خبر

دلار دیگر پناهگاه امن نیست؟

دلار دیگر پناهگاه امن نیست؟

با افزایش احساسات ریسک پیرو کاهش محدودیت‌ها در چین، دلار آمریکا امروز کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در اوایل تجارت اروپا در روز دوشنبه تضعیف شد، با این امید که کاهش محدودیت‌ها در چین می‌تواند به رشد جهانی کمک کند، احساسات ریسک افزایش یافته است.

در ساعت 3:55 صبح به وقت شرقی (0755 GMT)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، 0.5 درصد کاهش یافت و به 102.660 رسید و از بالاترین سطح دو دهه اخیر که در اواسط ماه مه مشاهده شد، کاهش یافت.

به نظر می رسد دلار به عنوان پناهگاه امن، با افزایش احساسات ریسک، شتاب خود را از دست داده است، و البته با این خبر تقویت شده است که شانگهای، مرکز تجاری چین، قرار است قرنطینه سراسری خود را لغو کند و از اول ژوئن به زندگی عادی بازگردد.

علاوه بر این، پکن هفته گذشته مجوز کاهش غیرمنتظره بزرگ نرخ بهره را صادر کرد که به عنوان سیگنالی در نظر گرفته شد که مقامات چینی قصد دارند از دومین اقتصاد بزرگ جهان حمایت کنند.

تحلیلگران ING در یادداشتی می‌گویند: «DXY [شاخص دلار] می‌تواند کمی پایین‌تر تا 102.30 اصلاح شود، اما ما این را به‌عنوان تثبیت بازار صعودی می‌بینیم، نه فعالیت‌های سازنده.» تا زمانی که فدرال رزرو آب سردی بر کاهش انتظارات نریزد، نباید دلار به اوج خود برسد.

USD/CNY با 0.5 درصد کاهش به 6.6592 رسید، با این که این جفت ارز پس از اینکه هفته گذشته بهترین هفته خود را از اواخر سال 2020 تجربه کرد، به ریزش ادامه داد.

دلار استرالیا و نیوزلند حساس به ریسک به بالاترین سطح خود در چند هفته اخیر صعود کردند، و AUD/USD با 1.1% افزایش به 0.7111 و NZD/USD با 1.2% افزایش به 0.6467 رسید.

دلار استرالیا و نیوزلند

استرالیا روز شنبه دولت جدیدی را انتخاب کرد، اما انتظار نمی‌رود که این روی تفکر بانک مرکزی استرالیا در مورد سیاست پولی تأثیر بگذارد. انتظار می‌رود که بانک مرکزی نیوزلند نرخ نقدی معیار خود را در روز چهارشنبه 50 واحد پایه افزایش دهد.

EUR/USD با 0.5% افزایش به 1.0608 رسید، و این پیش از انتشار شاخص کلیدی آب و هوای تجاری Ifo آلمان برای ماه می بود.

GBP/USD با 0.7 درصد افزایش به 1.2573 رسید، در حالی که بازار مهم مسکن بریتانیا همچنان قوی است. بر اساس داده‌های شرکت املاک Rightmove، قیمت‌های درخواستی برای خانه‌های بریتانیا برای چهارمین ماه متوالی به رکورد جدیدی رسید که در ماه می 2.1 درصد افزایش یافت که بالاترین میزان در ماه از سال 2014 است.

توجه در اواخر این هفته به انتشار آخرین صورتجلسه فدرال رزرو در روز چهارشنبه معطوف خواهد شد و معامله‌گران به دنبال سرنخ‌هایی در مورد اینکه آیا بانک مرکزی ایالات متحده می‌تواند تهاجمی‌ترین تورم چهار دهه اخیر را بدون واردکردن اقتصاد به رکود مهار کند یا خیر، معطوف خواهد شد.

فدرال رزرو از ماه مارس تاکنون نرخ‌های بهره را 75 واحد افزایش داده است و بازارها در ماه ژوئن و ژوئیه 50 واحد نرخ بهره را افزایش داده اند.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت 12:33
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین