خبر

طلا در گذر از مسیر زیان

طلا در گذر از مسیر زیان

پیرو کاهش دلار و عبور از برخی رویدادهای کلیدی در بازارهای مالی، طلا امروز پس از گذراندن جلسات معاملاتی زیانبار، به بالاترین حد یک ماهه رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز دوشنبه به بالاترین حد یک ماهه رسید و بدین ترتیب، به طور چشمگیری از ضررهای اخیر بهبود یافت؛ زیرا بازارها بر این احتمال پایبندند که بحران بانکی رو به رشد در ایالات متحده باعث می‌شود فدرال رزرو در روزهای آینده رویکرد تند و مبارزه‌طلبانه‌ی خود را تعدیل کند.

دلار در برابر سبدی از ارزها به شدت کاهش یافت، و این در حالی بود که وارونگی منحنی بازده پس از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی کاهش یافت. در این بین، از آنجا که تنظیم‌کنندگان مقررات ایالات متحده برای بازگرداندن وفاداری به سیستم بانکداری با تعجیل عمل کردند، بازارها همچنان در مورد دیدگاه‌های خود پیرامون نرخ‌های بهره‌ی ایالات متحده در تردید هستند.

قیمت‌های آتی صندوق فدرال رزرو حاکی از آن است که اکثر معامله‌گران، پس از انتظارات اولیه برای افزایش 50 واحدی در ثانیه، اکنون انتظار دارند که فدرال رزرو در این ماه 25 واحد افزایش را اعمال کند.

افزایش نرخ بهره

این امر به نوبه‌ی خود به نفع قیمت طلا با دورنمای افزایش کمتر نرخ بهره در ماه‌های آینده بود. هر اونس طلا با 0.6 درصد افزایش به 1878.92 دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلا تا ساعت 21:06 به وقت شرقی (02:06 GMT) با 0.9 درصد افزایش به 1883.25 دلار در هر اونس رسید.

تحلیلگران ING در یادداشتی نوشتند: «در حال حاضر به نظر می‌رسد که اقدام سریع فدرال رزرو ممکن است مانع از بروز یک مسأله‌ی حادتر در ابعاد اقتصادی شود، علاوه بر آن، این اقدامات، افزایش نرخ بهره را در ماه مارس نسبتاً بعید جلوه می‌دهد.»

ورشکستی بانک سیلیکون‌ولی، شکاف‌های عمیق در اقتصاد ایالات متحده را به تصویر می‌کشد که ناشی از افزایش سریع نرخ بهره است. با نگاهی به گذشته به وضوح می‌توان دید که فدرال رزرو برای مهار تورم سرسام‌آور، سرسختانه‌ترین سیاست خود را در بیش از 50 سال گذشته آغاز کرده است.

ناگفته نماند که این امر برای بازارهای فلزات، گران تمام شد، چرا که افزایش بازدهی هزینه‌ی فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد. با این حال، حتی نمایی دور از یک فدرال رزرو کمتر مبارزه‌طلب، افزایش بیشتر در قیمت فلزات را برمی‌انگیزد.

از سوی دیگر، داده‌هایی که حاکی از کاهش رشد دستمزدهاست نیز به آرامش بازارها کمک کرد. در حال حاضر به منظور دریافت سرنخ‌های بیشتر در مورد تورم، تمرکز بر شاخص قیمت مصرف‌کننده در روز سه شنبه است.

داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده

در چشم‌انداز دیگر فلزات، معاملات آتی پلاتین با 0.1 درصد افزایش به 966.35 دلار در هر اونس رسید، در حالی که معاملات آتی نقره با 1.2 درصد افزایش به 20.750 دلار در هر اونس رسید. هر دو فلز در روز جمعه به شدت افزایش یافتند.

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس نیز به دلیل خوش‌بینی نسبت به فدرال‌رزرو میانه‌روتر تقویت شد؛ چرا که معامله‌گران عمدتاً امید به بهبود روندهای ضعیف اقتصادی چین داشتند. معاملات آتی مس با 0.2 درصد افزایش به 4.0133 دلار در هر پوند رسید.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 22 اسفند 1401 ساعت 10:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین