خبر

درس 105 : شاخص قدرت واقعی(TSI)

درس 105 : شاخص قدرت واقعی(TSI)

در این درس، معرفی و تشریح اندیکاتور مستقل شاخص قدرت واقعی (TSI) و نحوه‌ی تفسیر خوانش این نوسانگر ارائه می‌شود.

شاخص قدرت واقعی

نوع اندیکاتور: مستقل- فقط نمودارهای تعاملی

شاخص قدرت واقعی (TSI) که توسط ویلیام بلاو توسعه یافت و در مجله بورس و کالاها معرفی شد، یک نوسانگر حرکتی بر مبنای هموارسازی دوگانه یا دوبرابری تغییرات قیمت است. گرچه مراحل متعددی برای محاسبه موردنیاز است، با هموارسازی تغییرات قیمت، TSI نوسانات قیمت را با یک خط ثابت‌­­تر که نویز را فیلتر می­­‌کند، به ثبت می‌­­رساند. همانند اکثر نوسانگرهای مومنتوم، چارتیست­­‌ها می‌­­توانند سیگنال‌­­هایی را از خوانش­­‌های اشباع خرید/ فروش، تقاطع‌­­های مرکزی، واگرایی­­‌های صعودی / نزولی و تقاطع‌­­­های خط سیگنال استخراج کنند.

شاخص قدرت واقعی (TSI) را می­­‌توان به سه بخش تقسیم کرد: تغییر قیمت دوبرابر هموار، تغییر قیمت مطلق دوبرابر هموار، و فرمول TSI . اول، تغییر قیمت را از یک دوره به بعدی محاسبه کنید. دوم، با میانگین متحرک نمایی  با دوره 25 این تغییر قیمت را محاسبه کنید. سوم، با میانگین متحرک نمایی 13 دوره‌ای این میانگین متحرک نمایی 25 دوره‌ای را برای ایجاد یک هموارسازی دوگانه یا دوبرابری محاسبه کنید. همان تکنیک هموارسازی دوگانه یا دوبرابری را برای تغییر قیمت مطلق به­­‌کار برید. بعد از این محاسبات اولیه، تغییر قیمت دوبرابر هموار را بر تغییر قیمت دوبرابر هموار مطلق تقسیم کنید و برای جابجایی دو رقم اعشار، آن در 100 ضرب کنید.

در بخش اول، که تغییر قیمت دوبرابر هموار است، حالت مثبت یا منفی را برای TSI تنظیم می‌­­کند. شاخص زمانی منفی است که تغییر قیمت دوبرابر هموار منفی است و زمانی مثبت است که این تغییر قیمت مثبت باشد. تغییر قیمت مطلق دوبرابر هموار، اندیکاتور را تحت قاعده و قانون در می‌آورد و محدوده‌ی متقاعدکننده‌ی نوسانگر را محدود می­­‌کند. به بیان دیگر، این اندیکاتور، تغییر قیمت دوبرابر هموار را مرتبط با تغییر قیمت مطلق دوبرابر هموار اندازه­­‌گیری می‌­­­کند. رشته‌­­ای از تغییرات قیمت مثبت، منجر به خوانش­­‌های مثبت نسبتاً بالایی می­­‌شود که حرکت صعودی قدرتمندی را نشان می­­‌دهد. رشته‌ای از تغییر قیمت­­‌های منفی زیاد TSI را عمیقاً به داخل ناحیه منفی هل می‌­­دهد.

تفسیر

شاخص قدرت واقعی (TSI) یک نوسانگر است که بین ناحیه مثبت و منفی در نوسان است. همانند بسیاری از نوسانگرهای مومنتوم، خط مرکزی سوگیری کلی را تعریف می­­‌کند. گاوها زمانی دارای لبه حرکتی هستند که TSI مثبت باشد و خرس‌­­ها زمانی دارای این لبه هستند که TSI منفی باشد. مانند مکدی (MACD) خط سیگنال می­­‌تواند برای شناسایی صعودها و نزول‌­­ها اعمال شود. اما متقاطع‌­­های خط سیگنال بسیار متداول هستند و بعداً نیاز به فیلتر با سایر تکنیک­­‌ها دارند. چارتیست‌­­ها همچنین می­­‌توانند برای پیش­­‌بینی معکوس‌­­های روند، واگرایی‌­­های گاوی (صعودی) و خرسی (نزولی) را دنبال کنند.

TSI تاحدی منحصر به فرد است، زیرا قیمت پایه را به ­­خوبی دنبال می­­‌کند. به­­‌عبارت دیگر، نوسانگر می­‌تواند یک حرکت پایدار را در یک جهت یا جهت دیگر ثبت کند. اوج‌ها و فرود‌ها در نوسانگر اغلب با اوج‌ها و فرود‌های قیمت مطابقت دارند. در این راستا، چارتیست‌­­ها می‌­­توانند خطوط روند را ترسیم کنند و سطوح پشتیبانی / مقاومت را با استفاده از TSI علامت­­‌گذاری کنند. پس از آن می‌­­توان از شکستن خط برای تولید سیگنال‌­­ها استفاده کرد.

متقاطع خط مرکزی، خالص­­‌ترین سیگنال است. زمانی که TSI بالای صفر باشد، حرکت دو برابری تغییرات قیمت مثبت و در صورت زیر صفر بودن TSI ، منفی است. قیمت‌­­ها به‌­­طور کلی زمانی که TSI مثبت است افزایش می­­‌یابند و زمانی که TSI منفی است کاهش می‌یابند.

نمودار نمونه

نمودار نمونه

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت 08:38
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین