خبر

سرسبزی دلار در سایه تورم

سرسبزی دلار در سایه تورم

پیرو اظهارات تندروانه فدرال رزرو و همچنین افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده، دلار آمریکا به بالاترین سطح در 20 سال اخیر رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا به عنوان پناهگاه امن در معاملات روز چهارشنبه اروپا به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر رسید، زیرا فدرال رزرو اظهارات تندروانه‌تری دارد و علاوه بر آن، افزایش بازدهی خزانه‌داری نگرانی‌های جدیدی از رکود اقتصادی را برانگیخته است.

در ساعت 02:55 به وقت شرقی (06:55 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، پس از رسیدن به بالاترین سطح دو دهه اخیر یعنی 114.653 در اوایل این جلسه، 0.5 درصد افزایش یافت و به 114.597 رسید.

لازم به ذکر است که فدرال رزرو به صراحت بیان کرده است که مبارزه با تورم فزاینده در حال حاضر مهم‌ترین و اصلی‌ترین رسالت این نهاد است و حتی حاضر است به بهای ورود اقتصاد کشور به رکود، روند افزایش شدید نرخ بهره را ادامه دهد.

در کنار آن، چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس و نیل کشکاری، رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس این پیام را مورد حمایت قرار دارند؛ بولارد در این راستا اظهار داشت: «نرخ‌ها باید برای مدتی در یک سطح بالاتر باقی بمانند تا مطمئن شویم که مشکل تورم را کنترل کرده‌ایم.»

مبارزه با تورم

گفتنی است که این رویکرد، بازدهی شاخص 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده را قبل از اینکه به 3.982 درصد فعلی برسد، برای اولین بار از سال 2010 به بالای 4 درصد رساند.

از سوی دیگر، پوند/دلار (GBP/USD) با 0.8 درصد کاهش به 1.0649 رسید و در نزدیکی پایین‌ترین سطح تاریخی خود باقی ماند؛ علت آن است که تاثیر پیامدهای برنامه کاهش شدید مالیات دولت جدید بریتانیا همچنان در بازارها احساس می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه آشکارا از استراتژی جدید اقتصادی انتقاد، و اعلام کرد: «با توجه به فشارهای تورمی بالا در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا، ما بسته‌های مالی بزرگ و غیرهدف‌مند را در این مقطع توصیه نمی‌کنیم، زیرا اهمیت این موضوع بر همگان روشن است که سیاست‌های مالی با اهداف متقابل سیاست پولی، کار نمی‌کند.

از افق ارز انگلیس، کاهش ارزش پوند باعث شد اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس، هاو پیل، روز سه‌شنبه خاطرنشان کند که بانک مرکزی احتمالاً در نشست بعدی در ماه نوامبر افزایش «قابل توجهی» نرخ را در نظر خواهد داشت.

یورو/دلار آمریکا با 0.5% کاهش به 0.9545 رسید که فاصله چندانی با پایین‌ترین سطح 0.9528 در 20 سال اخیر خود نداشت، زیرا ارز واحد تحت تاثیر تشدید اخیر بحران انرژی در منطقه یورو قرار گرفت.

یورو/دلار

علاوه بر این، انتظار می‌رود احساسات مصرف‌کننده در آلمان در ماه اکتبر به پایین‌ترین حد خود برسد و GfK در روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که شاخص اعتماد مصرف‌کننده آن در ماه آینده به 42.5- کاهش می‌یابد که از بررسی کاهشی 36.8 در ماه سپتامبر کمتر شده است.

دلار/ین (USD/JPY) به 144.79 صعود کرد و حتی پس از مداخله ژاپن برای تقویت ارز آسیب‌پذیر در هفته گذشته، نزدیک به سطح حیاتی 145 باقی ماند.

دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD)، جفت ارز حساس به ریسک 1.1 درصد کاهش یافت و به 0.6366 رسید که نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از می 2020 بود، در حالی که دلار/یوان (USD/CNY) 0.7 درصد افزایش یافت و به 7.2301 رسید؛ ناگفته نماند که یوان به ضعیف‌ترین سطح خود از زمان بحران مالی سال 2008 سقوط کرد.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 6 مهر 1401 ساعت 13:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین