خبر

عقب‌نشینی دلار، همزمان با رشد ارزها

عقب‌نشینی دلار، همزمان با رشد ارزها

در پی اظهارنظرهایی از سوی مقامات فدرال رزرو مبنی بر توقف نرخ بهره در ماه ژوئن، دلار آمریکا کاهش یافت؛ اما اکثر ارزهای آسیایی رشد یافتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در روز پنج‌شنبه، در پی اظهارنظرهایی مبنی بر توقف احتمالی چرخه‌ی افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن، چند قدم رو به عقب برداشت. حال آنکه اکثر ارزهای آسیایی در این روز رشد کردند.

در همین راستا، شاخص دلار آمریکا و معاملات آتی شاخص دلار هر کدام 0.1 درصد در معاملات آسیایی کاهش یافتند. البته با نگاهی به گذشته‌ی نزدیک، نمی‌توان تأثیر اظهارات پاتریک هارکر را نادیده گرفت که تصریح کرد فدرال رزرو پس از توقف در ماه ژوئن همچنان می‌تواند نرخ بهره را افزایش دهد. گفتنی است اظهارنظر او باعث شد که دلار در بالاترین حد 10 هفته‌ای خود به سود برسد.

هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا، روز چهارشنبه به نادیده‌گرفتن افزایش نرخ در جلسه‌ی 14 ژوئن اشاره کرد که به منزله‌ی فرصت بیشتری برای بانک مرکزی در حوزه‌ی بررسی تصمیمات آتی مربوط به نرخ بهره در آینده است.

افزایش نرخ بهره

به علاوه، موضوعات دیگری نظیر رای مثبت مجلس نمایندگان ایالات متحده به لایحه‌ای برای افزایش سقف بدهی با هدف پیشگیری از نکول ایالات متحده نیز تا حدودی بازارها را مورد تشویق قرار داد؛ گفتنی است که این لایحه در اواخر این هفته برای رای‌گیری نهایی در سنا در جریان است. البته این سناریو پیش از ضرب‌الاجل 5 ژوئن برای نکول ایالات متحده صورت می‌گیرد که البته دورنمایی از آن، بازارها را در هفته‌ی گذشته در برتری حفظ کرد.

یوان چین 0.2 درصد افزایش یافت و از پایین‌ترین سطح شش ماهه‌ی خود جهش کرد؛ آنچه در واقع در حرکت قیمت مثبت ارز چین موثر واقع شد، یک نظرسنجی خصوصی بود که به رشد بیش از حد انتظار فعالیت‌های تولیدی این کشور تا ماه می اشاره داشت. البته این داده‌ها با یک نظرسنجی رسمی در تضاد بود که انقباض پایدار را در بزرگترین موتور اقتصادی چین منعکس می‌کرد.

با این حال، نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد اقتصادی در چین همچنان تداوم دارد، چرا که نظرسنجی خصوصی تنها بهبود حاشیه‌ای در فعالیت‌ها را به تصویر می‌کشد. و آنچه در هفته‌های اخیر به ارز چین ضربه وارد کرده است، بروز این نگرانی‌ها، در کنار مجموعه‌ای از اصلاحات ضعیف بانک خلق چین است.

علاوه بر یوان، سایر ارزهای آسیایی نیز در روز پنج‌شنبه از ضعف دلار سود بردند و دستخوش حرکات قیمت مثبت شدند. 

وون کره جنوبی گرچه توانست 0.1 درصد افزایش یابد، اما داده‌های مربوط به صادرات و واردات ضعیف‌تر از حد انتظار، افزایش بیشتر این ارز را محدود کرد. ناگفته نماند که فعالیت‌های تولیدی کره جنوبی نیز در ماه می کاهش یافته است که به نوبه‌ی خود مانعی در جهت صعود بیشتر این ارز خواهد بود.

وون کره جنوبی

ین ژاپن نیز ثابت ماند، البته بسیار بالاتر از کف قیمت شش ماهه‌ی اخیر در برابر دلار معامله می‌شد. داده‌های مخارج سرمایه‌ی قوی‌تر از حد انتظار برای سه ماهه‌ی اول همچنین به یک تجدید نظر بالقوه‌ی صعودی در تولید ناخالص داخلی برای این دوره اشاره کرد.

دلار استرالیا نیز در پی انتشار داده‌های مثبت چین، و همچنین به پشتوانه‌ی آمار قوی‌تر از حد انتظار مخارج سرمایه‌ای در سه ماهه‌ی اول، زیان‌های اولیه را کاهش داد.

و اما در حوزه‌ی داده‌ها، هم‌اکنون به منظور حصول نشانه‌های بیشتر در مورد سیاست‌های پولی، تمرکز بر داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده است که قرار است در روز جمعه ارائه شود.

بدیهی است که دورنمای بالاترماندن نرخ‌های آمریکا برای مدت طولانی‌تر، بر بازارهای آسیایی در سال گذشته تاثیر گذاشته و انتظار می‌رود که فعلاً رشد را در منطقه محدود کند.

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 11 خرداد 1402 ساعت 10:18
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین