خبر

مسیر یورو در برابر دلار هموار شد

مسیر یورو در برابر دلار هموار شد

با اقدام استقراضی بانک کردیت سوئیسی، موقعیت دلار آمریکا به عنوان پناهگاه امن تضعیف شد و بدین ترتیب یورو/دلار امروز تقویت شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، جفت یورو/دلار آمریکا در جلسه‌ی آسیایی در روز پنج‌شنبه کشش مثبتی به دست می‌آورد و مطابق با بازگشت دیرهنگام روز قبل از منطقه‌ی 1.0515 یا پایین‌ترین سطح از ژانویه، در حال رشدکردن است.

پس از اینکه کردیت سوئیسی اعلام کرد که به منظور تقویت نقدینگی، از گزینه‌ای برای استقراض از بانک ملی سوئیس (SNB) تا سقف 54 میلیارد دلار استفاده می‌کند، ترس از یک بحران بانکی قریب‌الوقوع کاهش یافت. این امر، منجر به بهبود متوسطی در احساس ریسک جهانی می‌شود که به نوبه‌ی خود دلار آمریکا را به عنوان پناهگاه امن تضعیف می‌کند. جدای از این، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا (ECB) همچنان به سمت افزایش نرخ بهره 50 واحدی در ثانیه تمایل دارند، تا حدی حامی رویکرد تهاجمی است.

افزایش نرخ بهره

شایان ذکر است که هنوز این موضوع برای سرمایه‌گذاران مورد ابهام است که آیا بانک مرکزی اروپا پس از سقوط دو بانک متوسط آمریکایی - بانک سیلیکون‌ولی و سیگنیچر- به تعهد خود برای یک افزایش بزرگ دیگر پایبند خواهد بود.

با این حال، بنا به گفته‌ی یک منبع نزدیک به شورای حاکمیت تعیین نرخ بانک مرکزی اروپا، هیچ تغییر اساسی در چشم‌انداز وجود ندارد، چرا که اقتصاد منطقه یورو در حال تقویت است و انتظار می‌رود تورم مدت‌های طولانی در اوج باقی بماند.

از قرار معلوم، این امر عامل دیگری است که در بحبوحه‌ی تغییر موضع معاملاتی، پیش از رویداد مهم تصمیم‌گیری سیاستی بانک مرکزی اروپا، که اواخر این پنج‌شنبه انجام می‌شود، به‌عنوان بادی موافق برای جفت یورو/دلار آمریکا عمل می‌کند.

در عین حال، سرمایه‌گذاران همچنان نگران یک بحران سیستمی گسترده‌تر و آشفتگی تازه در بخش بانکداری اروپا هستند. این امر، در کنار ترس از اینکه هر گونه سخت‌ترشدن شرایط وام‌دهی می‌تواند موجب رکود عمیق‌تر اقتصاد جهانی شود، می‌تواند هر گونه خوش‌بینی در بازارها را محو کند.

علاوه بر آن، شرط‌بندی‌ها برای افزایش حداقل 25 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست آتی آن در 21 تا 22 مارس، باید همچنان دلار را مورد حمایت قرار دهد و صعود جفت یورو/دلار آمریکا را محدود کند.

یورو/دلار

چشم‌انداز تکنیکال یورو/دلار 

از منظر تکنیکال، رکود یک شبه - که بزرگترین ضرر روزانه‌ی تقریباً شش ماهه است - و تلاش ناموفق این هفته برای تقویت حرکت فراتر از میانگین متحرک ساده 50 روزه (SMA) را می‌توان به عنوان یک محرک تازه برای خرس‌ها در نظر گرفت.

با این حال، قیمت‌های نقطه‌ای در روز چهارشنبه مقداری انعطاف‌پذیری زیر SMA-100 روزه را نشان دادند. این امر باعث می‌شود قبل از موقعیت‌یابی برای هر حرکت کاهشی بیشتر، منتظر فروش بعدی در زیر نوسان یک شبه، در اطراف منطقه 1.0515 باشیم.

جفت یورو/دلار (EUR/USD) ممکن است سقوط به سمت حمایت 1.0455 الی 1.0460 را تسریع کند که نشان‌دهنده‌ی سطح اصلاحی فیبوناچی 38.2% از سپتامبر 2022 تا رالی فوریه 2023 است. شکست متقاعد‌کننده به زیر رقم دوم باید راه را برای سقوط به سمت رقم گرد 1.0400 در مسیر سطوح زیر 1.0300 یا فیبوی 50% هموار کند.

از طرف دیگر، اکنون به نظر می‌رسد که هر بهبودی بیشتر از مرز 1.0600 با مقاومت سختی در نزدیکی منطقه‌ی 1.0675 الی 1.0680 یا سطح فیبو 23.6%، جلوتر از SMA 50 روزه، در منطقه‌ی 1.0725، روبرو شود.

گفتنی است که اوج ماهانه حدود 1.0750 بلافاصله پس از این سطح خودنمایی می‌کند که اگر قاطعانه پاک شود، هرگونه سوگیری منفی کوتاه‌مدت را نفی خواهد کرد و به جفت یورو/دلار EUR/USD اجازه می‌دهد تا رقم گرد 1.0800 را پس بگیرد. در ادامه، مومنتوم می‌تواند بیشتر به سمت سد استاتیک 1.0860 الی 1.0865 در مسیر علامت 1.0900 و مانع مربوطه‌ی بعدی در نزدیکی منطقه‌ی 1.0925 تا 1.0930 امتداد یابد.

نمودار قیمت یورو/دلار

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 25 اسفند 1401 ساعت 12:36
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین