خبر

مس بهتر از طلا عمل کرد

مس بهتر از طلا عمل کرد

از آنجا که افزایش نرخ بهره باعث افزایش ارزش دلار و فشار بر بازارهای فلزی شده است، امروز عملکرد طلا و مس محدود شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، طلا و مس روز چهارشنبه در بحبوحه‌ی انتظارات برای نتایج تصمیمات فدرال رزرو، در محدوده‌ی محدود قرار گرفتند؛ این در حالی بود که پیش‌بینی افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث افزایش ارزش دلار و فشار بر بازارهای فلزی شد.

گرچه انتظار می‌رود که فدرال رزرو در نشستی دو روزه در اواخر روز چهارشنبه، نرخ بهره را حداقل 0.75 واحد در ثانیه افزایش دهد، اما معامله‌گران نیز با صراحت، احتمال افزایش کامل واحدی را پس از انتشار آمارهای تورم بیش از حد انتظار هفته گذشته اعلام کردند. 

شایان ذکر است که انتظار می‌رود این افزایش که پنجمین افزایش رشد فدرال‌رزرو در سال جاری خواهد بود، سرمایه را از بازارهای فلزی دور، و به سمت دلار جذب کند - روندی که قیمت شمش را بسیار پایین‌تر از اوج‌هایی رساند که در زمان شروع درگیری‌های روسیه و اوکراین به ثبت رسیده بود.

در همین راستا، این امر باعث شده است که طلا درخشش خود را به عنوان پناهگاه امن از دست بدهد، زیرا فلز زرد درخشان امسال همگام با بازارهای متعارف ریسک‌محور سقوط کرد. بازارهای سهام نیز در روز سه شنبه در انتظار فدرال رزرو ضعیف شدند.

سقوط طلا همزمان با بازارهای سهام

هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به 1666.04 دلار رسید، در حالی که قیمت معاملات آتی طلا تا ساعت 19:34 به وقت شرقی (23:34 به وقت گرینویچ) با 0.2 درصد افزایش به 1674.0 دلار در هر اونس رسید. هر دو ابزار سنجش در روز سه شنبه به ترتیب 0.6% و 0.3% کاهش یافتند و هر کدام در چهار جلسه گذشته حدود 2% کاهش را ثبت کردند.

از منظر بازارها، طلا در اوایل این هفته به زیر سطح کلیدی 1700 دلار سقوط کرد و انتظار می‌رود که نشانه‌های کمی برای بهبود مشاهده شود. بازارها منتظر هرگونه اظهارنظری در مورد انتظارات فدرال رزرو در مورد تورم و نرخ بهره خواهند بود.

در این بین، سایر فلزات گرانبها اما از زیان‌های اخیر خود اندکی بهبود یافتند، اما همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح اخیر باقی ماندند. معاملات آتی نقره 0.5 درصد افزایش یافت در حالی که پلاتین ثابت معامله شد.

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس با 0.1 درصد افزایش به 3.50 دلار در هر پوند رسید و بیشترین ضرر خود را در چهار جلسه گذشته حفظ کرد.

اما فلز قرمز در ماه گذشته کمی بهتر از طلا عمل کرد، چرا که انتظارات کاهش عرضه به دلیل اعتصاب در معدن اسکوندیدای شیلی، بزرگترین معدن مس در جهان، نیاز به فلز قرمز را پررنگ‌تر کرد.

با تمام این‌ها، در چشم‌انداز کلی عملکرد مس می‌توان دید که بازارها باید با کند‌شدن فعالیت صنعتی در سرتاسر جهان، که در سال جاری به شدت بر تقاضا تاثیر گذاشته است، دست و پنجه نرم کنند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 30 شهریور 1401 ساعت 10:57
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین