خبر

درس ۷۲ : میانگین متحرک مثلثی

درس ۷۲ : میانگین متحرک مثلثی

در این درس، به معرفی میانگین متحرک مثلثی، پارامترها، و کاربردهای آن می‌پردازیم.

میانگین متحرک مثلثی (Triangular Moving Average)

نوع اندیکاتور: هم‌پوشان یا Overlay

میانگین متحرک مثلثی یا TMA شبیه سایر میانگین‌های متحرک (نمایی و وزنی) است، با این تفاوت که این میانگین متحرک از سیستم وزن‌دهی متفاوتی استفاده می‌کند. میانگین‌های متحرک نمایی و وزنی بیش‌ترِ وزن را روی آخرین و تازه‌ترین داده‌ها اعمال می‌کنند. میانگین‌های متحرک ساده نیز به تمام داده‌ها به یک اندازه وزن می‌دهند. در حالی که میانگین متحرک مثلثی، از آن‌ها هموارتر است (یعنی دو بار میانگین‌گیری می‌شود)؛ بنابراین، اکثر وزن بر بخش میانی داده‌ها وارد می‌شود.

میانگین متحرک مثلثی (TMA) یک میانگین وزنی از تازه‌ترین تعداد (n) قیمت‌ها (P) است که نتایج آن معادل نتایج یک میانگین متحرک ساده‌‌ای (SMA) است که دو بار هموار شده:

SMA = (P1 + P2 + P3 + P4 + ... + Pn) / n

TMA = (SMA1 + SMA2 + SMA3 + SMA4 + ... SMAn) / n

نمونه‌ای از نمودار

میانگین متحرک مثلثی

پارامترها

  • Period یا دوره (۲۰) - تعداد ستون‌های یا دوره‌های مورد استفاده در محاسبه

کاربردها

از میانگین متحرک مثلثی، درست مانند سایر میانگین‌های متحرک، برای شناسایی یک روند استفاده می‌شود (با مشاهده‌ی شیب این میانگین - اگر این میانگین دارای شیب قابل ملاحظه‌ای نبود، می‌توان وجود یک بازار رنج یا خنثی را نتیجه گرفت). با وجود این، میانگین‌های متحرک مثلثی، به دلیل هموارسازی مضاعف‌شان، در مقایسه‌ با میانگین‌های متحرک استاندارد، معمولا هموارتر هستند و موج‌های کلی بیش‌تری دارند. جالب است بدانید، میانگین متحرک مثلثی معمولا واکنش سریع‌تری نسبت به تغییرات جهت نشان می‌دهد، حتی با این‌که هموارسازی مضاعف، در واقع، اهمیت بیش‌تری بر میانه‌ی مجموعه‌های ورودی وارد می‌شود (که به خودی خود می‌تواند باعث کاهش واکنش‌پذیری شود).    

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:55
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین