خبر

درس ۶ : بولینگر باند چیست؟

درس ۶ : بولینگر باند چیست؟

در این درس، اندیکاتور بولینجر باند را به طور مختصر برای‌تان معرفی می‌کنیم.

اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger Bands - با تلفظ صحیح بولینجر) یک اسیلاتور است؛ اسیلاتور یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که یک محدوده‌ی نوسانیِ دارای حد بالایی و پایینی را نشان می‌دهد. به این ترتیب، اندیکاتور بولینگر باند شامل سه باند یا نوار است: یک خط میانگین متحرک ساده (SMA) در وسط و دو خط در بالا و پایین با فاصله‌ی ۲ انحراف معیار از آن. انحراف معیار نشان می‌دهد، هر یک از داده‌ها چه‌قدر از میانگین اصلی فاصله دارند. 

اساسا، باندهای بولینگر ابزاری هستند برای اندازه‌گیری و تصویرسازی نوسان‌ها. با افزایش نوسان، باندها یا نوارها پهن‌تر می‌شوند. به همین ترتیب، با کاهش نوسان، فاصله‌ی میان نوارها نیز کم‌تر می‌شود.

بولینجر باند

این نوارها را باید به عنوان نقاط کف و سقف تلقی کرد؛ چنان‌چه قیمت‌ها از نوار بالایی عبور کنند، به این معنی است که دارایی مورد نظر دچار اشباع خرید (خرید بیش از اندازه) شده است و بر عکس؛ چنان‌چه قیمت‌ها از نوار پایینی عبور کنند، اشباع فروش (فروش بیش از اندازه) وجود دارد.

نوسان در این نمودار به عنوان یک چرخه مشاهده می‌شود؛ دوره‌هایی از انبساط و انقباض وجود دارند که به ترتیب، نشان‌دهنده‌ی بازارهایی با نوسان بالا و پایین هستند.    

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 10:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین