خبر

اکنون بهترین فرصت برای خرید بیت‌کوین است

اکنون بهترین فرصت برای خرید بیت‌کوین است

شاید وضعیت کنونی بیت‌کوین نگران‌کننده به نظر برسد، ولی فارغ از نوسان‌های قیمت و با توجه به ساختار فعلی بازار، شاید اکنون فرصت خوبی برای خرید بیت‌کوین باشد

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، قیمت بیت کوین (BTC) در بازه‌‌ی زمانی روزانه و هفتگی، خط روند نزولی بلندمدت خود را دائما تحت فشار قرار داده است. در طول همین بازه‌ی زمانی، باندهای بولینجر - یک اندیکاتور ساده‌ی مومنتوم که با یک انحراف معیار در بالا و پایین یک میانگین متحرک ساده در حرکت است - در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند.

معمولا وقتی این باندها یا نوارها به یکدیگر نزدیک می‌شوند، شاهد شروع یک حرکت جهت‌دار هستیم؛ هم‌چنین، حرکات قیمت بیت کوین در برابر سطح مقاومت بلندمدت این ارز دیجیتال نیز معمولا نشان‌دهنده‌ی شروع یک حرکت جهت‌دار قوی خواهد بود.

فروش گسترده‌ی بیت کوین از 28 مارس تا 13 ژوئن (8 فروردین تا 23 خرداد)، شاخص قدرت نسبی (RSI) را به پایین‌ترین سطح چند ساله‌ی خود رساند. با یک نگاه سطحی به این اندیکاتور و مقایسه‌ی آن با عملکرد بلندمدت قیمت بیت کوین در می‌یابیم که خرید بیت کوین در هنگام سقوط شاخص قدرت نسبی به منطقه‌ی اشباع فروش معمولا یک استراتژی سودآور بوده است.

شاخص قدرت نسبی بیت کوین

اکنون می‌خواهیم عملکرد چند ساله‌ی قیمت بیت کوین را با شاخص قدرت نسبی (RSI) آن مقایسه کنیم تا ببینیم آیا شاهد سیگنال‌های مثبتی در خصوص آینده‌ی قیمت بیت کوین خواهیم بود یا خیر.

نمودار هفتگی بیت کوین

نمودار بالا به تنهایی گویای همه چیز است. با وجود این، هم‌چنان ممکن است شاهد سقوط هر چه بیش‌تر قیمت بیت کوین باشیم، زیرا بسیاری از اندیکاتورهای تکنیکال و تحلیل آن‌چین هنوز رسیدن به کف بازار را تایید نکرده‌اند.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند کف بازار بیت کوین در محدوده‌ی 15,000 تا 10,000 دلار بوده و احتمالا هیجان خرید در حوالی 18,000 دلار صرفا یک تله‌ی گاوی باشد. ولی فارغ از این احتمالات، افزایش پوزیشن‌های خرید هم‌زمان با سقوط شاخص قدرت نسبی به منطقه‌ی اشباع فروش هفتگی، برای معامله‌گران جسور و ریسک‌پذیر سودآور بوده است.

یکی دیگر از معیارهای مهمی که در بازه‌ی زمانی بلندمدت‌تر باید مد نظر قرار داد، اسیلاتور واگرایی همگرایی میانگین متحرک یا همان مکدی (MACD) است. مکدی نیز درست مانند شاخص قدرت نسبی هم‌زمان با سقوط قیمت بیت کوین به 17,600 دلار، وارد منطقه‌ی اشباع فروش شد.

نمودار مکدی هفتگی بیت کوین

هیستوگرام مکدی مثبت شده است؛ برخی از معامله‌گران این مسئله را به عنوان نشانه‌ی اولیه برای بازگشت روند تفسیر می‌کنند. ولی با توجه به تمام چالش‌های کلان پیش روی بازار کریپتو، به سرعت نباید به آن اعتماد کرد.

ولی چیزی که واقعا مهم و جالب به نظر می‌رسد این است که با این‌که قیمت بیت کوین سقف‌ها و کف‌های پایین‌تری را ایجاد کرده است، شاخص قدرت نسبی و مکدی در جهت مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند. این اتفاق به عنوان یک «واگرایی صعودی» شناخته می‌شود.

واگرایی صعودی

از نظر تحلیل تکنیکال، اندیکاتورهای مختلف به طور هم‌زمان نشان می‌دهند که بیت کوین هم‌اکنون کم‌تر از ارزش واقعی آن قیمت‌گذاری شده است. با وجود این، تحلیل تکنیکال و اندیکاتورهای تکنیکال به تنهایی نمی‌توانند جهت روند قیمت را تعیین کنند؛ مسائل کلان اقتصادی نیز در این میان بسیار تعیین‌کننده خواهند بود. ولی در مجموع، به نظر می‌رسد، قیمت بیت کوین تا پایان سال جاری از چندین سطح مقاومت خود عبور خواهد کرد.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
یکشنبه 10 مهر 1401 ساعت 11:57
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین