی برای حد ضرر و همچنین کسب سود و یا به هدف معامله‌ای گذرا تغییر جهت دهند.

نحوه‌ی استفاده از نقاط پیوت؟

نقطه پیوت سطح ارزشی واکنشی است. اگر اوراق بهادار اولیه معامله، بالاتر از نقطه پیوت باشند به صورت ثابت یا به عنوان یک سطح حمایتی در نظر گرفته می‌­شود. نقطه پیوت با نرخ گرانتر از اوراق بهادار اولیه، به عنوان یک سطح مقاومت ارزش قابل مشاهده است.

به طور کلی، زمانی که یک نقطه پیوت برای اولین بار امتحان می‌شود، هزینه‌ها به تعویق می‌افتد یا اجتناب می‌شود که این موضوع می‌تواند به وسیله‌ی ماهیت عمومی پیوت که محدوده‌اش از واسطه‌های خرده‌فروش و معامله‌گران کف تا کارشناسان و مؤسسات متمرکز است، روشن شود. تثبیت تمرکز پیوت با دیگر سازندگان الگو، عملکردی عمومی برای معامله‌گران است.

نقطه پیوتی که با یک حرکت 50 دوره‌ای یا 200 دوره‌ای پوشش داده شده یا با آن یکپارچه شده، به یک سطح پشتیبانی یا انسداد ارزش اساسی‌تر می‌چرخد.

 

انواع نقاط پیوت

نقاط پیوت

نقاط پیوت کلاسیک یا استاندارد

نقطه پیوت کلاسیک برمبنای سقف و کف قیمت و قیمت بسته­‌شدن روز محاسبه می‌شود و به همه‌ی این قیمت‌­ها ارزش برابر می‌­دهد. سطوح مقاومت و حمایت آنگاه با رجوع به سقف و کف قیمت آن روز، براساس سطح نقطه پیوت محاسبه می‌شود. لطفاً همه‌ی مراحل محاسبه را در صفحه‌ی محاسبه‌­گر نقطه پیوت بررسی کنید.

نقطه پیوت کاماریلا

درواقع، شیوه‌ای که نقطه پیوت کاماریلا محاسبه می‌­شود، دقیقا مشابه نسخه‌ی کلاسیک است. تفاوت در محاسبه‌ی سطح بعدی حمایت و پشتیبانی است. مراحل را در صفحه‌ی محاسبه‌گر نقطه پیوت کاماریلا بررسی کنید.

نقطه پیوت وودی

در محاسبه نقطه پیوت وودی، قیمت بسته‌شدن دوره اهمیت بیشتری دارد. و بله، شیوه محاسبه‌ی پشتیبانی‌ها و مقاومت‌ها نیز متفاوت است.

نقطه پیوت فیبوناچی

سطح پیوت به همان روشی که برای نسخه‌ی کلاسیک یا کاماریلا انجام می‌دهیم محاسبه می‌­شود. لذا، حمایت و مقاومت‌ها بااستفاده از سطوح بازگشت فیبوناچی درمقایسه با سطح پیوت مقایسه می‌شود. لطفاً فرمول را در صفحه محاسبه‌­گر نقطه پیوت فیبوناچی بررسی کنید 

استراتژی‌های معاملاتی

نقاط پیوت معاملاتی با پرایس اکشن

نقاط پیوت بخشی از استراتژی معامله پرایس اکشن مطلق بدون کمک هیچ اندیکاتور معاملاتی اضافه‌ای هستند. هنگام استفاده از این استراتژی می‌توانیم بر قوانین منظم شکست مقاومتی (بریک اوت) جهت ورود به بازار تکیه کنیم. این کار در ورود به بازار در زمان شکست مقاومتی(بریک اوت) سودمند است و از این رو حد ضرر را پائین نقطه پیوت قبلی می­‌گذارد.

پرایس اکشن

این یک نمودار H1 از GBP/USD برای 28 ژانویه الی 5 فوریه سال 2016 است. دو بریک اوت در سطح PP وجود دارد که می‌تواند تبادل شود. بریک اوت اصلی در خط پیوت آبی شروع نمودار است که می‌تواند GBP/USD را کوتاه کند.

حد ضرر درخواستی مبنی بر قراردادن خود در بالای R1 - سطح پیوت اصلی در نقطه پیوت اولیه- می­‌دهد. هدف S2 است- دومین بٌعد در زیر نقطه پیوت اصلی.

نکته حائز توجه این است که درصورتی که معامله شما از نوع میان‌مدت باشد، نقاط پیوت احتمالاً برای روز بعد تغییر خواهند کرد. از این رو، حد ضرر و هدف شما ممکن است مطابق با بازتاب ابعاد جدید تغییر کند.

طبق مدل معاملاتی بالا، حدود 6 ساعت بعد از معامله کوتاه‌مدت، GBP/USD فارکس ملحق می‌شود، بها به هدف می‌رسد که پتانسیل سود حدود 138pips است. 

قیمت با تلاش‌های بعدی شروع به افزایش می‌کند تا به هدف برسد. درمیانه روز معاملاتی بعدی، GBP/USD نقطه پیوت اصلی را به شیوه‌ای صعودی می‌شکند. این یک فرصت مناسب برای موقعیت طولانی است. در صورت نیاز به پذیرش این درب باز طولانی، باید دستور توقف ضرر خود را مستقیماً زیر S1 قرار دهید، که دراین دقیقه خاص روی تصویر قابل ملاحظه نیست.

در عین حال، هدف شما باید روی R2 باشد. در پی شکستن پیوت اصلی، قیمت شروع به بالارفتن می‌کند و به R1 می‌رسد. در روز بعد، سطوح پیوت منحصر به فرد هستند. قیمت به نقطه پیوت اصلی کاهش می‌­یابد.

شعله این چراغ، چکش صعودی است و کار پیوت تنظیم مجدد چراغ خاموش شده است. این بررسی‌ها نشان می­‌دهند که معامله باید باز باقی بماند. به علاوه، حد ضرر به زیر S1 منطقی است. قیمت در آن نقطه به پیوستگی می‌رسد که تا پایان روز معامله ادامه می‌یابد.

 روندهای صعودی

در زمانی که روز معامله بعدی فرا می­‌رسد، پیوت بر ترتیب‌بندی مجدد با جدیت بیشتر تمرکز می‌کند. نقطه پیوت اصلی بالاتر است. بهای نقطه پیوت اصلی را مجددا به عنوان یک کمک، موردبررسی قرار می‌دهد و بالا می‌رود. در آن نقطه، GBP/USD به یک روند صعودی وارد شده و هدف در R2 پائین می‌آید.

توجه کنید که پیرو دستیابی به هدف، GBP/USD چراغ بالای R2 را خاموش می‌کند. استنباط این است که روند صعودی ممکن است ادامه یابد که شانس سوم معاملاتی را روی میز می‌گذارد. در نبود چنین شانسی اگر مدت زیادی اینجا بمانید باید مستقیما زیر نقطه R1 توقف کنید.

از آنجا که معامله طولانی است و پیرو شکستی در R2 باز می‌شود، حدالامکان درخواست‌ها در مکانی بالای R3 قرار می‌گیرند(ما سطح R4 نداریم). همچنین می‌توانید استانداردهای ارزشی خودتان را برای تصمیم‌گیری درخصوص اینکه تا چه اندازه در معامله بمانید، مورد استفاده قرار دهید.

محاسبه اصلی

محاسبه نقطه پیوت استاندارد به سه عدد نیاز دارد و آن اعداد قیمت بسته‌شدن، سقف و کف قیمت هستند. هنگام محاسبه نقطه پیوت روزانه اصلی از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

3 /  قیمت بسته شدن روز قبل+ پائین ترین قیمت روز قبل+ بالاترین قیمت روز قبل= نقطه پیوت(PP) *

از آنجا که بازار معاملات رمز ارز یک بازار 24 ساعته است، اینکه چه زمانی برای بازشدن و بسته‌شدن روز به کار می­‌رود کمی مبهم می‌باشد. اکثر معامله‌گران فارکس ساعت 11:59 بعدازظهر (23:59) را برای زمان بسته‌شدن بازار فارکس و 12:00 صبح (00:00) را برای زمان بازشدن بازار به کار می‌­گیرند. با انجام این کار می‌توانید جلسات معاملاتی روزانه را از هم جدا کنید.

زمانی که به PP می‌رسید می‌توانید محاسبه را از نقاط پیوت بالاتر و پائین‌تر بعدی آغاز کنید. این‌­ها سطوح اول، دوم، و سوم مقاومت پیوت و همچنین سطوح اول، دوم و سوم پشتیبانی پیوت هستند.

محاسبه مقاومت و حمایت اول: از آنجا که حال نقطه پیوت اصلی را دارید، می‌توانید حمایت و مقاومت اول را محاسبه کنید.

کف روز –( 2 × نقطه پیوت) = مقاومت 1 *

سقف روز – (2 × نقطه پیوت) = حمایت 1 *

محاسبه دومین حمایت و مقاومت پیوت

(کف روز – سقف روز) + نقطه پیوت = مقاومت 2 *

( کف روز – سقف روز) – نقطه پیوت = حمایت 2 *

 

محاسبه سومین مقاومت و حمایت نقطه پیوت

(کف روز – نقطه پیوت) × 2 + سقف روز = مقاومت 3 *

(نقطه پیوت – سقف روز) × 2 – کف قیمت روز = حمایت 3 *

 

لذا، نیاز نیست معامله­‌گران در مورد همه این محاسبات ریاضی خود را به زحمت بیندازند چرا که سایت‌های معاملاتی همیشه این محاسبات را در سیستم‌هایشان به صورت دستورالعمل دارند. معامله‌گران تنها نیاز است نحوه‌ی استفاده از ابزارهای مرتبط را برای لوریج مولفه‌های مختلف UI بدانند.

نقاط پیوت معاملاتی با MACD

در این استراتژی نقطه پیوت، ما نشانگر همگرایی- واگرایی میانگین متحرک (مکدی) را مورد استفاده قرار خواهیم داد. هدف از این تکنیک، هماهنگ‌سازی شکست نقطه پیوت یا ریکوشت با هیبرید یا یگانگی MACD است.

زمانی که دو علامت را از دو نشانگر هماهنگ می‌کنید، باید با عنوانی خاص وارد بازار شوید. حد ضرر در این تکنیک معاملاتی در مسیری غیرقابل تشخیص از سیستم قبلی استفاده می‌شود. حد ضرر شما باید در سطح پیوت قبلی قرار گیرد.

شما باید تا زمانی در معامله بمانید که مکدی، هیبرید برعکسی را ارائه دهد. شکل زیر تصویر واضح‌تری را به شما خواهد داد. این یک نمودار هفتگی در NEOBTC است.

نمودار هفتگی NEOBTC

با موقعیت معاملاتی اصلی آغاز می‌کنیم که کوتاه است. خطوط مکدی روند کاهشی را طی می‌کنند و  ما پرچم اصلی را برای یک روند نزولی اجتناب‌ناپذیر دریافت می‌کنیم. تقریباً چند ساعت پس از این واقعیت، ما شاهد عبور قیمت از نقطه پیوت اصلی هستیم، که دومین پرچم نزولی برای این وضعیت است.

اکنون می‌توان USD/CAD را وابسته به این تکنیک معاملاتی کوتاه کرد. یک حد ضرر باید روی نقطه پیوت R1 قرار گیرد که روی تصویر ظاهر می‌شود. قیمت پیشروی نزولی را آغاز می‌کند. با این وجود، ما شاهد تعدیل نقطه پیوت اصلی (اولین انحراف تیره) هستیم.

قیمت در آن نقطه از سطح PP کاهش پیدا می‌کند و این تنزل ادامه می‌یابد. تاخیر دوم در الگوی نزولی باعث تلاقی خطوط MACD صعودی می‌شود و معامله باید بسته شود. می‌توان از این تبادل 53 pips ایجاد کرد.

توجه داشته باشید که چند ساعت پس از عبور صعودی مکدی (MACD)، مقدار روی نقطه پیوت اولیه تغییر می‌کند. دو علامت هماهنگ‌کننده وجود دارد که از PP و MACD سرچشمه می‌گیرند. این شبیه یک درب باز طولانی شکیل است که ممکن است مبادله در آن انجام گیرد. برای این وضعیت، حد ضرر را باید مستقیماً در زیر نقطه پیوت S1 یافت.

قیمت شروع به افزایش کرده و مکدی MACD شروع به حرکت در یک مسیر صعودی می‌کند. در میان روز معامله بعدی، خطوط MACD به روش نزولی ارتباط برقرار می‌کنند. این یک پرچم پایانی است. معامله طولانی‌مدت می­‌توانست سودی معادلpips 57 ایجاد کند.

قیمت تا R1 افزایش می‌یابد و به سمت این سطح مخالف حرکت می‌کند. به طور ناگهانی، USD/CAD یک روش نزولی را نشان می‌دهد. در همین حال، خطوط مکدی MACD نیز از مسیر نزولی عبور می‌کنند. این مسابقه دیگری از دو علامت نقاط پیوت و مکدی است که یک موقعیت با فرصت کوتاه است.

قیمت فوراً به زیر سطح PP تغییر می‌کند و به سرعت کاهش می‌یابد. جبران خسارت، مدت کوتاهی بعد اتفاق می‌­افتد و خطوط MACD به طور نسبی از مسیر صعودی عبور می‌کنند. در هر صورت، هیچ بررسی دقیق صعودی ناشی از MACD وجود ندارد و معامله باید برگزار شود.

قیمت‌ها به سمت کاهش ادامه می‌یابند. تزلزل در الگوی نزولی باعث ایجاد یک تلاقی صعودی در MACD می‌شود که باید به عنوان پرچم چپ در نظر گرفته شود. این مبادله تقریباً در دو روز، سودی معادل 235pips ایجاد خواهد کرد.

نتیجه

نقاط پیوت به معامله‌گران امکان پیش‌بینی سطوح حمایت و مقاومت آتی در بازار را می‌دهند. این دو عامل به عنوان یک شاخص اصلی به معامله‌گران کمک می‌کنند تا بدانند قیمت تا کجا می‌تواند تغییر کند یا تثبیت شود. علاوه بر این، نقاط پیوت نیز به عنوان شاخص سطوح حد ضرر یا کسب سود، بسیار مفید هستند. در همین حال، نمودارهای نقاط پیوت روزانه برای معامله‌گران روزانه حائز اهمیت هستند، برخی از پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند آنها را در بازه‌های زمانی مختلف مانند هفتگی یا ماهانه ترسیم کنید.

همانطور که این امر در مورد بیشتر اندیکاتورها صدق می‌کند، نقاط پیوت به عنوان اندیکاتور انحصاری مبتنی بر تمام معاملات شما قابل‌استفاده نیست. ابزارها و تحلیل‌های دیگر نیز قابل اجرا هستند.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 10:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین