خبر

درس 73 : میانگین متحرک وزنی

درس 73 : میانگین متحرک وزنی

در این مطلب، به معرفی و بررسی اندیکاتور میانگین متحرک وزنی می‌پردازیم و فرمول‌های محاسباتی این اندیکاتور و نحوه‌ی تفسیر آن را مورد‌ارزیابی قرار می‌دهیم.

میانگین متحرک وزنی

نوع اندیکاتور: همپوشان

 میانگین وزنی هر میانگینی است که دارای ضرایب ضربی برای دادن وزن­‌های مختلف به نقاط داده‌­­ای مختلف باشد. اما در تحلیل تکنیکال، میانگین متحرک وزنی (WMA) معنای ویژه‌ای از وزن‌هایی دارد که به­­‌لحاظ حسابی کاهش می‌­­یابند. در یک WMA که n روزه است آخرین روز وزن n را دارد، دومین مورد از آخر n-1 و غیره و زیر صفر.

هنگام محاسبه WMA در مقادیر متوالی، می­­‌توان به مقداری از P2 تا Pn +1 اشاره کرد که هر روز از شمارنده خارج می‌شود. بنابراین، WMA را می­­‌توان بدین­­‌نحو محاسبه کرد که با فرمول بالا شروع شود، اما بعد به‌­­طور متوالی فقط با جمع و تفریق، نه یک مجموعه کامل از ضرب، ادامه یابد.

Pn+1 – P1 + کل دیروز = کل امروز

کل دیروز – np1 + شمارنده دیروز = شمارنده امروز

ضمناً مخرج یک عدد مثلث است و برابر است با

نمایش هندسی زیر نشان می­­‌دهد که چگونه وزن­­‌ها از بالاترین وزن برای چندین روز اخیر کاهش می‌­­یابند تا به پائین صفر می‌­­رسد. این را می­­‌توان با وزن‌­­های میانگین متحرک نمایی که در زیر می‌­­آید مقایسه کرد.

WMA وزن‌­­های N = 15

 

نمودار نمونه

 نمودار نمونه میانگین متحرک وزنی

پارامترها

* دوره (20)- تعداد ستون­­‌ها در نمودار. اگر نمودار داده‌­­های روزانه را نشان دهد، آنگاه دوره به روزها دلالت می‌کند؛ در نمودارهای هفتگی دوره زمانی برای هفته­­‌ها قرار می‌­­گیرد.

* تهاتر(0)- تعداد ستون­­‌ها برای نشان­­‌دادن میانگین متحرک

 

تفسیر

از آنجا که میانگین متحرک وزنی اهمیت بیشتری به مقادیر قیمت اخیر اختصاص می­­‌دهد، این میانگین از میانگین متحرک ساده نسبت به فعالیت قیمت، حساس‌­­تر است. تحلیلگران، میانگین متحرک وزنی را به شیوه‌­­ای یکسان و به­­­‌منظور اهداف یکسان با سایر میانگین‌­­های متحرک، مورداستفاده قرار می‌­­دهند. اگرچه مزیت میانگین متحرک وزنی آن است که سیگنال­­‌های زودتر و قوی‌تری برای جهت حرکت و معکوس‌­­شدن روند ارائه می‌­­دهند زیرا این میانگین بر داده­­‌های قیمت اخیر بیشتری تمرکز دارد.

 

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:55
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین