خبر

تحلیل و پیش‌بینی بیت‌کوین و اتریوم؛ 24 اسفند

تحلیل و پیش‌بینی بیت‌کوین و اتریوم؛ 24 اسفند

بیت کوین و اتریوم روزهای صعودی دلچسبی را پشت سر می‌گذارند. در این گزارش، با نگاهی به وضعیت بنیادین و تکنیکال بازار به پیش‌بینی قیمت آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کریپتونیوز، بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌های اخیر نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. قیمت بیت‌کوین (BTC) ظرف یک ماه گذشته در محدوده‌ی کف 19,628 دلار تا سقف 26,514 دلار در نوسان بوده است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تاثیرات داده‌های اقتصاد کلان بر قیمت دارایی‌های دیجیتال را به دقت زیر نظر دارند. امروز، همه‌ی نگاه‌ها به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص خرده‌فروشی در آمریکا معطوف است؛ این داده‌ها اطلاعات مفیدی را در مورد قدرت اقتصادی ایالات متحده و فشارهای تورمی در این کشور ارائه می‌دهند.

چشم‌انداز بنیادین بازار کریپتو

بیت‌کوین و اتریوم (ETH) طی چند روز اخیر رشد قابل‌توجهی را در قیمت خود تجربه کرده‌اند؛ قیمت بیت‌کوین با صعود موقتی به بالای 26,500 دلار به بالاترین سطح خود از 9 ماه گذشته تاکنون رسید. قیمت اتریوم نیز اکنون از سطح مقاومت کلیدی 1,700 دلار عبور کرده است. با وجود این، دلیل رشد قابل توجه قیمت این دو ارز دیجیتال را می‌توان با داده‌های تورمی دلگرم‌کننده‌‌ی قبلی و بهبود شرایط کلی بازارهای مالی پس از بحران بانکی اخیر در ارتباط دانست. بحرانی که اقتصاد آمریکا به تازگی پشت سر گذاشته است می‌توانست به یک فاجعه‌ی تمام عیار تبدیل شود.

آخرین داده‌های اقتصادی نشان دادند که میزان تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده کاهش یافته، ولی سطح آن همچنان بالا است. این مسئله می‌تواند فدرال رزرو را همچنان در مسیر سیاست‌های سختگیرانه‌ی خود نگه دارد. ولی چنان‌چه عوامل کلان اقتصادی همچنان مثبت و مطلوب باقی بمانند، این پتانسیل برای بیت کوین وجود دارد که به زودی تا مرز 30,000 دلار افزایش یابد.

با این‌که صعود بیت کوین به بالای سطح 26,500 دلار برای مدت زیادی دوام نیاورد، قیمت آن همچنان 80 درصد از کف آن بالاتر است. در حال حاضر، بیت کوین و اتریوم به ترتیب در بالای سطوح 24,900 دلار و 1,700 دلار معامله می‌شوند. حرکات صعودی اخیر در بازار کریپتو نشان‌دهنده‌ی وجود احساسات مثبت در این بازار است.

به علاوه، اعلام حمایت دولت بریتانیا از بانک سیلیکون ولی نیز در شتاب گرفتن روند صعودی بیت کوین بی‌تاثیر نبوده است. این خبر باعث تقویت احساسات مثبت در بین سرمایه‌گذاران، و در نهایت، به افزایش فشار خرید در بازار منجر شد.

افزایش ارزش بیت کوین منعکس‌کننده‌ی بهبود احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به صنعت ارزهای دیجیتال است. با وجود این، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مهم برای سرمایه‌گذاری، همچنان باید تحولات بازار را از نزدیک زیر نظر داشته باشید.

تاثیر شاخص قیمت مصرف‌کننده بر قیمت بیت کوین

گزارش اخیر آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه فوریه توسط وزارت کار ایالات متحده تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر قیمت بیت کوین داشته است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده که میانگین تغییر قیمت مصرف‌کننده را برای سبدی از کالاها و خدمات اندازه‌گیری می‌کند، در ماه گذشته 0.4 درصد افزایش یافت.

با این حال، شاخص تورم برای همه‌ی اقلام نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است؛ این مسئله همچنان باعث نگرانی سرمایه‌گذاران می‌شود.

با این‌که انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده باعث ایجاد آشفتگی در بازارهای سنتی شد، بازار ارزهای دیجیتال به این داده‌ها واکنش مثبتی نشان داد. این واکنش مثبت را در رشد مطلوب قیمت بیت کوین و اتریوم مشاهده می‌کنیم. این مسئله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتال را به‌ عنوان یک پوشش قابل اعتماد در برابر تورم پذیرفته‌ و به سمت آن جلب شده‌اند.

به این ترتیب، چنان‌چه فدرال رزرو در واکنش به افزایش تورم تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرد، بازارهای مالی سنتی احتمالا متضرر خواهند شد. در مقابل، افراد بیش‌تری ممکن است به سرمایه‌گذاری در بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال رو بیاورند؛ زیرا می‌توانند از دارایی‌های دیجیتال به عنوان یک پوشش تورمی بهره ببرند.

البته افزایش میزان تورم بدون شک نگران‌کننده است. این مسئله قطعا در بلندمدت بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت. با وجود این، افزایش قیمت بیت‌کوین پس از انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد که دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان یک پوشش تورمی قابل قبول مورد پذیرش سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند.

قیمت بیت کوین 

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب – در حوالی ساعت 11:30 روز چهارشنبه 15 مارس / 24 اسفند – بیت کوین با 2.17 درصد افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت 24,916 دلار معامله می‌شود. ظرف بیست و چهار ساعت گذشته، قیمت بیت کوین در محدوده‌ی کف 24,142 دلار تا سقف 26,514 دلار در نوسان بوده است. حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین نیز 9.90 درصد افزایش یافته و هم‌اکنون به رقم 53,114,994,493 دلار رسیده است. ارزش کل بازار پادشاه ارزهای دیجیتال نیز 2.34 درصد افزایش یافته و در حال حاضر در حدود 481,563,059,253 دلار است.  

نمودار قیمت بیت کوین

بیت کوین امروز نیز به روند صعودی خود ادامه داده است. پادشاه ارزهای دیجیتال در این مسیر صعودی ممکن است در سطح 25,250 دلار با مقاومت مواجه شود. چنان‌چه گاوها (معامله‌گرانی که به دنبال افزایش قیمت هستند) بتوانند قیمت بیت کوین را دوباره از این سطح به سمت بالا عبور دهند، فشار خرید در بازار افزایش خواهد یافت؛ این مسئله می‌تواند به صعود قیمت بیت کوین تا سطح 26,700 دلار منجر شود.

نمودار تکنیکال بیت کوین

با وجود این، اگر نزدیک‌ترین سطح حمایت از قیمت بیت کوین در محدوده‌ی 24,000 دلار شکسته شود، فشار فروش در بازار افزایش یافته و احتمالا قیمت بیت کوین تا سطح 23,750 دلار کاهش یابد. ولی اگر امروز قیمت بیت کوین در بالای سطح 25,225 دلار بسته شود، حجم خرید در بازار افزایش خواهد یافت.

قیمت اتریوم 

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب، اتریوم نیز با 2.06 درصد افزایش نسبت به روز گذشته، با قیمت 1,711 دلار معامله می‌شود. ظرف بیست و چهار ساعت گذشته، قیمت اتریوم در محدوده‌ی کف 1,665 دلار تا سقف 1,779 دلار در نوسان بوده است. حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی اتریوم نیز با 8.56 درصد افزایش به رقم 15,819,927,424 دلار رسیده است. ارزش کل بازار اتریوم هم 1.91 درصد افزایش یافته و هم‌اکنون در حدود 209,437,879,725 دلار است.

نمودار قیمت اتریوم

هر بار که قیمت اتریوم به بالای سطح 1,710 دلار افزایش یافته است، خرس‌ها (معامله‌گرانی که به دنبال کاهش قیمت هستند) به سختی تلاش کرده‌اند تا آن را به سطوح پایین‌تر هدایت کنند؛ ولی اگر گاوها بتوانند این سطح مقاومت را به طور کامل از میان بردارند، قیمت اتریوم ممکن است تا مرز 1,800 دلار نیز پیش برود.

نمودار تکنیکال اتریوم

نزدیک‌ترین سطح حمایت از قیمت اتریوم در سطوح 1,600 دلار یا 1,495 دلار قرار دارد. سرمایه‌گذاران امروز اطلاعات مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص خرده‌فروشی ایالات متحده را زیر نظر خواهند داشت.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
چهارشنبه 24 اسفند 1401 ساعت 11:55
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین