خبر

زمستان نفت را پایانی نیست!

زمستان نفت را پایانی نیست!

با بروز نگرانی‌هایی پیرامون بحران بانکی، شاخص‌های نفتی در این هفته با کاهش روبرو شدند؛ نفت خام افزایش‌های اخیر خود را معکوس کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه با کاهش روبرو شد و بدین ترتیب، افزایش‌های اولیه‌ی بیش از یک دلار در هر بشکه را معکوس کرد؛ گفتنی است که نگرانی‌های بخش بانکی باعث شد هر دو شاخص به بزرگترین کاهش هفتگی خود در ماه‌های اخیر برسند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 1.73 دلار یا 2.3 درصد کاهش به 72.97 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 1.61 دلار یا 2.4 درصد کاهش یافت و به 66.74 دلار رسید.

هر دو شاخص معیار، در پایین‌ترین سطح خود بیش از 3 دلار کاهش یافتند. برنت در هفته نزدیک به 12 درصد کاهش یافت که در واقع بزرگترین کاهش هفتگی از دسامبر تلقی می‌شود. معاملات آتی WTI از زمان بسته‌شدن روز جمعه 13 درصد کاهش یافت که بیشترین میزان از آوریل گذشته بوده است.

جان کیلداف در این زمینه خاطرنشان کرد: «مبانی اساسی بدان اندازه‌ی که در اینجا در نظر گرفته می‌شود وحشتناک نیست، اما این نگرانی همواره وجود دارد که نفت به اندازه‌ی پول نقد یا طلا، پایگاهی امن نیست.»

نفت و طلا

البته تحلیلگران انتظار دارند عرضه‌ی جهانی محدود، از قیمت نفت در آینده‌ی قابل پیش‌بینی حمایت کند.

اما قیمت نفت بازارهای سهام را به سمت افول برد، چرا که به شدت تحت تاثیر بحران بخش بانکی و نگرانی در مورد رکود احتمالی قرار داشت. هر سه شاخص در معاملات بعدازظهر به شدت کاهش یافتند و سهام‌های مالی نیز در میان بخش‌های اصلی S&P 500 پس از سقوط بانک سیلیکون‌ولی و سیگنیچر، بیشترین کاهش را داشتند. 

البته ناگفته نماند که پس از اقدامات حمایتی بانک مرکزی اروپا و وام‌دهندگان ایالات متحده، قیمت‌ها تا حدودی بهبود یافته بودند، اما زمانی که گروه مالی SVB اعلام کرد درخواست سازماندهی مجدد داده است، کاهش مجدد رقم خورد.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، بر این باور است که فشار فعلی، ناشی از تداوم وضعیت شکننده‌ی بازار است.

اما اعضای اوپک پلاس، که انتظار تثبیت بازار را دارند، ضعف قیمت این هفته را به جای هرگونه عدم تعادل عرضه و تقاضا به عوامل مالی نسبت دادند.

اوپک پلاس

سقوط WTI در هفته‌ی جاری به کمتر از 70 دلار در هر بشکه برای اولین بار از دسامبر 2021 می‌تواند دولت ایالات متحده را ترغیب کند تا دوباره پرکردن ذخایر استراتژیک نفت خود را آغاز کند و تقاضا را افزایش دهد.

از سوی دیگر، تحلیلگران انتظار دارند که بهبود تقاضای چین بتواند حامی افزایش قیمت نفت باشد و صادرات نفت خام آمریکا به چین در ماه مارس به بالاترین حد خود در نزدیک به دو سال و نیم گذشته برسد.

قرار است هیئت نظارت اوپک پلاس در 3 آوریل تشکیل شود؛ به علاوه، عربستان سعودی و روسیه در نشستی در روز پنج‌شنبه بر تعهد خود به تصمیم اوپک پلاس در اکتبر گذشته برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای اهداف تولید تا پایان سال 2023 تاکید کردند. 

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 27 اسفند 1401 ساعت 10:20
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین