خبر

پس آن همه جذابیت طلا چه شد؟!

پس آن همه جذابیت طلا چه شد؟!

با برطرف‌شدن نسبی نگرانی‌ها در مورد بحران‌ بانکی، تقویت دلار آمریکا و کاهش تقاضا از سوی هند، جذابیت طلا کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) در زمان نگارش این مقاله به تازگی از 1950 دلار عبور کرده است، چرا که کاهش نگرانی‌ها در مورد بحران بانکی ممکن است از جذابیت پناهگاه امن طلا کاسته باشد.

علاوه بر آن، عواملی نظیر افزایش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، قدرت‌گرفتن دوباره‌ی دلار آمریکا و گزارش‌های کاهش تقاضا از سوی هند - یکی از بازارهای اصلی طلا - در تعدیل قیمت‌ها نقش مؤثری دارد.

در پی افزایش بازده، هند خرید طلا را متوقف می‌کند

آخرین خبرها حاکی از آن است که شرکت هلدینگ فرست سیتیزنس، بانک مستقر در کارولینای شمالی، بانک سیلیکون‌ولی(SVB) را خریداری کرده است. این اخبار علاوه بر آنکه باعث رکود موقتی بازارها در روز دوشنبه 27 مارس شده، تقاضا برای طلای امن را نیز کاهش داده است.

از سوی دیگر، کاهش نگرانی‌های بانکی جهانی ناشی از تصاحب SVB، به منزله‌ی افزایش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده است که خود حامی دلار آمریکا (USD) تلقی می‌شود. هر دوی این موارد، در واقع باد مخالفی برای قیمت طلا هستند.

طلا و دلار

در چشم‌انداز اوراق بهادار، بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله‌ی خزانه‌داری ایالات متحده در زمان نگارش این مقاله، با 2.49 درصد افزایش به 3.462 رسیده است. اما اوراق 5 ساله، با 3.45 درصد افزایش و رسیدن به 3.53 در روز، بیشترین افزایش را داشته است. ناگفته نماند که بازدهی بالاتر نشان‌دهنده‌ی هزینه‌ی بیشتر برای فرصت نگهداری طلا است که به خودی خود هیچ بازدهی ندارد و از این رو، جذابیت طلا را به عنوان یک دارایی پربازده برای سرمایه‌گذاران کمرنگ می‌کند.

در کنار این‌ها، گزارش‌هایی مبنی بر کاهش تقاضای خریداران در هند نیز ممکن است بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. افزایش قیمت طلا به دلیل بحران بانکی، قیمت را به آنچنان نقطه‌‌ی گزافی رسانده که معامله‌گران طلای هند حاضر به پرداخت آن نیستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش قیمت طلا تا بالاترین سطح تاریخ هند، خریداران محلی را مجبور به عقب‌نشینی کرده است. در همین راستا، سوماساندارام مدیر اجرایی منطقه‌ای هند در شورای مستقر در لندن، در مصاحبه‌ی تلویزیونی بلومبرگ گفت: «اگر قیمت‌ها در اطراف سطوح فعلی ثابت بمانند، تقاضا ممکن است برای روز خرید کلیدی آکشایا تریتا در ماه آوریل بازگردد، اما تداوم مستمر نوسانات، مردم را از خرید منصرف می‌کند.»

خریداران طلا

روند صعودی قیمت طلا تا رسیدن به سطح 1934 دلار دست‌نخورده باقی ماند

قیمت طلا در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت در یک روند صعودی باقی می‌ماند، زیرا در نمودار روزانه، سقف‌ها و کف‌های قیمتی بالاتری ایجاد می‌کند. با این حال، شکستن به زیر پایین‌ترین سطح کلیدی در 1934 دلار، روند صعودی را زیر سوال می‌برد و تصویر بسیار نزولی‌تری را برای قیمت طلا ترسیم می‌کند. با تمام این‌ها، تا زمانی که این سطح حفظ شود، روند صعودی باقی می‌ماند و احتمالاً بعدأ از سر گرفته می‌شود.

چشم‌انداز قیمت طلا با نگاهی به نمودار روزانه

هدف صعودی بعدی قیمت طلا در بالاترین حد ماه مارس 2022 یعنی 2070 دلار قرار دارد. البته شکست و نزدیک‌شدن به سطحی بالاتر از 2009 دلار در 20 مارس، زمانی که بازارها به دلیل ورشکستگی کردیت سوئیس در وحشت و نگرانی به سر می‌بردند، یک پیش‌نیاز ضروری برای تأیید حرکت بالاتر است.

با این حال، شکستن به زیر سطح کلیدی 1934 دلار، احتمالاً منجر به کاهش تندتر به سوی هدف حدود 1888 دلاری خواهد شد، و این دقیقأ جایی است که SMA-50 بر مبنایی محافظه‌کارانه قرار دارد.

شاخص میانگین جهت‌دار (ADX) که قدرت روند را اندازه‌گیری می‌کند، عدد 34 را نشان می‌دهد که حاکی از یک روند صعودی قوی است. البته 34 نیز در یک نقطه‌ی مطبوع قرار دارد - اگر خیلی بالاتر بود، مثلاً بالای 45، می‌توانست نشان‌دهنده‌ی وضعیت قله‌ی بازار یا خرید اشباع باشد. در عین حال، اگر ADX زیر 20 بود، بیان می‌کرد که طلا در یک بازار جانبی قرار دارد.

نمودار روزانه قیمت طلا

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 7 فروردین 1402 ساعت 15:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین