خبر

منتظر چه سطحی برای طلا باشیم؟

منتظر چه سطحی برای طلا باشیم؟

قیمت طلا در روز جمعه به سمت صعود حرکت کرد و در سطح 1980 دلار قرار گرفت. تحلیلگران افزایش قیمت قابل توجهی را برای طلا انتظار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا اواخر روز جمعه در طول معاملات آمریکا، بیشتر به سمت صعود حرکت کرد و در راه رسیدن به سومین رکورد قیمت بسته‌شدن هفتگی 1982 دلار، یعنی بالاترین سطح از آوریل 2022 به بالای 1980 دلار رسید.

فلز زرد نسبت به سطح یک هفته‌ی قبل 6.3 درصد افزایش یافته است. گفتنی است از آنجا که آشفتگی مالی، انتظارات سیاست پولی و چشم‌انداز اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده، تغییر شدید در بازدهی خزانه‌داری باعث افزایش قیمت طلا شده است. 

فدرال رزرو هفته‌ی آینده، تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. انتظار می‌رود نرخ بهره ۲۵ واحد افزایش یابد. البته چند روز پیش تحلیلگران بعد از انتشار آمارهای مربوط به نرخ تورم و اشتغال ایالات متحده، در انتظار نرخ 25 یا 50 واحدی بودند. سناریوی جدید شامل احتمال توقف در جلسه‌ی آینده است. همه چیز به طور چشمگیری تغییر کرده و باعث افزایش چشمگیر در طلا XAU/USD شده است.

افزایش نرخ بهره

قیمت طلا در سطحی بالای 2000 دلار، برای هفته‌ی آینده محتمل به نظر می‌رسد. حتی زمانی که قیمت به طور مداوم به سمت بالا حرکت می‌کند، اصلاحات شدیدی را در بر دارد. آنچه شایان توجه است در شرایط فعلی، معامله‌گران باید احتیاط بیشتری داشته باشند.

علاوه بر این موارد، قیمت‌گذاری مجدد نرخ نهایی فدرال رزرو باعث افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت خواهد شد. اقتصاددانان بانک ANZ انتظار دارند که فدرال رزرو چرخه‌ی افزایش نرخ بهره‌ی خود را در سال جاری متوقف کند. این امر باید دلار را کاهش دهد و بازده واقعی ایالات متحده را دست‌نخورده باقی بگذارد و در ادامه، طلا XAU/USD را در نیمه‌ی دوم سال 2023 تقویت کند

تضعیف دلار آمریکا یک عامل کلیدی برای قیمت طلا خواهد بود

بدیهی است که بهبود عوامل بنیادین در سایر اقتصادهای بزرگ می‌تواند روند صعودی دلار را محدود کند. مسیر پیش‌بینی دلار DXY بدون تغییر باقی می‌ماند و شاخص تا پایان سال به سطح 98 کاهش می‌یابد. این موضوع به منزله‌ی یک باد موافق برای بازار طلا خواهد بود.

طلا و دلار

با تمام این‌ها، ما همچنان انتظار داریم که چرخه‌ی افزایش نرخ فدرال رزرو متوقف شود و بازدهی‌ها تا پایان سال کاهش یابد، که این امر خود قادر است از قیمت طلا در نیمه‌ی دوم سال 2023 حمایت کند.

انتظار می‌رود انقباضات پولی سال گذشته، در اواخر امسال به صورت کاهش رشد اقتصادی ظهور یابد. این موضوع می‌تواند تأثیر دوگانه‌ای داشته باشد: کاهش رشد اقتصادی می‌تواند باعث تسهیل سیاست پولی شود و طلا می‌تواند امواج پناهگاه امن را جذب کند.

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 27 اسفند 1401 ساعت 11:59
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین