خبر

شاخص دلار در نقطه‌ای ثابت

شاخص دلار در نقطه‌ای ثابت

با محوشدن خوش‌بینی‌ها در مورد توافق سقف بدهی ایالات متحده و انتظارات برای افزایش نرخ بهره، دلار امروز به بالاترین حد خود رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار در روز دوشنبه به بالاترین حد دو ماه اخیر خود رسید؛ حال آنکه اکثر ارزهای آسیایی در محدوده‌ي محدود قرار گرفتند.

از آن جهت که چشم‌انداز ارز ایالات متحده به دنبال بروز انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو تقویت شد، شاخص دلار آمریکا و معاملات آتی شاخص دلار در بالاترین حد دو ماهه خود ثابت ماند؛ گرچه ریسک‌پذیری به طور نسبی بهبود یافته بود.

با نگاهی به رویدادهای جاری به وضوح می‌توان دید که با بروز نشانه‌هایی از تورم پایدار و انتظار افزایش نرخ‌های بهره‌ی آمریکا، خوش‌بینی نسبت به توافق سقف بدهی ایالات متحده تا حد زیادی خنثی شد.

با وجودی که قانونگذاران ارشد آمریکایی صراحتأ اعلام کردند که به منظور افزایش سقف بدهی و جلوگیری از نکول فلج‌کننده‌ی اقتصادی، به توافقی آزمایشی دست یافته‌اند، ارزهای آسیایی در محدوده‌ی یکسان به پایین حرکت کردند. گفتنی است که این سناریو در سایر دارایی‌های ریسک‌محور، مانند سهام و کالاها موجی از افزایش را به بار آورد.

البته این توافق برای تصویب و قانونی‌شدن، هنوز با رای‌گیری در کنگره روبروست و این امر تنها چند روز قبل از مهلت 5 ژوئن برای پیش‌فرض رخ می‌دهد.

در بازارها اما، قیمت‌های آتی صندوق فدرال رزرو حاکی از آن است که بازارها احتمال تقریباً 65 درصدی را در نظر می‌گیرند که بانک مرکزی در ماه ژوئن نرخ‌ها را 25 واحد پایه افزایش خواهد داد، که در واقع در جهت معکوس انتظارات اولیه‌ای است که حکایت از توقف نرخ دارند. 

افزایش نرخ بهره

آنچه مسلم است چشم‌انداز نرخ‌های بهره‌ی بالاتر ایالات متحده برای بازارهای آسیایی حامل خبرهای خوبی نیست، چرا که شکاف بین نرخ‌های پرخطر و کم‌ریسک در این بستر کاهش می‌یابد.

در سرزمین اژدها، از آنجا که نگرانی‌ها پیرامون کندی رشد اقتصادی در بزرگترین اقتصاد آسیا ادامه دارد، یوآن چین 0.1 درصد سقوط کرد. داده‌های کلیدی بخش تولید و خدمات این هفته مورد توجه خواهند بود که قرار است روز چهارشنبه پس از قرائت‌های ناامیدکننده در آوریل ارائه شود؛ داده‌های کذایی، رهنمونی برای ارزیابی وضعیت بهبود اقتصادی در ماه مه خواهند بود.

اما موضوع نگرانی‌کننده‌‌ی غیرقابل انکار، افزایش مجدد موارد ابتلا به کووید-19 و اوج انتشار عفونت تا اواخر ژوئن در چین است که بازارها را در سراسر این کشور در موقعیتی حساس قرار داده است. با نگاهی به عملکرد ارزهای آسیایی، می‌توان به جرأت گفت که یوآن، به ویژه پس از افت از سطح کلیدی 7 در برابر دلار، و نزدیک‌شدن به پایین‌ترین حد خود در شش ماه اخیر، یکی از بدترین ارزهای آسیایی در ماه گذشته بوده است. 

و در چشم‌انداز دیگر ارزها، دلار استرالیا 0.1% تقویت شد و ین ژاپن در برابر دلار در نزدیکی پایین‌ترین حد هفت ماهه‌ی خود ثابت بود.

روپیه هند به پایین‌ترین حد در دو ماه اخیر رسید، در حالی که پزو فیلیپین عامل زیان ارزهای خطرآفرین آسیای جنوب شرقی لقب گرفت.

روپیه هند

و در نهایت و در دورنمای داده‌های مهم و کلیدی، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی - نشانگر تورم ترجیحی فدرال رزرو - در آوریل بالاتر از حد انتظار بود و از این رو، انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره در ژوئن را تقویت کرد.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 8 خرداد 1402 ساعت 09:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین