خبر

فرصتی برای صعود یورو/دلار

فرصتی برای صعود یورو/دلار

پیرو انتشار گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ژانویه، جفت ارز یورو/دلار پس از رسیدن به بالاترین حد خود از آوریل گذشته، هفته را در سطح 1.0810 به اتمام رساند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، جفت ارز یورو/دلار (EUR/USD) چهارشنبه‌ی گذشته به بالاترین حد خود از آوریل اخیر صعود کرد و پس از تصمیم‌گیری سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا به سطح 1.1034 رسید. پیش از تصمیم بانک مرکزی اروپا (ECB) در اوایل روز پنج‌شنبه که منجر به سقوط یورو شد، بازارهای مالی فرصتی برای بهبود نداشتند. سرانجام، در روز جمعه، ایالات متحده گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ژانویه را منتشر کرد که در نتیجه یورو/دلار (EUR/USD) هفته را در حدود 1.0810 به پایان رساند.

بانک‌های مرکزی نتوانستند سود سفته‌بازی را اقناع کنند

فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره‌ی اصلی را 25 واحد پایه (bps) افزایش داد و اشاره کرد که سرعت مداوم افزایش نرخ‌ها کافی به نظر می‌رسد. بیانیه‌ی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) نشان داد که سیاستگذاران اذعان کردند که فشارهای قیمتی کاهش یافته است، زیرا این سند حاکی از آن بود که: «تورم تا حدودی کاهش یافته است، اما همچنان بالاست.»

با این حال، بانک مرکزی آمریکا هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایان‌دادن به چرخه‌ی انقباض منعکس نکرد. علاوه بر این، جروم پاول، رئیس هیئت مدیره، اظهار داشت که کار به طور کامل انجام نشده و افزود که اگرچه تحولات اخیر دلگرم‌کننده است، اما شواهد قابل توجه بیشتری مورد نیاز است تا مطمئن شوند که تورم در مسیر نزولی پایدار قرار دارد. در خلال کنفرانس مطبوعاتی، رئیس پاول سرانجام اعتراف کرد که روند کاهش تورم آغاز شده است.

دلار آمریکا بین سود و زیان در نوسان بود، اما در نهایت براساس سخنان خوشبینانه‌ی پاول که حاکی از توقف آتی در انقباضات پولی بود، سقوط کرد.

دلار آمریکا

بانک مرکزی اروپا مطابق انتظار عمل کرد و نرخ‌های معیار خود را هر کدام 50 واحد در ثانیه افزایش داد. بانک مرکزی با پیش‌بینی گمانه‌زنی‌های بازار اعلام کرد که در ماه مارس نیز نرخ بهره خود را 50 واحد در ثانیه افزایش خواهد داد. با این حال، کریستین لاگارد افزود که تصمیمات بعدی جلسه به جلسه اتخاذ خواهد شد و این تصمیمات به داده‌ها بستگی دارد. با وجود اینکه لاگارد هنوز اظهارات روشن و قطعی در مورد تصمیمات آتی ارائه نکرده و حتی به زمینه‌ای برای پوشش اشاره‌ای مستقیم داشته است، بازارهای مالی گفته‌های او را به عنوان نشانه‌ای از نزدیک‌شدن به پایان چرخه‌ی انقباض استنباط کردند.

حقوق و دستمزد خوش‌بینانه‌ی غیرکشاورزی و داده‌های ترسناک آلمان

انتشار گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در روز جمعه، فعالان بازار را شوکه کرد. این کشور در ژانویه 517 هزار شغل جدید اضافه کرد، در حالی که رقم دسامبر به 260 هزار شغل تغییر کرد. همچنین، نرخ بیکاری به 3.4 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین رقم از می 1969 بود، در حالی که میانگین دستمزد ساعتی 4.4 درصد در سال در مقابل 4.9 درصد پیش‌بینی‌شده و 4.9 درصد قبلی بود. در نهایت، نرخ مشارکت نیروی کار از 62.3 درصد قبلی به 62.4 درصد افزایش یافت که بدین ترتیب از انتظارات بازار پیشی گرفت.

داده‌های کلان اقتصادی

داده‌های اقتصاد کلان آلمان که این روزها منتشر شده‌اند باید زنگ خطر را به صدا در آورند. برآورد اولیه‌ی تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه‌ی چهارم سال 2022 نشان داد که اقتصاد در سه ماه منتهی به دسامبر، 0.2 درصد کاهش یافته است، در حالی که رشد سالانه 0.5 درصد بوده است، بدون اینکه اثری از 1.1 درصد پیش‌بینی‌شده توسط بازیگران بازار موجود باشد. به علاوه، این کشور گزارش داد که خرده‌فروشی در ماه دسامبر 5.3 درصد کاهش یافته است. علیرغم اینکه سایر ارقام از بهبود وضعیت عمومی خبر می‌دهند، عقب‌نشینی اقتصادی همچنان روی میز است.

اس‌اند‌پی گلوبال (S&P Global) برآورد نهایی PMI های ژانویه خود را منتشر، و اکثر آنها را به طور صعودی اصلاح کرد. بهبود تولید تجاری در بخش خدمات قوی‌تر است، زیرا شاخص‌های آلمان و اتحادیه اروپا به بالای 50 رسیدند.

از سوی دیگر، شاخص قیمت تولیدکننده منطقه یورو (PPI) در ماه دسامبر بیش از پیش‌بینی‌ها و تا سطح 24.6 درصد، افزایش یافت.

فراتر از گزارش اشتغال، گزارشPMI تولید ژانویه ISM ایالات متحده به 47.4 رسید که حاکی از کاهش بیش از حد انتظار است. از سوی دیگر، PMI خدمات ISM تا 55.2 افزایش یافت که بسیار بهتر از 50.4 مورد انتظار بود.

هفته‌ی پیش رو از نظر داده‌های کلان اقتصادی، هفته‌ی آرام‌تری خواهد بود. اتحادیه اروپا خرده‌فروشی ژانویه را روز دوشنبه منتشر خواهد کرد، در حالی که آلمان در نهایت برآورد اولیه‌ی شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده (HICP) را برای همان ماه رونمایی خواهد کرد. و در نهایت، جمعه‌ی آینده، ایالات متحده برآورد اولیه‌ی شاخص احساسات مصرف‌کننده‌ی میشیگان فوریه را افشاء خواهد کرد.

شاخص احساسات مصرف‌کننده

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 16 بهمن 1401 ساعت 10:36
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین