خبر

افزایش قیمت بیت‌کوین فقط یک حباب است!

افزایش قیمت بیت‌کوین فقط یک حباب است!

رابین بروکس، یکی از اقتصاددان موسسه‌ی اینترنشنال فایننس، طی پستی در توییتر، بیت‌کوین را به عنوان یک دارایی معرفی کرد که فقط دارای حباب قیمت است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از یوتودی، رابین بروکس، یکی از اقتصاددان‌های موسسه‌ی اینترنشنال فایننس (IFF)، گفته است که بیت کوین (BTC) یک دارایی دیجیتال است که ارزش آن فقط بر اساس حباب قیمت افزایش می‌یابد.

به نوشته‌ی بروکس در توییتی که در روز گذشته 14 مارس / 23 اسفند منتشر کرد، کارکرد بیت کوین به عنوان «ذخیره ارزش» پوچ و صفر است، و هیچ‌گونه بازدهی واقعی ندارد. به اعتقاد وی، هر زمان که فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره مصمم و جدی می‌شود، حباب آن نیز می‌ترکد.

ولی توییت بروکس در حالی منتشر شد که قیمت بیت کوین به تازگی به‌رغم افزایش نگرانی‌ها از تداوم سیاست‌های سختیگرانه‌ی فدرال رزرو، از مرز 26,500 دلار عبور کرد و به بالاترین سطح خود طی 9 ماه گذشته رسید. این اتفاق هیجان و احساسات مثبتی را در بازار ارزهای دیجیتال به پا کرده است.

با وجود این، نظرات بروکس نشان می‌دهد که افزایش اخیر قیمت بیت کوین به هیچ‌ عنوان منعکس‌کننده‌ی ارزش یا پتانسیل واقعی آن نیست.

یکی از همکاران بروکس به نام تیم کهو، در خصوص توییت وی درباره‌ی حباب بودن ارزش بیت کوین گفت، وی با این نظر بروکس موافق است که نرخ‌های پایین بهره می‌توانند میزان سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی پرریسک، مانند بیت کوین، را افزایش دهند.

به همین دلیل، وی می‌خواهد با جمع‌آوری داده‌های بیش‌تر در این خصوص، پیوند میان نرخ‌های بهره‌ی پایین و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پر ریسک را به شکل گسترده‌تری مورد بررسی قرار دهد.

پایداری و دوام بیت کوین به عنوان یک کلاس دارایی مستقل مدت‌ها است که به عنوان موضوعی بحث‌برانگیز در دنیای مالی شناخته می‌شود.

طرفداران ارزهای دیجیتال، بیت کوین را به عنوان یک دارایی مستقل با ویژگی ذخیره‌ی ارزش می‌دانند. با وجود این، مخالفان بیت کوین معتقد هستند، ارزش بیت کوین فقط بر اساس سفته‌بازی و حباب قیمت افزایش یافته، و در نهایت حباب آن دیر یا زود می‌ترکد.

نمودار قیمت بیت کوین

ولی بیت کوین فارغ از تمام این درگیری‌ها و علی‌رغم تمام فرازها و فرودها، تاکنون با قدرت به مسیر صعودی خود ادامه داده است. قیمت بیت کوین طی سه روز گذشته به شکل خیره‌کننده‌ای افزایش یافته است. هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب – در حوالی ساعت 13:15 روز چهارشنبه 15 مارس / 24 اسفند – بیت کوین با 2.25 درصد افزایش نسبت به روز گذشته، با قیمت 24,862 دلار معامله می‌شود. ظرف بیست و چهار ساعت گذشته، قیمت بیت کوین در محدوده‌ی کف 24,142 دلار تا سقف 26,514 دلار در نوسان بوده است. حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین هم‌اکنون با 10.77 درصد افزایش به رقم 52,657,582,163 دلار رسیده است. ارزش کل بازار بیت کوین نیز در حال حاضر در حدود 480,180,062,250 دلار است.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
چهارشنبه 24 اسفند 1401 ساعت 13:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین