خبر

آیا در سال 2024 شاهد قیمت 2200 دلاری برای طلا خواهیم بود؟

آیا در سال 2024 شاهد قیمت 2200 دلاری برای طلا خواهیم بود؟

سطوح کلیدی چارت طلا که باید به آنها توجهی خاص داشت

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از سایت اینوستینگ، با شروع هفته پایانی سال،  طلا با حفظ چشم انداز مثبت، جایگاه خود را در بالاتر از سطح حمایتی بلندمدت حفظ کرد. قیمت طلا در نیمه اول ماه دسامبر به بالاترین حد خود یعنی 2148 دلار رسید، اما پیرو افزایش نرخ سود ناخالص، قیمت آن اندکی کاهش یافت. ولی در نیمه دوم ماه دسامبر برای طلا با افزایش قیمت همراه بود. تقاضای بالا برای طلا به خاطر انتظارات بازار برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس سال آینده بوجود آمده است.

 

خلاصه تحلیل:

  • طلا با حفظ چشم انداز مثبت خود پس از اینکه در اوایل ماه دسامبر به قیمت 2148 دلار رسید، جایگاه خود را بالاتر از سطح حمایت بلندمدت 2050 دلاری ثبیت کرد.
  • تقاضای بالا برای طلا نتیجه قوت گرفتن انتظارات بازار از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس است.
  • در حال حاضر بازارها انتظار کاهش 150 واحدی نرخ بهره را دارند، که همین امر به آتش شایعات مبنی بر صعودی بودن سال 2024 برای طلا دامن می­زند.

این انتظارات بازار، باعث کاهش میزان بازدهی خزانه داری آمریکا شد. و این موضوع به همراه کاهش تقاضا برای دلار آمریکا، قیمت طلا را به سطح ابتدایی ماه دسامبر بازگردانده است.

پیش بینی های فعلی حاکی از آن است که سرمایه گذاران در انتظار کاهش نرخ بهره 150 واحدی در ماه مارس سال آینده هستند که همین امر می تواند سال آینده را به سالی برای کومودیتی ­ها تبدیل کرده و چشم انداز صعودی را برای طلا، حفظ کند.

به دلیل افزایش ریسک های ژئوپلیتیکی، قیمت طلا در سال 2023 همچنان رو به رشد باقی ماند و ادامه تنش ها در اوکراین و غزه می تواند سوخت این حرکت رو به رشد قیمت طلا را تأمین کند.

با نگاهی به چارت طلا، می توانیم ببینیم حرکت هفته گذشته به بالاتر از محدوده قیمتی 1970 دلاری، روند اصلاح قیمت را که در ماه اکتبر آغاز شده بود ادامه داد و توانست هفته را با قیمتی بالاتر از محدوده مقاومت بلندمدت یعنی بین 2030 تا 2050 دلار به پایان برساند.

با نگاهی به قیمت طلا در نیمه دوم سال 2023، پس از عدم موفقیت در حرکت اولیه ای که در ماه دسامبر به بالای حد مقاومت انجام داده بود، شاهد روند صعودی قوی هستیم. اگر طلا بتواند آخرین کندل سال 2023 خود را بالاتر از قیمت 2070 دلار ببندد، می­تواند در هفته اول ماه ژانویه به مومنتوم صعودی خود شتاب بیشتری بدهد. در این حالت، طبق خطوط اندیکاتور فیبوناچی، خط صعودی تا محدوده قیمت 2200 دلاری، توجهات را به خود جلب می­کند و می توان سطوح قیمتی 2115 و 2150 دلار را به عنوان محدوده میانی مقاومت در نظر گرفت.

در تایم فریم روزانه، شاخص میانگین متحرک نمایی کوتاه مدت (EMA) نشان از چشم انداز مثبتی دارد، اندیکاتور مقاومت نسبی استوکاستیک(Stochastic RSI) حکایت از این دارد که پتانسیل صعودی بیشتری نیز وجود دارد. در حال حاضر قیمت نزدیک به 2035 دلار در منطقه پایین محدوده قرار دارد را می توان به عنوان محدوده حمایت اصلی درنظر گرفت. این سطح قیمت به عنوان مرزی بین متحرک نمایی 8 روزه و مقاومت بلندمدت عمل می کند و به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است. با وقوع یک شکست از روند(breakout) احتمالی، می­توانیم شاه اصلاح قیمتی باشیم که دامنه آن تا قیمت 1970 دلار نیز می­رسد و این مقدار با حدی است که اندیکاتور متحرک نمایی 3ماهه مشخص می کند.

با این حال، دیدگاه مثبت به بازارهای کومودیتی در سال 2024، دامنه افت قیمت احتمالی را محدود می­کند اما نه به اندازه ای که بتوان به آن را به چشم یک فرصت خرید دید.

 

دلار آمریکا

در مورد دلار باید بگوییم که در پی آخرین اخبار منتشر شده در هفته گذشته، با ادامه کاهش فشارهای تورمی این احتمال بیشتر می­شود که فدرال رزرو زودتر از حد انتظار نسبت به کاهش نرخ بهره اقدام کند.

از سوی دیگر، کاهش تورم سالانه آمریکا به زیر 3 درصد، شاخصی کلیدی است که نشان می دهد اعمال سیاست پولی انقباضی، درحال ثمر دادن است. قیمت دلار آمریکا از ماه نوامبر تا دسامبر به روند نزولی خود ادامه داد و تا پایین ترین سطح خود در پنج ماه گذشته، یعنی 101 سقوط کرد.

کاهش در نرخ بازده اوراق قرضه(bond yield) به پایین ترین حد خود از ماه جولای نیز وضعیت روند نزولی شاخص دلار را تأیید می کند.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال، می‌توان مشاهده کرد که از ماه نوامبر به این طرف، DXY در کانال نزولی با شیب نسبتاً تندی قرار گرفته و به سطح فیبوناچی 0.786 و رقم 101.3رسیده است که سطح حمایتی مهمی برای روند صعودی اخیر به شمار می­آید.

از بین خریدهای واکنشی احتمالی در این مرحله، هر چه به سمت بالای کانال و سطح 102.5 پیش برویم، شاهد خریدهای واکنشی بیشتری خواهیم بود. با این حال، اگر تغییری در چشم‌انداز فعلی ایجاد نشود، احتمالاً روند نزولی DXY هم راستا با همین کانال ادامه خواهد یافت. در تایم فریم هفتگی می توان شاخص 101.3 را حد متوسط و 99 را به عنوان کف محدوده پشتیبانی درنظر گرفت و درصورت وقوع شکست از روند، ممکن است ایت مقدار تا محدوده 95 نیز برسد.

نویسنده: سید هادی سیدسجادی
چهارشنبه 6 دی 1402 ساعت 16:39
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین