خبر

گذری در گذرگاه ارزها؛

گذری در گذرگاه ارزها؛

دلار آمریکا امروز در معاملات اولیه اروپا ابتدا تثبیت شد و سپس صعود کرد؛ گزارش رکود بازار کار و عدم تغییر در سیاست پولی فدرال رزرو در این حرکت مؤثر بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از اینوستینگ، پس از اینکه مقامات ارشد فدرال رزرو در بحبوحه نشانه‌هایی از سرد شدن بازار کار ایالات متحده، پیشنهادات مربوط به یک «محور کار» قریب‌الوقوع را در سیاست پولی خود نادیده گرفتند، دلار در معاملات اولیه در اروپا در روز چهارشنبه، ثابت شد و سپس بالاتر رفت.

تا ساعت 03:40 منطقه زمانی شرقی (ET)، شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز اقتصادی پیشرفته اندازه‌گیری می‌کند، 0.4 درصد افزایش یافت و به 110.48 رسید و به این ترتیب، از افت نزدیک به 2 درصدی در هفته گذشته دور شد.

لازم به ذکر است پس از گزارش وزارت کار که یکی از بزرگ‌ترین کاهش‌های ماهانه در تعداد فرصت‌های شغلی را به تصویر کشید، دلار در روز سه‌شنبه به یکباره سقوط کرد؛ می‌توان به جرأت گفت که این گزارش، یک سیگنال نسبتاً واضح و قوی ارائه می‌دهد که سلسله افزایش نرخ‌های فدرال رزرو در سال جاری، شرکت‌ها را مجبور کرده تا برنامه‌های استخدام خود را متوقف کنند.

کریس ترنر، تحلیلگر ING با بیان اینکه انتظار دارد اصلاح دلار در سطح کمتر از 108.50 نباشد، در یادداشتی به مشتریان اظهار داشت: «ما تردید داریم که فدرال رزرو در این هفته بر اساس داده‌های ملایم‌تر آمریکا حرکت کند. با تمرکز بر چالش سخت عرضه نیروی کار، فدرال رزرو در ماه سپتامبر به ما اعلام کرد که بیکاری باید از 3.7٪ فعلی به 4.4٪ در سال آینده افزایش یابد تا از تشدید بودجه فدرال رزرو از 4.50٪ به 4.75٪ جلوگیری شود.»

افزایش بیکاری

با این حال، مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، پس از اعلام اعداد و ارقام به سی‌ان‌ان خاطرنشان کرده بود که «قبل از اینکه به شرایط رکود شدیدی که مردم پیش‌بینی می‌کنند وارد شویم، فضای زیادی برای رکود بازار کار وجود دارد»؛ در عین حال فیلیپ جفرسون، یکی از عناصر اخیرأ اضافه‌شده به بازار کار هیئت حکام فدرال رزرو مستقر در واشنگتن دی سی، بر تمایل بانک مرکزی (فدرال رزرو) برای پذیرش «دوره رشد پایین‌تر از روند» تأکید کرد. ناگفته نماند که این بانک همزمان برای کاهش تورم، مبارزه‌ای سرسختانه را در دستور کار خود دارد.

از سوی دیگر، افزایش هنگفت در هزینه صورتحساب انرژی منطقه یورو بار دیگر در داده‌های تجاری آلمان در ماه اوت مشهود بود که دومین مازاد تجاری ماهانه این کشور در 30 سال اخیر را نشان می‌داد. همچنین در شاخص‌های نهایی مدیران خرید S&P برای هر چهار اقتصاد بزرگ منطقه یورو تجدیدنظرهای نزولی صورت گرفت.

پوند و یورو در آستانه نشست مهم صادرکنندگان نفت در وین که قرار است کاهش شدید تولید را به منظور حمایت از قیمت‌ها اعلام کند، دو نمونه از ضعیف‌ترین ارزهای اصلی بودند که به ترتیب 0.5 و 0.3 درصد از دست دادند. می‌توان گفت که به‌عنوان واردکننده خالص انرژی، قیمت‌های بالاتر نفت معمولاً به‌عنوان یک باد مخالف برای اقتصاد بریتانیا و منطقه یورو عمل می‌کند.

پوند انگلیس

در چشم‌انداز ارز بریتانیا، پوند به نوبه‌ی خود، همچنان به مبارزه با پیام‌های متناقض دولت جدید بر سر طرح‌های هزینه‌ای خود ادامه می‌دهد؛ چالشی که ممکن است حتی با سخنرانی نخست وزیر لیز تراس در کنفرانس حزب محافظه‌کار در اواخر چهارشنبه قابل حل نباشد.

در جاهای دیگر، پس از اینکه بانک مرکزی نیوزلند نرخ بهره اصلی خود را 50 واحد پایه افزایش داد و طبق انتظار به 3.50 درصد رسید، یکی از ارزهایی که در برابر دلار حفظ شد، کیوی بود. البته این موضوع با تصمیم بانک مرکزی استرالیا برای افزایش تنها 25 واحد پایه در روز سه‌شنبه تضاد داشت. و بدین ترتیب این توانست رویدادی باشد که با تشویق امید به پایان زودهنگام افزایش نرخ‌های جهانی، باعث افزایش گسترده‌تر دلار در روز سه‌شنبه شد.

در حوزه بانک‌های اصلی سایر کشورها، بانک‌های مرکزی ایسلند، رومانی و لهستان همگی نشست‌های منظم سیاسی خود را در اواخر روز چهارشنبه برگزار می‌کنند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 13 مهر 1401 ساعت 13:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین