خبر

درس ۵ : شاخص قدرت نسبی (RSI) چیست؟

درس ۵ : شاخص قدرت نسبی (RSI) چیست؟

در این درس، به طور مختصر، توضیحاتی را درباره‌ی شاخص قدرت نسبی و مسائل مربوط به آن ارائه می‌دهیم.

شاخص قدرت نسبی (RSI) یک اسیلاتور بسیار مفید مبتنی بر مومنتوم (نیروی بازار) است که برای اندازه‌گیری سرعت و هم‌چنین، بزرگی تغییر حرکات جهت‌دار قیمت از آن استفاده می‌شود. اساسا RSI یک اندیکاتور کاربردی برای حرکات قیمت است. مومنتوم در فیزیک به قدرت و شتاب یک جسم در حال حرکت گفته می‌شود؛ در واقع، مومنتوم باعث می‌شود یک جسم در حال حرکت هم‌چنان به حرکت خود ادامه دهد تا زمانی که به یک مانع برخورد کند؛ که در این صورت، یا متوقف می‌شود یا تغییر مسیر می‌دهد. در بازار نیز قیمت به سمت شخصی حرکت و از یک روند پیروی می‌کند تا زمانی که یک نیروی خارجی باعث تغییر جهت آن شود. 

شاخص قدرت نسبی بین مقیاس ۰ تا ۱۰۰ عمل می‌کند؛ هر چه RSI به صفر نزدیک‌تر باشد، نیروی حرکات قیمت ضعیف‌تر و چنان‌چه RSI به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده‌ی دوره‌ی نیروی حرکتی قوی‌تر است.

شاخص قدرت نسبی

بازارهایی با اشباع خرید و اشباع فروش  

هر عددی بالاتر از ۷۰ به عنوان اشباع خرید (خرید بیش از حد یا هجوم خریداران و افزایش قیمت دارایی به بیش از ارزش واقعی آن) و هر عددی پایین‌تر از ۳۰ نیز به عنوان اشباع فروش (فروش بیش از حد یا هجوم فروشندگان و کاهش قیمت دارایی به کم‌تر از ارزش واقعی آن) تلقی می‌شود. شاخص قدرت نسبی بین ۳۰ و ۷۰ به طور قابل ملاحظه‌ای خنثی است؛ RSI در حوالی ۵۰ نیز نشان‌دهنده‌ی «فقدان روند‌» است.

واگرایی

  • واگرایی RSI صعودی (گاوی) – وقتی قیمت به کفِ جدیدی می‌رسد ولی شاخص قدرت نسبی کف بالاتری را نشان می‌دهد.
  • واگرایی RSI نزولی (خرسی) – وقتی قیمت به سقف جدیدی می‌رسد ولی شاخص قدرت نسبی سقف پایین‌تری را نشان می‌دهد.

بیش‌تر معامله‌گران معتقدند، واگرایی نزولی باعث ایجاد فرصت فروش می‌شود، در حالی که واگرایی صعودی باعث ایجاد فرصت خرید می‌شود.

بازگشت (Reversals)

بازگشت یا تغییر روند مثبت هنگامی رخ می‌دهد که قیمت‌ به کف بالاتری برسد، در حالی که شاخص قدرت نسبی کف پایین‌تری را نشان دهد و قیمت شروع به افزایش کند. بازگشت منفی هنگامی رخ می‌دهد که قیمت به سقف پایین‌تری برسد، در حالی که شاخص قدرت نسبی سقف بالاتری را نشان دهد و قیمت شروع به کاهش کند.  

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 10:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین