خبر

سقوط آزاد دلار در برابر یورو

سقوط آزاد دلار در برابر یورو

در حالی که بازارها انتظار دارند فدرال رزرو پس از افزایش‌های شدید سال 2022، چرخه‌ی افزایش نرخ خود را به پایان برساند، دلار امروز در برابر یورو کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار روز چهارشنبه در برابر یورو کاهش یافت و این در حالی بود که سرمایه‌گذاران در آستانه‌ی تصمیم سیاستی فدرال رزرو، امیدوار بودند که بانک مرکزی ایالات متحده پایان چرخه‌ی افزایش نرخ بهره را به نمایش بگذارد.

پس از اعمال یک سری افزایش‌های ناگهانی نرخ در سال 2022 برای مهار تورم، بازار انتظار دارد نرخ بهره‌ی بانک مرکزی فدرال رزرو یک چهارم درصد افزایش یابد و به 4.75 درصد برسد. این کمترین افزایش از زمانی است که بانک مرکزی چرخه‌ی انقباض خود را از 10 ماه پیش با همان ابعاد آغاز کرد.

مشخص نیست که آیا بانک مرکزی همچنان به افزایش بیشتر نرخ بهره ادامه خواهد داد یا خیر، زیرا شواهد حاکی از آن است که تورم و اقتصاد هر دو در حال از دست‌دادن حرکت و پویایی هستند.

شاخص دلار، که واحد پول ایالات متحده را در برابر شش همتای اصلی خود اندازه‌گیری می‌کند، در ساعت 0843 GMT با 0.15 درصد کاهش به 101.96 رسید. این شاخص در جلسه‌ی قبل نیز کاهش یافت، و البته کاهش نسبی آن تا حدی به دلیل گزارشی بود که نشان می‌داد هزینه‌های نیروی کار ایالات متحده در سه ماهه‌ی چهارم با کندترین سرعت خود در یک سال افزایش یافته است.

هزینه‌های نیروی کار

با رسیدن سرمایه‌گذاران به قیمت‌گذاری در فدرال رزرو به پایان چرخه‌ی افزایش نرخ خود، این شاخص از بالاترین سطح 20 ساله یعنی سطح 114.78، که در 28 سپتامبر به دست آورد، فاصله دارد. گفتنی است که این ابزار معیار چهار ماه متوالی در روند کاهشی قرار دارد.

بنا به گفته‌ی سرمایه‌گذاران، سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مایکل هیوسون تحلیلگر ارشد بازار در CMC Markets انگلستان اظهار داشت: «در حالی که مقامات فدرال رزرو اصرار دارند که نرخ‌ها برای مدتی طولانی بالا باقی می‌مانند، بازارها به سادگی آنها را باور نمی‌کنند، به ویژه زمانی که چندین شاخص کلیدی تورم حاکی از آن است که قیمت‌ها همچنان در یک مسیر ثابت در حال کاهش هستند.».

کارول کنگ، استراتژیست ارزی در بانک مشترک‌المنافع استرالیا بر این باور است که پیشرفت اخیر در مورد تورم، فعالان بازار را به سوی این انتظار سوق می‌دهد که فدرال رزرو به سرعت از افزایش نرخ بهره به سمت کاهش نرخ بهره برود.

کاهش نرخ بهره در دستور کار فدرال رزرو

وی خاطرنشان کرد: «از آنجا که نشانه‌های رکود بازار کار محدود بود، فدرال رزرو احتمالاً افزایش کمتر نرخ بهره را در این هفته با رویکرد جنگ‌طلبانه همراه خواهد کرد.»

علاوه بر این، توجه سرمایه‌گذاران در این هفته به مسیر پولی بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نیز معطوف خواهد شد که انتظار می‌رود هر کدام از آنها نرخ بهره را 50 واحد در ثانیه افزایش دهند.

بنا به اظهارات تحلیلگران ING، با توجه به تقویت احتمالات در مورد داستان تورم، فضا برای افزایش بیشتر انتظارات نرخ بانک مرکزی اروپا و افزایش بزرگ دیگر یورو در حال حاضر کاهش یافته است.

یورو با 0.2 درصد افزایش به 1.0885 دلار رسید، در حالی که پوند(استرلینگ) در 1.2320 دلار ثابت بود.

فراتر از رویداد اصلی نشست فدرال رزرو، سرمایه‌گذاران بر روی تولید گزارش ISM و داده‌های مربوط به فرصت‌های شغلی، که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود، تمرکز خواهند کرد که وضعیت اقتصاد و بازار کار ایالات متحده را بیشتر به تصویر خواهد کشید.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 12 بهمن 1401 ساعت 15:25
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین