خبر

درس ۴ : چند اصطلاح مهم که برای تحلیل تکنیکال رمز ارزها باید بدانید

درس ۴ : چند اصطلاح مهم که برای تحلیل تکنیکال رمز ارزها باید بدانید

در این درس، به تعریف چند اصطلاح مهم در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم: کندل استیک، حجم معاملات، سطح حمایت و سطح مقاومت، و خطوط روند.

ابزارها و اصطلاحات بسیاری برای مشتاقان واقعی معاملات رمز ارزها وجود دارند؛ که این افراد برای پیش‌بینی قیمت‌ها یا روند‌های بازار می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. در بین آن‌ها، تحلیل تکنیکال یا فنی در مقایسه با سایر روش‌ها، برآوردهای حساب‌شده‌تری به دست می‌دهد.

تحلیل تکنیکال، فارغ از عملکرد یک پروژه، همیشه به بررسی تاریخچه‌ی یک کوین، نمودارهای قیمت، و حجم معاملات آن می‌پردازد. تحلیل بنیادی، بر خلاف تحلیل فنی یا تکنیکال، بیش‌تر بر تشخیص این مسئله تمرکز دارد که آیا قیمت یک کوین بیش‌تر از ارزش واقعی آن است یا کم‌تر.

اصطلاح تحلیل تکنیکال هنگامی استفاده می‌شود که شما داده‌های واقعی و موجود در بازار رمز ارز را دریافت کرده و با این امید که بتوانید حرکت بعدی بازار را پیش‌بینی کنید، آن‌ها را در طرح‌های‌تان به کار بگیرید. تحلیل تکنیکال، اگر به درستی انجام شود، به شما امکان می‌دهد بتوانید پیش‌بینی کنید چه وقت بازار خرسی است (روند نزولی می‌گیرد) و چه وقت گاوی است (روند صعودی می‌گیرد).

تحلیل فنی

پیش‌بینی درست این مسئله به شما امکان می‌دهد بتوانید هنگام پایین رفتن قیمت‌ها، بخرید، و هنگام افزایش قیمت‌ها، بفروشید؛ همین عامل باعث می‌شود شما سود کنید. در این مقاله، به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی اساسی‌ترین عناصر قابل مشاهده بر روی نمودار، نحوه‌ی کارکرد و میزان اهمیت‌شان خواهیم پرداخت.

پیش از شروع کار، واقعا لازم است بدانید، تحلیل فنی یا تکنیکال با بررسی تاریخچه‌ی قیمت، حجم، و روندها به پیش‌بینی نتایج «احتمالی» مربوط به آینده می‌پردازد. بنابراین، شما نباید صد در صد بر این پیش‌بینی‌ها تکیه کنید و به آن‌ها اطمینان داشته باشید؛ به خصوص در بازار رمز ارزها که با بی‌ثباتی شدیدی همراه است.

کندل استیک (نمودار شمعی)

اگر تاکنون به نمودار یک کوین نگاه کرده باشید، حتما مستطیل‌هایی را با رنگ‌های سبز یا قرمز/صورتی دیده‌اید. هم‌چنین، احتمالا خطوطی را نیز دیده‌اید که از بالا یا پایین وارد نمودار می‌شوند. از آن‌جا که این نمودارها شبیه شمع هستند، در زبان انگلیسی به آن‌ها candlesticks به معنی شمعدان گفته می‌شود؛ ما نیز به آن‌ها کندل یا شمع می‌گوییم.

نمودار کندل استیک یا شعمی

وجود این مستطیل‌ها به خودی خود نشان‌دهنده‌ی شکاف میان قیمت آغازین و قیمت پایانی برای یک کوین خاص در نمودار است. اگر کندل یا شمع سبزرنگ باشد، به این معنی است که قیمت کوین در حال افزایش است، و اگر قرمز باشد، به این معنی است که قیمت در حال کاهش است. برای یک کندل سبز، قیمت در پایین باز و در بالا بسته می‌شود؛ در حالی که برای کندل قرمز، قیمت‌ها در بالا باز و در پایین بسته می‌شوند. «فیتیله‌هایی‌» که از این شمع‌ها یا کندل‌ها به سمت بالا یا پایین خارج می‌شوند، نشان‌دهنده‌ی بالاترین و پایین‌ترین حد قیمت هستند.

وقتی نوسان بالا باشد، به این معنی است که احتمال برای یک زیان بزرگ یا سود بزرگ بیش‌تر است. ولی اگر نوسان پایین باشد، احتمالا به این معنی است که بازار در حال تثبیت است و نشان می‌دهد قیمت می‌تواند بسیار بالا یا بسیار پایین باشد.

حجم معاملات

حجم معاملات به معنی مجموع تعداد معاملات کوین‌ها است و آن را عمدتا به صورت یک نمودار ستونی در پایین نشان می‌دهند. حجم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا برای اندازه‌گیری نوسان در بازار به کار می‌رود. هرچه حجم معامله بالاتر باشد، بی‌ثباتی و نوسان بیش‌تری را در قیمت مشاهده خواهیم کرد. نوسان نیز در تحلیل تکنیکال حائز اهمیت است، زیرا فرصتی را برای خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالا فراهم می‌کند.  

حجم معاملات 

چنان‌چه قیمت‌ها با یک حجم افزایشی، افزایش یابند، به این معنی است که یک مومنتوم یا نیروی واقعی برای افزایش قیمت در بازار وجود دارد. بنابراین، حجم به عنوان یک شاخص عمل می‌کند. با وجود این، یک شاخص هرگز نمی‌تواند همه چیز را بیان کند؛ شما باید الگوهای مربوط به شاخص‌های مختلف را نگاه کنید. به علاوه، چنان‌چه حجم معاملات پایین باشد، معمولا به این معنی است که عقیده‌ی چندانی به خرید و فروش در بازار وجود ندارد، و احتمالا قیمت پایین خواهد آمد.

هم‌چنین، حجم معاملات در هنگام اعلام فهرست کوین‌ها در یک صرافی خاص ناگهان افزایش می‌یابد. بنابراین، برای رسیدن به یک سود خوب، توجه به حجم معاملات نیز ضروری است.

حمایت و مقاومت

سطح حمایت سطحی است که در آن، قیمت در حال ریزش بوده و به دنبال حمایت است؛ یعنی این‌که قیمت به احتمال زیاد از این سطح «تغییر مسیر‌» ‌می‌دهد، نه این‌که از آن عبور کند و کم‌تر شود. با وجود این، وقتی قیمت از این سطح عبور کند، یعنی از آن کم‌تر شود - به میزانی که باعث سردرگمی در بازار شود - احتمال دارد هم‌چنان به ریزش ادامه دهد تا به سطح حمایت دیگری برسد. به بیان ساده‌تر، سطح حمایت سطحی است که قیمت نباید از آن کم‌تر شود؛ در این صورت، کاهش بیش‌تری را تجربه خواهد کرد. از این رو، آن دسته از معامله‌گران که نمی‌خواهند قیمت‌ پایین‌تر بیاید (که در بازار به گاوها معروف‌اند) از قیمت حمایت کرده و تلاش می‌کنند آن را بیش‌تر کنند. 

سطح مقاومت برعکس سطح حمایت است. این همان جایی است که قیمت‌ها در هنگام افزایش معمولا با مقاومت رو به رو می‌شوند. در این حالت نیز، قیمت به احتمال زیاد با رسیدن به این سطح «تغییر مسیر‌» دهد، نه این‌که از آن عبور کند و افزایش یابد. با وجود این، وقتی قیمت از این سطح عبور کند - به میزانی که باعث سردرگمی در بازار شود - احتمال دارد به افزایش خود ادامه دهد تا به سطح مقاومت دیگری برسد. به بیان ساده‌تر، سطح مقاومت سطحی است که قیمت نباید از آن بیش‌تر شود؛ در این صورت، افزایش بیش‌تری را تجربه خواهد کرد. از این رو، آن دسته از معامله‌گران که نمی‌خواهند قیمت‌ بیش‌تر شود (که در بازار به خرس‌ها معروف‌اند) در برابر افزایش قیمت مقاومت کرده و تلاش می‌کنند آن را کم‌تر کنند. 

خط روند

خط روند یا ترندلاین خطی است که بالا یا پایین شمع‌ها یا کندل‌های قیمت رسم می‌شود تا جهت غالب حرکت قیمت را نشان دهد. خطوط روند نشان‌دهنده‌ی حمایت و مقاومت در هر چارچوب زمانی هستند. آن‌ها جهت و سرعت حرکت قیمت را نشان می‌دهند، و هم‌چنین، الگوها را در طول دوره‌های انقباض قیمت توصیف می‌کنند. دو نوع خط روند وجود دارد که از روی نام‌های‌شان می‌توان به تعاریف آن‌ها پی برد: روند صعودی و روند نزولی.      

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 10:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین