خبر

شوک رئیس جدید بانک مرکزی به ین

شوک رئیس جدید بانک مرکزی به ین

در حالی که پیرو گزارش مشاغل ایالات متحده، دلار امروز ثابت ماند، انتشار اخباری مبنی بر ریاست «مایوشی آمامیا» به سمت ریاست بانک مرکزی ژاپن، به ین ضربه زد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار در روز دوشنبه ثابت ماند؛ در حالی که گزارش قوی مشاغل ایالات متحده حاکی از آن بود که فدرال رزرو می‌تواند برای مدت طولانی‌تری متزلزل باقی بماند، با انتشار اخباری مبنی بر اینکه ماسایوشی آمامیا، معاون بانک ژاپن، رئیس‌ بعدی BOJ خواهد بود، ین ضربه‌ی سختی خورد.

ین که در اوایل جلسه به سطح 132.60 رسید، با 0.42 درصد تضعیف به 131.75 در هر دلار نزدیک شد.

استراتژیست‌های ساکسو مارکتز می‌گویند: «امامیا از سال 2013 به کورودا در زمینه‌ی سیاست‌های پولی کمک کرده است و در میان رقبا به عنوان تندروترین فرد در نظر گرفته می‌شود. از این رو امیدها مبنی بر عادی‌سازی سیاست BOJ در زمان رئیس جدید، رفته‌رفته از بین می‌رود.»

سیاست‌گذاری سست BOJ، به دلیل تحریف عملکرد بازار، انتقاد فزاینده‌ای را از سوی بسیاری از اقشار، از جمله سیاستمداران مخالف و معامله‌گران به همراه داشته است.

آمامیا در تهیه‌ی پیش‌نویس برنامه‌ی خرید دارایی کورودا در سال 2013 نقش کلیدی ایفا کرد و همواره خواستار حفظ نرخ‌های بهره‌ی بسیار پایین بود. البته او در ماه ژوئیه خاطرنشان کرد که BOJ باید «همیشه» به راه‌های خروج از سیاست پولی بسیار سست، فکر کند.

روز جمعه، گزارش اشتغال وزارت کار ایالات متحده نشان داد که در آمار حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ماه گذشته، 517000 شغل افزایش یافته است. این در حالی است که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند 185000 واحد افزایش یابد.

آمار اشتغال

دلار افزایش یافت و در روز دوشنبه ثابت ماند. ارز ایالات متحده که آخرین بار در سطح 103.03 بود، در برابر سبدی از ارزها، به بالاترین حد 4 هفته‌ی اخیر یعنی 103.22 رسید. این شاخص در روز جمعه 1.1 درصد افزایش یافته بود.

فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره را 25 واحد پایه افزایش داد و اعلام کرد که پس از دوران سخت به موفقیت دست یافته است و البته این امر، سرمایه‌گذاران را به سمت قیمت‌گذاری در مسیری تندورانه‌تر، سوق داده است.

در عین حال، تعداد چشمگیر حقوق و دستمزدها همراه با جهش صنعت خدمات ایالات متحده در ماه ژانویه، این ذهنیت را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد که فدرال رزرو سیاست انقباض پولی خود را تقریباً به پایان رسانده است.

تاپاس استریکلند، رئیس اقتصاد بازار در بانک ملی استرالیا خاطرنشان کرد: «البته نگرانی این است که اگر فدرال رزرو این موضوع را به عنوان تکیه‌گاهی برای دو افزایش دیگر و همچنین بالا نگه‌داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری بداند، داده‌های بسیار بهتر از حد انتظار، حامل خبر بدی خواهد بود.»

طبق اظهارات استراتژیست‌های سیتی، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و کمیته‌ی گسترده‌تر به‌طور فزاینده‌ای مشتاق احتمال «فرود نرم» هستند که در آن تورم با وجود بازار کار انعطاف‌پذیر، کاهش می‌یابد.

اما به گفته‌ی سیتی، گزارش روز جمعه مبنی بر رکود بازارهای کار از حیث سازگاری با تورم باید فدرال رزرو را بیش از حد نگران کند.

معامله‌گران پیش از اینکه بانک مرکزی نرخ بهره را در نیمه‌ی دوم سال کاهش دهد، نرخ بهره‌ی بانکی را در ماه ژوئن، 5.05 درصد قیمت‌گذاری می‌کنند.

از سوی دیگر، افزایش ارزش دلار امن باعث تشدید تنش بین ایالات متحده و چین شد.

یورو با 0.02 درصد افزایش به 1.0795 دلار رسید. ارز واحد اروپا در روز جمعه 1 درصد کاهش یافت و در اوایل جلسه به کمترین میزان در سه هفته‌ی اخیر، یعنی 1.07815 دلار رسید.

پوند استرلینگ آخرین بار با 0.05 درصد افزایش در روز، 1.2057 دلار فروخته شد و اوایل روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح یک ماهه‌ی خود یعنی 1.2031 دلار رسید.

دلار استرالیا با 0.36 درصد افزایش به 0.694 دلار رسید، در حالی که کیوی با 0.08 درصد کاهش به 0.633 دلار رسید.

دلار استرالیا

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 17 بهمن 1401 ساعت 11:50
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین