خبر

از این روبل‌های قوی!

از این روبل‌های قوی!

علیرغم کاهش اخیر نرخ بهره و بحران اقتصادی فزاینده، روبل روسیه در برابر دلار و یورو به بالاترین حد سه هفته اخیر رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، روبل روسیه در معاملات پرنوسان روز سه‌شنبه در برابر یورو و دلار آمریکا به بالاترین حد سه هفته اخیر خود رسید و علی‌رغم کاهش اخیر نرخ بهره و بحران اقتصادی در حال افزایش، به رشد خود ادامه داد.

در ساعت 1415 به وقت گرینویچ، روبل 1.8 درصد در برابر یورو در 59.03 افزایش یافت، که از رشد اولیه 3.6 درصدی که قوی‌ترین سطح از 25 می از 25 ماه مه بود، کمتر شد.

در برابر دلار، روبل 0.4 درصد به معاملات 56.54 رسید که از اوج‌های چندساله با پایین‌ترین سطح 55.6 در اوایل روز سه‌شنبه در بورس مسکو کاهش یافت.

پول روسیه توسط کنترل سرمایه‌ای که روسیه در اواخر فوریه پس از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین اعمال کرد، حمایت شده است، اگرچه قدرت اخیر سیاست‌گذاران را بر آن داشته تا در واکنش اقتصادی خود به تحریم‌های غرب تجدیدنظر کنند.

پس از اینکه روبل به بهترین ارز جهان تبدیل شد، مقامات کنترل سرمایه را کاهش دادند و الزام شرکت‌های صادرات‌محور را لغو کردند و درآمدهای ارزی خود را تبدیل کنند.

تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ کلیدی خود به سطح 9.5 درصدی قبل از بحران در هفته گذشته نیز برای کاهش فشار صعودی بر روبل طراحی شد.

روبل قوی درآمد صادرکنندگان و بودجه روسیه را کاهش می‌دهد، اما برای واردکنندگان مفید است و کالاها و خدمات خارجی را ارزان‌تر می‌کند. با این حال، واردات روسیه به دلیل تحریم‌های بی‌سابقه غرب و مختل‌شدن زنجیره‌های لجستیکی به شدت کاهش یافته است.

یوری پوپوف، تحلیلگر Sberbank CIB گفت که فروش ارز خارجی بالاتر توسط صادرکنندگان به منظور انجام تعهدات مالیاتی داخلی در روز سه‌شنبه از روبل حمایت می‌کند.

پوپوف در یادداشتی تحقیقاتی اضافه کرد: پس‌اندازهای ارزی نیز با اعمال هزینه‌های بانک‌های روسی برای خدمات حساب‌ها به ارزهای کشورهای «غیر دوست» جذابیت خود را از دست داده‌اند.

بورس مسکو روز سه‌شنبه اعلام کرد به دلیل تحریم‌هایی که سوئیس علیه روسیه اعمال کرده است، مبادلات فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا و روبل را از 10 ژوئن به حالت تعلیق در می‌آورد.

شاخص‌های سهام روسیه پس از شروع ضعیف‌تر روز، اندکی افزایش یافتند.

شاخص RTS بر اساس دلار پس از افت 2 درصدی در معاملات اولیه صبح، با 0.9 درصد افزایش به 1279.8 واحد رسید. شاخص MOEX روسیه مبتنی بر روبل با 0.2 درصد افزایش به 2288.8 واحد رسید.

 

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت 15:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین