خبر

طلا هفته را در موقعیتی اشتباه آغاز کرد

طلا هفته را در موقعیتی اشتباه آغاز کرد

در حالی که دلار آمریکا همزمان با بازده اوراق قرضه از بالاترین سطوح خود عقب‌نشینی کرد، طلا به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا در پی یک عقب‌نشینی مختصر که در روز جمعه مشاهده شد، روند نزولی خود را از سر گرفت و به این ترتیب، هفته را در موقعیت اشتباهی آغاز کرد.

در آن سوی بازی، دلار آمریکا (USD) همگام با بازدهی اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، از بالاترین سطح دو ماهه‌ی خود قدمی به عقب برداشت؛ البته علت این موضوع، دست به عصا بودن سرمایه‌گذارانی بود که مشتاقانه توافق بدهی ایالات متحده را که روز یکشنبه منعقد شد، مورد تشویق قرار دادند.

ایالات متحده از یک پیش‌فرض فاجعه‌بار جلوگیری می‌کند

با مروری بر نوسانات اخیر می‌توان به وضوح دید که احساس ریسک در ابتدای هفته، ثابت‌ باقی می‌ماند، که در واقع، افزایش 0.25 درصدی در معاملات آتی S&P 500 ایالات متحده را به تصویر می‌کشد.

گفتنی است که در سایه‌ی توافق آخر هفته‌ی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان، سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت تا سال 2025 به حالت تعلیق درآمد و از این رو از یک فاجعه‌ی اقتصادی پیشگیری شد؛ و بدین ترتیب به لطف این توافق، بازارها در این هفته نفس راحتی کشیدند.

در میان این خوش‌بینی، دلار آمریکا اصلاح جزئی را از بالاترین سطح دو ماهه‌ی خود در برابر همتایان اصلی انجام می‌دهد و در واقع دنباله‌روی عملکرد ضعیف در بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا است.

اما علیرغم ضعف مجدد در دلار، قیمت طلا آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد، و علت آن است که با وجود قطعی‌نشدن قرارداد بدهی و معوق‌ماندن آن برای رای‌گیری و تصویب، بازارها خطرات رکود بالقوه‌ی ایالات متحده را کمرنگ کرده‌اند.

ناگفته نماند که آخرین کاهش قیمت طلا را می‌توان به تشدید انتظارات مبنی بر افزایش 25 واحدی نرخ بهره در ماه ژوئن توسط فدرال رزرو آمریکا نسبت داد. در حال حاضر، احتمال افزایش 25 واحدی نرخ بهره در ماه آینده، 62 درصد است، در حالی که یک هفته پیش، این احتمال حدود 12 درصد بود.

احتمال افزایش نرخ بهره

آنچه مسلم است داده‌های قوی اقتصادی در کنار افزایش سقف بدهی ایالات متحده، نقطه‌ی اتکایی است که به فدرال رزرو در راه تداوم چرخه‌ی انقباضی برای آخرین بار در ژوئن، آزادی عمل بیشتری می‌دهد.

در حوزه‌ی داده‌ها، در روز جمعه، گزارش سرفصل  PCE به میزان 0.4 درصد در ماه افزایش یافت و نرخ سالانه را از 4.2 درصد قبلی به 4.4 درصد رساند. PCE هسته، شاخص تورم مورد علاقه‌ی فدرال رزرو نیز ماهانه 0.4 درصد و سالانه 4.7 درصد رشد کرد. در عین حال، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده نسبت به اولین قرائت 1.1 درصد، با نرخ سالانه‌ی 1.3 درصد در سه ماهه‌ی اول 2023 افزایش یافت و در واقع، افزایشی بالاتر از برآوردهای 1.1 درصدی اقتصاددانان را ثبت کرد.

اما در روزهای پیش رو، از آنجا که اکثر بازارهای اصلی اروپا و بازارهای ایالات متحده در روز دوشنبه تعطیل هستند، احساسات گسترده‌تر بازار به عنوان محرک اصلی باقی خواهد ماند. همچنین، پیش از رای‌گیری روز چهارشنبه‌ی کنگره و در آستانه‌ی انتشار داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در روز جمعه، سرمایه‌گذاران از انتظارات بانک‌های مرکزی سرنخ خواهند گرفت.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با استفاده از نمودار روزانه

نمودار روزانه قیمت طلا

همانطور که در نمودار روزانه مشاهده می‌شود، قیمت طلا با دفاع از سطح حمایت کلیدی بر اساس بسته‌شدن هفتگی، بار دیگر تعهدات صعودی را در میانگین متحرک 100 روزه (100-DMA) در سطح 1934 دلار به چالش می‌کشد.

از سوی دیگر، شاخص قدرت نسبی 14 روزه (14-RSI) پایین‌تر از خط وسط قرار دارد و از این رو، آسیب‌پذیری قیمت طلا را توجیه می‌کند.

در ادامه و با افزودن اعتبار به سوگیری نزولی، 21-DMA تنظیم شده است تا 50-DMA را از بالا بشکافد، که در صورت وقوع این شکاف، تأییدکننده‌ی یک تقاطع خرسی خواهد بود.

گفتنی است که هدف خرس‌های طلا در قالب یک شکست پایدار به زیر سقف 100-DMA، رسیدن به 1918 دلار و در واقع، پایین‌ترین سطح در 17 مارس است. سپس با پیشروی به سمت پايین‌تر، رقم گرد 1900 دلاری می‌تواند وارد بازی شود.

از سوی دیگر، مقاومت فوری در سطح روانشناختی 1950 دلار مشاهده می‌شود که بالاتر از آن، گاوها در پی آزمایش مجدد سقف قیمت روز جمعه در 1957 دلار هستند. به علاوه، مقاومت استاتیک 1970 دلاری می‌تواند مسیر بازیابی را برای خریداران طلا، به یک کار دشوار تبدیل کند.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 8 خرداد 1402 ساعت 12:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین