خبر

تغییر جهت طلا؛ غیرممکن یا دیرهنگام؟

تغییر جهت طلا؛ غیرممکن یا دیرهنگام؟

از آنجا که سرمایه‌گذاران در انتظار سیاست‌گذاری فدرال رزرو هستند و شاخص دلار نیز در حال افزایش است، قیمت طلا با روند نزولی مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و براساس تحلیل وب‌سایت «اف‌ایکس‌استریت» در مورد فلزات گرانبها، قیمت طلا (XAU/USD) از دیرباز تاکنون به طور مستمر، عملکرد ضعیفی را نشان داده است؛ زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش سیاست پولی توسط فدرال رزرو هستند. در این راستا، نوسانات این فلز گرانبها حاکی از کاهش در حدود 1666.00 دلار است. البته به نظر می‌رسد این روند نزولی مطلوب و طبیعی است، زیرا شاخص دلار آمریکا قصد دارد بالاترین قیمت دو هفته اخیر را بالای 110.30 به ثبت برساند.

خبر بد این است که قیمت طلا در حال حاضر حتی شایستگی حمایت از مقادیر جزئی ارزشی را ندارد. شاید دلیلش این باشد که سرمایه‌گذاران اکنون انتظار الگوی افزایش نرخ بالاتر از قبل را دارند و این انتظار از آنجا نشأت گرفته که فدرال رزرو طی دو نشست پولی گذشته، نرخ بهره خود را 0.75 واحد پایه (bps) افزایش داده است.

افزایش نرخ بهره

از سوی دیگر، فشارهای قیمتی پاسخ موجهی به سرعت فعلی افزایش نرخ‌های استقراض توسط فدرال رزرو ارائه نداده‌اند. بنابراین، انتظار می‌رود که فدرال‌رزرو در راستای سومین افزایش متوالی 0.75 واحدی بر ثانیه یا بیشتر به منظور افزایش درصدی کامل نرخ بهره، خارج از چارچوب فکر کند و البته سایر ابزارهای کمیتی را در نظر بگیرد.

اما ناگفته نماند که اعلام یک افزایش شدید نرخ باعث ایجاد جو ریسک در بازار می‌شود. این امر به نوبه‌ی خود شاخص دلار آمریکا (DXY) را بیشتر تقویت می‌کند و انگیزه‌ای ایجاد می‌کند که فعالان بازار دارایی‌های در مسیر ریسک را کنار بگذارند.

دارایی‌های در مسیر ریسک

تحلیل تکنیکال طلا با استفاده از نمودار ساعتی

بررسی نمودار ساعتی قیمت طلا نشان می‌دهد که قیمت طلا پس از شکست نزولی مثلث صعودی که خط روند شیب‌دار صعودی آن در کف هفته قبل و در 1654.17 دلار قرار گرفته، تغییر جهت داده است. این در حالی است که مقاومت افقی از بالاترین سطح روز جمعه در 1680.39 دلار ترسیم شده است.

در این بین، میانگین متحرک نمایی 20 دوره‌ای (EMA) در 1666.56 دلار به عنوان مقاومت اصلی برای گاوها عمل می‌کند. علاوه بر آن، 50-EMA در 1668.90 دلار در حال کاهش است که به فیلترهای منفی می‌افزاید.

در عین حال، شاخص قدرت نسبی در آستانه‌ی جابجایی به محدوده‌ی نزولی 20.00 الی 40.00 قرار دارد که باعث افزایش روند نزولی جدیدی خواهد شد.

نمودار ساعتی طلا

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 30 شهریور 1401 ساعت 10:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین