خبر

دلار صدرنشین محفل ارزها

دلار صدرنشین محفل ارزها

علیرغم اینکه بازارهای ارزهای دیجیتال اندکی به ثبات رسیدند اما سرمایه‌گذاران همچنان امنیت دلار را در اولویت توجه قرار می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، دلار هفته را با بالاترین سطح 20 سال اخیر در برابر همتایان خود در روز دوشنبه آغاز کرد، زیرا سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از رشد جهانی به دنبال امنیت بودند در حالی که به نظر می‌رسید بازارهای ارزهای دیجیتال پس از آشفتگی هفته گذشته کمی ثبات پیدا کرده‌اند.

شاخص دلار در 104.57 بود که برای مدت کوتاهی از سطح 105 در روز جمعه عبور کرد که پس از شش هفته افزایش متوالی بالاترین سطح از دسامبر 2002 بود.

تحقیقات فارکس جهانی اچ‌اس‌بی‌سی در یادداشتی که پیش‌بینی‌های ارزی خود را تازه می‌کند، می‌گوید: تنش‌های ژئوپلیتیکی مداوم، اختلالات مداوم عرضه جهانی، کندی اقتصاد چین و فدرال‌رزرو جنگ‌طلب نشان می‌دهد که دلار باید برای مدت طولانی‌تری قوی‌تر باشد.

آنها انتظار دارند که یورو در سال آینده برابر با دلار کاهش یابد. آنها گفتند: «رشد بسیار ضعیف‌تر و تورم بسیار بالاتر، بانک مرکزی اروپا را با یکی از سخت‌ترین چالش‌های سیاستی در G10 (بانک‌های مرکزی) مواجه می‌کند.»

ارز واحد در صبح روز دوشنبه در 1.0395 دلار بود، یعنی کمی پایین‌تر، و فقط بالاتر از سطح 1.0354 دلاری که در روز پنج‌شنبه به آن رسید، و در واقع این پایین‌ترین سطح از اوایل سال 2017 بود.

دلار استرالیا که 0.68 درصد سقوط کرد، به دلیل داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار چین در ماه آوریل، زمانی که قرنطینه‌های کووید 19 تلفات سنگینی را بر مصرف، تولید صنعتی و اشتغال وارد کرد، آسیب دیدند و به ترس از کاهش شدید رشد اقتصادی افزود، حرکت‌ها در سه ماهه دوم شدیدتر بود.

Sim Moh Siong، استراتژیست ارزی در بانک سنگاپور گفت: «من فکر می‌کنم مردم می‌خواهند ببینند که اقدامات بیشتری برای ثبات اقتصاد چین انجام می‌شود، بنابراین باید مراقب آن باشیم.»

او گفت که سرمایه‌گذاران همچنین مراقب هر گونه راهنمایی بیشتر از سوی فدرال رزرو در مورد مسیر نرخ بهره و بحران روسیه و اوکراین با توجه به خطراتی که برای رشد اروپا به همراه دارد، هستند.

طبق ابزار Fedwatch CME، بازارها در دو جلسه بعدی فدرال رزرو 50 واحد افزایش قیمت دارند، اما احتمال افزایش بیشتر وجود دارد.

سیم می‌گوید: «هیچ راهنمایی بیشتری از سوی فدرال رزرو با توجه به ابهام در جبهه تورم وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که آنها آماده هستند تا کلمات تسکین‌دهنده‌ای برای رد افزایش ۷۵ واحدی نرخ پایه ارائه کنند.»

استرلینگ که همراه با یورو آسیب دیده است، در روز دوشنبه به 1.2244 دلار رسید که در هفته گذشته به 1.2156 دلار کاهش یافت و البته تحت تأثیر ارقام تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول کمتر از حد انتظار بود.

در هفته آینده، بریتانیا داده‌های بازار کار، تورم و اعتماد مصرف‌کننده را در اختیار دارد.

ین ژاپن با 129 ین در هر دلار کمی قوی‌تر شد. هفته گذشته از پایین‌ترین سطح 131.35 بهبود یافت و اولین هفته رشد خود از اوایل مارس را مدیریت کرد.

دلار و سایر ارزها

با کاهش بازدهی در ژاپن، ین در برابر بازدهی بالاتر ایالات متحده آسیب‌پذیر است، اما ترس از رشد جهانی باعث شده است که بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده روند صعودی خود را متوقف کند.

بازارهای کریپتو که به صورت شبانه‌روزی تبادل دارند، پس از آشفتگی هفته گذشته که توسط TerraUSD، به اصطلاح استیبل کوین، شکسته شد، آخر هفته آرامی را پشت سر گذاشتند.

بیت کوین حدود 30300 دلار با کاهش 3 درصدی معامله شد و در روز پنج‌شنبه به 25400 دلار کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از دسامبر 2020 بود.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 ساعت 12:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین