خبر

آیا طلا از افزایش نرخ بهره جان سالم به در خواهد برد؟

آیا طلا از افزایش نرخ بهره جان سالم به در خواهد برد؟

قیمت فلز زرد از 1726 دلار در هفته گذشته به سطح فعلی 1664 دلار کاهش یافته است. که این نتیجه و پاسخ به پیش بینی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بوده است. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب سایت «اینوستینگ»، جلسه «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) به زرودی به پایان می رسد. یک چیز مسلم است، و آن این که پس از این رویداد، بازار طلا به همین شکل باقی نخواهد ماند. 

در حال نزدیک شدن به جلسه  «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) هستیم و ممکن است این جلسه باعث ایجاد آشفتگی هایی در بازار شود. در واقع طلا در حال حاضر وارد یک سطح نوسانی شده و به زیر سطح مهم و روانی 1700 دلار کاهش یافته است. همان طور که در نمودار زیر هم نشان داده شده است، قیمت فلز زرد از 1726 دلار در هفته گذشته به سطح فعلی 1664 دلار کاهش یافته است. که این نتیجه و پاسخ به پیش بینی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بوده است. 


نمودار سالیانه طلا

حقیقت این است که اگر نشست امروز فدرال رزرو به شکلی پیش برود که نرخ بهره بالاتر از حد مورد انتظار باشد، قیمت طلا از این بیشتر کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، اگر فدرال رزرو بازارها را غافلگیر کند و روند انقباضی را اندکی تعدیل کند. ممکن است طلا نفس راحتی بکشد و حتی دوباره روند رو به رشدی را آغاز کند.

چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟ برخی از تحلیل گران بر این عقیده هستند که، ممکن است فدرال رزرو نرخ بهره را به صورت یک واحد کامل یعنی 100 واحد افزایش دهد تا نشان دهد که تورم را جدی می گیرد. چنین تصمیمی می تواند طلا را به کلی به قهقرا ببرد. با این حال چنین تصمیمی ممکن است اثرات معکوس داشته باشد و به همین دلیل چندان مورد انتظار نیست. آنچه قرار دادهای آتی نیز حمایت می کنند، افزایش نرخ بهره 75 واحدی است. ابزار نظارت فدرال رزرو (CME)، شانس افزایش 75 واحدی را در حدود 84٪ در نظر گرفته است. در حالی که شانس افزایش 100 درصد تنها 16٪ است.

افزایش میزان نرخ بهره یک موضوع است. از سوی دیگر، بازارها منتظر پیش بینی های اقتصادی جدید هستند، چرا که سرمایه گذاران می خواهند بدانند، فدرال رزرو تا چه حد نرخ بهره را افزایش می دهد و اثرات اقتصادی این افزایش چه خواهد بود. در اینجا چه احتمالاتی وجود دارد؟ به طور خلاصه، پیش بینی می شود که رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کاهش یابد، تورم بالاتر، نرخ بیکاری بالاتر و در نهایت نرخ بهره بالاتر خواهد رفت. پیش بینی نرخ بهره برای سال آینده می تواند از  3.8٪ فعلی به 4-4.5٪ تغییر یابد. و در این صورت، با افزایش نرخ بهره های بالاتر، طلا بیشتر آسیب خواهد دید. 

از سوی دیگر به نظر می رسد که پاول (ریاست فدرال رزرو) و همکارانش قطعا این افزایش نرخ بهره را به هر شکل رقم خواهند زد. در نتیجه، نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت تا اثرات افزایش نرخ بهره بر تقاضای کل را منعکس کند.

نشست «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) چه تاثیری بر بازار طلا دارد؟

با توجه به تورم مداوم، بیانیه سیاست پولی و کنفرانس مطبوعاتی پاول قطعا جنگ طلبانه خواهد بود. نرخ بهره احتمالا همان 75 واحد افزایش می یابد. نرخ بهره برای سال آینده نیز افزایشی خواهد بود و فشار نزولی بر قیمت طلا ایجاد خواهد کرد. 

گاوها (سرمایه گذاران امیدوار به افزایش قیمت ها) به دنبال سرنخ هایی در مورد پیوت (نقاط محوری و مهم) مورد انتظار فدرال رزرو خواهند بود. احتمال چنین نقاطی در این جلسه اندک خواهد بود، گرچه ممکن است سیگنال هایی در مورد کاهش روند افزایشی نرخ بهره وجود داشته باشد.

نویسنده: گروه تولید محتوا
پنجشنبه 31 شهریور 1401 ساعت 11:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین